Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Blocare frine

 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
Salut!
Am tinut oltcitul parcat o perioada mai lunga (cam 3 saptamini), cu frina de mina trasa, iar azi cind am vrut sa-l misc din loc, parca intepenise. L-am mai dezmortit dupa ce i-am dat lovituri usoare la etrierele din fata. Aveti idee ce-ar putea fi de vina? Eu nu ma prea pricep.
Cu multumiri anticipate, Cristi Se pare ca frana de mana ramane blocata
Trebuie demontati etrierii de pe cutie si curatate piesele si gresate
O sa te sperii ce o sa gasesti acolo
Nu e o operatie tocmai usoara dar eu cred ca sant ani buni de cand nu
s a mai umblat pe acolo...


Iti recomand sa mergi la un mecanic priceput .
Pana rezolvi problema sa nu mai folosesti frana de mana
Daca se mai blocheaza iti recomand sa folosesti o surubelnita mai lunga ca sa deblochezi
daca te uiti mai bine undeva in spatele etrierului se vede un un arc prin care trece cablul de comanda,trebuie sa folosesti surubelnita introdusa sub cablu ca o parghie sa slabesti cablul
E bine sa faci operatia asta pt ambele etriere ca nu se stie daca nu au ramas amandoua blocate
sylwer a scris:Se pare ca frana de mana ramane blocata

Depinde si de tipul oltcitului pe care-l detine, unde este pozitionata frina de mina. Unele au frina pe fata in spatele placutelor frinei se serviciu, altele au frina de securitate pe spate. Din aceasta a doua categorie, unele au placute pe discurile spate iar la altele, frina este pe tambur (gen Dacia). La o actionare indelungata in timp, placutele sau sabotii de frina pot ramine lipiti pe suprafata de frinare. Cititn pe aici problemele cu frana de mana mi-am amintit ca si la mine frana de mana( e pe fata ) tine cam sus adica la al 10-11 lea dinte !!
Placutele de frana sunt ok; cum mai strang cablul de la frana de mana ,inteleg ca la al 7 lea dinte e normal...multumesc anticipat!!! Ok, multumesc pt. raspunsuri. Frina de mina e pe fata. Cablul insa am vazut ca nu-i tensionat. E posibil ca din cauza mizeriei acumulate, placutele sa se fi blocat in pozitia aceea. Evident ca voi incerca sa fac curatenie acolo (ajutat de un mecanic sper) pt. ca banuiesc ca nu s-a umblat niciodata.
Cu respect, Cristi Laurentiu <jchris> a spus ca a lovit usor etrierele fata
Asa mi am dat seama ca are sistem de franare standard
Sper ca nu te superi daca o sa reproduc aici un post de al tau mai vechi in care ai descris foarte bine reglajul cablurilor franei de mana



Pentru rezolvarea problemelor aparute la functionarea frinei de mina este necesar a determina in primul rind cauzele ce produc nefunctionarea pentru a sti daca e necesara demontarea etrierului de pe masina sau nu.

1. pentru cabluri rupte, dereglate sau intepenite, defectul se poate elimina fara demontarea etrierului. Se demonteaza aparatoarea de plastic al levierului frinei de mina si se verifica stringerea celor doua piulite (piulita + contrapiulita) de pe fiecare cablu in parte (cablul din partea stinga a levierului actioneaza etrierul dreapta iar cablul din dreapta actioneaza etrierul stinga in sensul normal de mers al autoturismului). Se slabesc piulitele pina la limita maxima iar in compartimentul motor se trage capatul cablului in afara (spre aripa masinii), se scoate siguranta de blocaj si tragind de mantaua cablului (spre CV) se elibereaza etrierul.

2. pentru probleme aparute la etriere, este obligatoriu demontarea lor de pe masina urmind operatiile de la pct. 1 dupa care se scot placutele frinei de serviciu, in locul axului ce tin placutele frinei de serviciu se monteaza un surub cu piulita ce va tine cuplate cele doua semietriere, se debranseaza etrierul de la circuitul hidraulic si se desfac cele doua suruburi de fixare a etrierului pe CV (ATENTIE sa nu se piarda cala din tabla ce este pusa intre etrier si CV). In acest moment etrierul poate fi scos de pe disc. Urmeaza apoi scoaterea calaretului (siguranta placutelor frinei de mina), scoaterea placutelor, desurubarea suruburilor de reglaj ce actioneaza pe came ( suruburile lungi cu cap hexagonal de 8 ) si suruburile de fixare pe ertrier (2 buc) ale levierelor pe care sint montate camele. Se scot levierele, se demonteaza camele (ATENTIE sa nu se piarda saibele elastice) si se curata cu diluant (benzina) orificiul in care acestea se rotesc. La remontare, orificiile prin care trec suruburile de fixare, se ung, ca si bucsele volanului, cu seu de oaie. Nu ungeti cu vaselina pentru ca aceasta se va shicli cu praf de la ferodou si in scurt timp levierele se vor bloca iar la revenirea in pozitia de repaus.

3. remontarea etrierului se face invers demontarii. Suruburile de fixare pe ertrier (2 buc) ale levierelor pe care sint montate camele se vor stringe astfel incit levierele sa se rotesca usor dar acestea sa nu le desfaca iar in pozitie de repaus, levierele sa se sprijine pe umarul etrierului. Daca ai la indemina o piatra fina de polizor sau o pila fina lata, e bine sa slefuiesti placutele de frina pentru a le aduce la acelasi nivel.

4. dupa montarea etrierelor si cablurilor, masina se suspenda pe fata (rotile in aer) si se poate trece la reglarea frinei de mina: in habitaclu, tensionarea cablurilor (placa metalica ce prinde cele doua cabluri, trebuie sa fie perpendiculara pe axul longitudinal al autotrurismului cu o abatere de max. 1 mm). Cablurile trebuie sa fie usor tensionate in pozitia de repaus a levierului frinei astfel incit la primul dinte sa se inceapa actionarea levierelor de comanda a placutelor pe discul de frina. Odata conditia indeplinita, piulitele cablurilor se vor bloca cu contrapiulite( doua chei de 12). In compartimentul motor, cu o cheie fixa de 8, se vor insuruba suruburile de reglaj ( suruburile lungi cu cap hexagonal de 8 ) pina la limita de atingere a plcutelor de frina pe disc - se actioneaza manual roata insurubind surubul de reglaj al unui semietrier pina in momentul cind se va auzi un "hirshiit usor" se desurubeaza 1/4 ture si se face acelasi reglaj si pt celalalt semietrier; cind se aude "hirshiitul", se opreste insurubarea si se stringe surubul de la celalalt semietrier cu 1/4 ture. Aceeasi operatie se face si pentru celalalt etrier.

Un reglaj corect este atunci cind levierul frinei de mina este ridicat la al 5-lea dinte, roata sa nu poata fi rotia cu mina, iar ridicata la al 7-lea dinte si masina in rampa, aceasta sa nu o ia din loc.
jchris a scris: Cablul insa am vazut ca nu-i tensionat.
Cablul poate fi netensionat si totusi placutele sa ramina strinse pe discuri din cauza blocarii pirghiilor ( reglaj cu o cheie fixa de 8 ) ce actioneaza camele pt apropierea lor de disc. Arcurile de revenire (prin care trece cablul) a pirghiilor in pozitia "rezemat" pe limitatoarele de cursa nu reusesc sa-si faca treaba.

sylwer a scris:Sper ca nu te superi daca o sa reproduc aici un post de al tau mai vechi...
Cum sa ma supar cind alti confrati de-ai nostri pot fi ajutati Este chiar foarte bine cind se mai pot reconstitui de pe forumul vechi anumite probleme de interes general. Ai parghiile de actionare a placutelor intepenite. Dupa ce desfaci etrierele de pe masina trebuie sa scoti toate parghiile astea. Parghiile astea se misca pe niste bucsii care trebuie sa ramana fixe cind parghiile se misca.
La mine acele bucsi erau una si aceeasi cu parghiile.
Sper ca ai inteles ce am vrut sa spun. Salut!
Azi am inceput sa lucrez la frine si am dat jos un etrier. Dezastru ce era acolo, l-am scos cu tot cu placutele de frina ca parca erau sudate. Insa problema cea mare e ca pe fiecare semietrier se afla un piston metalic in forma de oala si care e intepenit. Are cineva idee cum as putea sa scot pistoanele alea? alea se scot cu ajutorul presiunii lichidului de frana...si de obicei inainte sa dai jos conducta...se apasa pe pedala de frana de cateva ori...pana cand acele 2 pistoane se ating unele de altele(banuiesc ca vrei sa scoti cu totul pistoanele. Daca nu vrei sa le scoti cu totul, vezi sa lasi intre cele 2 pistoane vreo 2-3cm, ca sa poti baga o ranga sau ceva ca sa le apesi la loc). Astfel...cand desfaci etrierii in 2 bucati...pistoanele vor fi afara 3/4 din lungime.
Dupa asta ar trebui sa iasa usor...
Dar in cazul in care nu ies usor...ai putea folosi un compresor de la vulcanizare de ex...sau mai stiu eu ce... Pistonasele le scoti din semietrier daca e scos de pe masina sufland cu pompa prin lateral iar unde trebuie sa intre conducta de frana pui un aerisitor pt a obtura gaura ramasa. Inainte sa dai la pompa etrierul trebuie umplut cu lichid de frana, doar cu aer nu cred ca merge. Multumesc pentru raspunsuri.
O sa incerc cu pompa dar, dupa cum se prezinta chestiunea, nu stiu daca am ceva sanse. Tot etrierul era o masa de noroi solidificata in timp. Placutele de la frina de mina le-am dat jos cu lovituri de ciocan.
jchris a scris:...dupa cum se prezinta chestiunea, nu stiu daca am ceva sanse. Tot etrierul era o masa de noroi solidificata in timp.
Lasa etrierele o perioada de timp intr-un vas cu lichid de frina uzat (1-2 zile). Poate ai norocul sa-si dea drumul. Bun Multumesc pentru sfaturi.
Am reusit pina la urma sa scot pistoanele, unul cu pompa de umflat cauciucuri, iar celalaltul cu aproape 10 atm. Asta din urma mi se pare ca se prinsese de etrier, fiindca a ramas acolo, intre garnituri, un strat de culoare rosie, strat depus initial pe piston. Mai trist e ca n-am gasit garnituri si le voi folosi tot pe cele vechi, dupa ce voi curata tot ce e pe acolo (multa mizerie, dupa cum ma asteptam). Am luat insa garnituri pentru tevile de presiune, la imbinarea cu etrierul, dar mi s-au parut cam lungi (cam 5-6mm), vinzatorul asigurindu-ma ca e ceea ce-mi trebuie. Ce parere aveti? Sint bune oare?
jchris a scris:... dar mi s-au parut cam lungi (cam 5-6mm),...

Bun Daca vrei sa incerci sa dai jos mizeria de pe /din etrer incearca cu carburol e foarte meserias.
jchris a scris: Am luat insa garnituri pentru tevile de presiune, la imbinarea cu etrierul, dar mi s-au parut cam lungi (cam 5-6mm)...
Daca la un capat sint gaurite iar la celalalt nu, trebuie taiat capatul astupat astfel incit conducta de frina sa treaca prin manson. Salut,
Azi am desfacut celalalt etrier (dr. fata), dar am rupt din pacate conducta de legatura, dintre etriere, in timp ce ma chinuiam s-o scot de acolo. Problema e, cum scot bucatica ce a ramas inauntru, daca n-am reusit cind era intreaga? Se mai poate face ceva (repara) cu restul de teava ramasa? A doua chestiune e duza prin care se face aerisirea si pe care nu pot s-o desfac deloc. De la cit am chinuit-o nici nu mai are hexagon. Cum as putea s-o desfac? Poate ca v-ati intilnit cu aceste probleme si ma puteti ajuta si pe mine.
Cu multumiri anticipate, Cristi pentru duza de aerisire: iei o pila...si pilesti 2 laturi ale duzei, astfel incat din acel cerc...sa obtii | | (adica doar 2 laturi paralele). Dupa asta iei o cheie reglabila(eu folosesc o cheie franceza din aia veche)...trangi bine pe cele 2 laturi, si se va desface.
Ideal ar fi sa le schimbi...si dupa ce ai aerisit...sa dai cu vaselina in jurul duzei, pentru a preveni(cat de cat) oxidarea, ruginirea. Salut,
Cu teava rupta am rezolvat, am bagat un burghiu (a stat o noapte cu decarburol) si pina la urma a iesit si stutul ala din etrier. La duza o sa pilesc cele 2 laturi, i-am pus niste lichid de frina la imbinare, poate ca va fi ok. ca sa scoti aerisitorul blocat
Ai grija sa scoti pistonasul inaintea demontarii etrierului-scoti numai placuta de frana de la exterior si apesi usor pedala de frana ,demontezi etrierul de pe masina si scoti garniturile
Daca ai o menghina e floare la ureche- incalzesti semiertierul pe aragaz apoi prinzi aerisitorul in menghina bine si rotesti de etrier usor si sigur o sa mearga- ar fi bine sa ai niste manusi din alea de lacatus ca sa nu ti arzi degetele si o carpa mai groasa
Bafta !! Ok, pina la urma s-a rezolvat, am scos si aerisitorul (pistonul a iesit suflind cu pompa), iar acum demarez cu curatenia. E mizerie multa inauntru, mai ales sub garnituri (care par totusi in stare buna).
Mii de multumiri tuturor celor care au venit cu sfaturi (mi-au fost de un real folos). Poate-mi da si mie cineva o lamurire. Am strins etrierele frina fata, cu un cuplu crescator spre 6 daNm, insa pe la 5 simt ca se cam duc filetele (scade rezistenta pe care o intimpin). Ori n-am inteles eu bine din ce am citit in manuale, ori se intimpla ceva. Ce parere aveti?
Cu respect, Cristi.
jchris a scris:Poate-mi da si mie cineva o lamurire. Am strins etrierele frina fata, cu un cuplu crescator spre 6 daNm...
Etrierele sint pe CV? Ai folosit distantierul dintre etrier si CV??

Daca nu ai filetul dus, nu ar trebui sa simti ca surubul nu mai prinde. Eu le string la mina cu o cheie cu clichet si nu am avut surprize neplacute. Salut,
Sint montate pe cv. si au montate saibele de tabla. Voi vedea daca nu s-a dus filetul.
Multumeste, Cristi[/url]
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community