Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

tuning
Pagina Anterioară  1, 2
 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Caracteristici, Performante, Tuning
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
cristi_s a scris:... Pentru ca orice i-ai face, cantitatea de aer necesara racirii nu se poate creste la fel cum creste capacitatea de racire la un motor racit cu lichid, prin simpla montare a unui radiator mai mare si a unei pompe de lichid cu debit mai mare.


Man, o parte din problemele astea sunt rezolvabile numai ca nu de un "user" obisnuit. Chiar crezi ca nu se poate monta un ventilator mai performant in locul celui obisnuit ? poate cu o alta forma, poate mai mare..etc. In plus de asta exista chituri de racire al uleiului, bani sa fie ca solutii exista. Randamentul racirii la motoarele racite cu aer depinde in mare masura de forma si suprafata aripioarelor de racire, ca astea dau suprafata care definesc cantitatea de caldura transmisibila catre mediul de racire (adica aerul impins de ventilator). Ori la astea nu prea poti sa umbli, astea sunt, atata pot transmite. Un ventilator mai puternic imbunatateste racirea, pana la un punct, dar nu suficient. Singura masura eficienta e radiatorul de ulei mai mare si un ulei cu indice mai mare (60 in loc de 40 de exemplu), dar ramane problema termostatarii, care duce la uzuri destul de mari la motoarele "fortate".
cristi_s a scris:..., dar ramane problema termostatarii, care duce la uzuri destul de mari la motoarele "fortate".


Si la asta exista o solutie care din pacate nu este la indemana tuturor, exista pentru ventilator un fel ambreiaj sensibil la temperatura, ce poate invartii ventilatorul functie de temperatura motorului.
Oricum...una peste alta, sa ajugi la un 130 de cai sa zicem cu un turbo..mi se pare cea mai ieftina si mai la indemana solutie.

Se tot vorbeste de serpisori, si alte minuni...la un calcul scurt o sa vedeti ca tot turbina e cea mai rentabila solutie. Serpisori fara niste compromisuri infioratoare nu prea vad cum, ca nu e loc deloc.
Ambreiaj cu cuplaj din ala exista pe masinile mai vechi (Mercedes W124 e prima care imi vine acum in minte), dar nu stiu cat de viabila e. Si daca tot se discuta aici de modificari mai mari sau mai mici va readuc atentia aspura unui topic extrem de interesant:

http://forum.oltcit.ro/viewtopic.php?t=3692 Problema răcirii este întradevăr una serioasă, dar nu fatală. Soluții sunt destule. Cine are ochi să vadă, răbdare să caute și minte să înțeleagă poate căuta despre rezolvarea unor astfel de probleme la alte motoare boxer răcite cu aer..........și mai nasol, amplasate în spate.

Legat de performanțe, chestiunea este relativ simplă.
La aspirat, soluția este o compresie cât mai mare posibilă, la limită dacă aș putea spune. Undeva pe la 10 : 1, poate chiar mai mare. Pentru a preveni detonațiile se va folosi un combustibil cu o CO cât mai mare. Petrom99, OMV100, Rompetrol 1001. Tot pentru a preveni detonațiile, un set de bugii RECI as in REALLY RECI. Și normal, ulei cât mai bun posibil, readiator suplimentar de ulei (cu sau fără termostat). Atenție : Chestiile astea ajută până la un punct !
Ar urma un sistem de evacuare bine gândit și pus la punct, așa cum s-a discutat până acum. Cam dificil de realizat, mă gândesc eu, dar nu imposibil.
Un sistem de admisie înbunătățit. Se pot folosi carburi de Alfa33 și deci se renunță din start la panarama aia de cutie de amestec, benzina gâlgâie direct în cilindri.
O volantă ușurată, care ar favoriza urcarea în ture. Și apoi alegerea de arbori. În cazul ăsta eu aș folosi pe cei de 1.3 din cauza cuplului motor mai jos și, în mod special, având în vedere configurația de față, nu prea aș vrea să turez motorul până în 6000 ca să obțin maximul de CP.
Asta doar la motor. Acum problema la un astfel de motor aspirat este fiabilitatea. Dar, zic eu, exploatat cu cap, cred că ar ține. Exploatat cu cap... nu forjă până apar detonații și chiar beyond..

La Turbo, problema este chiar mai simplă și mai elegantă. Teoretic, potențialul este infinit. Cheia aici, este să reduci compresia și să crești presiunea în turbină cât mai mult posibil.
M-am gândit mult la un sistem twin turbo (loc este, dacă nu, facem ) dar momentan sunt blocat pe chestiunea LAG-ului. Care la twin ar fi ......enorm Iar o pereche de turbine cu geometrie variabilă nu sunt chiar la îndemâna oricui.


Depinde acum doar de tine ce variantă din astea două vei alege pentru a crește performanțele acestui motor. Îmi pare extrem de rău că piesele au fost fabricate atât de prost Teoretic potențialul acestui tip de motor e infinit......


L.E : Am uitat. Neaparat, ceasuri suplimentare de temperatură și presiune ulei. Măcar dacă sari calul, să știi când să te oprești Iuliuse, lagul depinde de diametrul rotorului, asa ca doua turbo mici (ca motorul de Oltcit e mic, nu ii trebuie debit, ci presiune, asa ca turbo tre sa fie mic, nu mare) nu ar produce un lag semnificativ, nu aia e problema.
Potentialul motorului asta nu e infinit, e spre ... zero. Din pacate.
Volanta usoara e cu dus intors. Motorul e mic, e de turatie, nu are cuplu cine stie ce, iar volanta suplineste asta. Fii sigur ca la deal o sa faci scurta la mana schimband trepte cu o volanta usurata.
Singurul mod simplu de a imbunatati functionarea sunt arborii de 1.1 pe motorul de 1.3. Da, stiu, o sa imi spuneti ca aia de 1222 sunt cei mai buni. Oarecum, intr-adevar motorul de GSA de 1.2222 cmc e cel mai turat dintre toate, dar e un motor rar, modelul a fost scos oarecum repede din fabricatie. Motorul favorizeaza regimurile ridicate de turatie, e racit cu aer, camera semisferica, supapele dispuse in V si pistonul profilat favorizeaza functionarea la turatii ridicate, asa ca asta trebuie exploatat.
Vorbind teoretic, daca as dispune de banii si accesul la tehnologia necesara, chestiile ce le-as face ar fi:

- supape marite pe chiulase de 1.3 - aici trebe meserias cu scule, am gasit ceva in Sacele, mai trebuie bani si timp
- radiator suplimentar de racire a uleiului, cu termostat - aici trebuie bani, divaisul exista pentru GSA
- pistoane usurate - aici trebe meserias si scula capabila, sansele de a gresi sunt mari si efectele dezastruoase
- arbore cotit usurat si echilibrat impreuna cu volanta - imposibil de facut
- arbori cu came cu alt profil la cama, mult usurati si din otel forjat - aici e deja SF
- culbutor cu rola in loc de talpa pe cama - iar SF, dar mai realist nitel
- ventilator electric de racire (aici trebe alt alternator) cu senzor de temperatura pe chiualse
- ungere cu carter sec
- 2 sau 4 carburatoare, dupa gust

Din lista astea cate se pot face practic? Mai nimic. La nivel de discutie, toate.

Turbo, e alta discutie.
Oricum toate astea nu sunt pentru o masina utilizata zi de zi. Si nu stiu cui ii convine sa refaca un motor dupa 2000-5000km.
Plus ca pana acum s-a vorbit doar despre motor. Poti sa ai o caruta de cuplu si un vagon (de CFR) de cai putere, daca nu se pot pune ca lumea la asfalt, tot degeaba. Arbori de 1.222 nu am ținut niciodată în mână... nu știu nici măcar cum arată. Sunt exagerat de rari.
Cristi, ce ai scris tu acolo, mă bucur că recunoști, că e SF
Eu am încercat să scriu ceea ce chiar se poate realiza.
Legat de volantă..... să știi că sunt două tipuri. Una mai ușoară, alta mai grea (diferă de la 11 la 13, nu știu). Imaginează-ți că nu o faci superlight, nici nu prea ai cum. Relantiul o să crească dramatic în cazul ăsta.
Dacă folosești o volantă puțin ușurată, combinată cu arborii de 1.3 ai realizat o îmbunătățire.
Legat de construcția autoturismului Oltcit, cine a avut răbdare să citească primele pagini din Canță, a văzut că la vremea aia, când au proiectat mașina, se gândeau la poluarea mediului, consum cât mai mic posibil, mașina utilizabilă de tot poporul etc .......... Oltcitul e o mașină sportivă..dar nu e sub nici o formă mașină sport
Până la urmă, ajung la concluzia că, tot turbo te scoate.... Sunt 2 tipuri de volante, una frantuzeasca si una romaneasca, nu stiu care e mai grea dintre ele, dar greutatile difera. Din amintiri (parca e undeva pe forum data greutatea lor, dj05fmx scrisese pe undeva cred) sunt de 9 kile si 12 kile sau asa ceva. Dimensiunea si greutatea volantei depinde in primul rand de numarul de cilindri, prea putin de cilindree. Plus ca o volanta prelucrata trebuie neaparat echilibrata dupa aia pe o masina de echilibrat, altfel nu se poate.

E SF pentru mine, cu ceva (multi) bani se poate face orice, ca scule, uzine, etc se gasesc. Cristi........dacă ai ști tu câte idei REALIZABILE am eu, dar lipsa de timp și mai ales fonduri... care după un calcul simplu ar sări de 1000 € lejer! copii.... va pun o singura intrebare: cutie de viteze / planetare ? de unde ... ?

Am avut tendinta de pune un motor V6 cu bloc mic pe oltcit.... da intra... cu un mecanic destul de nebun si cu prelungirea botului cu aproximativ 25 cm (parca) se poate face.

Motorul era cu tot, cutie, directie, frane, etc. Problema este alta: merita ? iwa - cutia e ok atata timp cat esti constient de puterea motorului si nu o fortezi aiurea , planetarele rezista..s-a mai discutat: atata timp cat sunt proiectate sa reziste la forta de franare suntem convinsi ca nu vor fi nici un fel de probleme cu ele.

De meritat - asta depinde doar de "nebunia" fiecaruia si de modul de a gandi: pentru mine - merita un motor cu 130 de cai atata timp cat nu se fac si alte modificari care atrag privirile si care sa bata la ochi.
daniel.opr a scris:planetarele rezista..s-a mai discutat: atata timp cat sunt proiectate sa reziste la forta de franare suntem convinsi ca nu vor fi nici un fel de probleme cu ele.


Corect, in afara de cazul in care si aderenta este imbunatatita substantial.

Oricum... daca toate alea rezista la Pupa si Lascu, inseamna ca rezista mult si bine O sa aflam si cate planetare rupem cu slickuri. Se aseamana prea mult cu cilindreea de la motor de motocicleta .
Cred ca ideile de aici incep cel mai bine . Sau exista rusinea pe 2 roti ?
Cand o sa fie facut carenaj pt fiecare pereche de cilindrii se poate vorbi de racire maxima . Iar radiatorul de ulei sa aibe ventilatorul electric numai pt el . stiati ca Tatra are un motor cu injectie mecanica euro 3 si racire pe aer?

poate stiti voi pana in ce an si la ce puteri au pus cei de la porche racire pe aer?
radiatorul nu face altceva decat sa mute caldura in alta parte, un loc mai accesibil masinii
daca scoti elicea din fata in schimbul unui electro-ventilator bun pe termocupla ar fi vre-o problema? aia face 12000 ture indiferent de turatia motorului... si in orice caz atat timp cat uleiul sta la 80grade de ce ne doare capul?
in fine...

problema cu turbo si decompresarea motorului.... dupa logica mea... motorul de 1.1 cu motorul de 1.3 au acelasi alezaj deci difera cursa... deci la 1.3arborele face o cursa mai mare iar la 1.3 face o cursa mai mica... deci motorului de 1.1 ca sa ajunga pistonl in acelasi loc cum ajunge la 1.3 ii trebuie ansamblul biela-cilindru mai lung... deci cel de 1.3 e mai scurt

sa reluam problema... avem ansamblu biela-piston mai scurt pentru motorul de 1.1, adica avem un motor decomplimat 1.1

sa rezolvam problema.... turbo:)

sa ziceci daca trebuie sa desenez ambielajul nu difera de la 1.1 la 1.3,cursa pe care o face pistonul avand aceeasi lungime,difera diametrul pistonului de 1.3 fata de 1.1,la fel si dimensiunea capului pistonului
postarnak a scris:
poate stiti voi pana in ce an si la ce puteri au pus cei de la porche racire pe aer?


1995 Porsche 911 TURBO
Motor : 3.6L 6 cilindri boxer amplasat în spate, răcit cu aer, TWIN TURBO
408CP
Raport de Compresie : 8.0 : 1
0-100km/h : 4,5s
Viteză Maximă : 180 mile pe oră
Masă : 1500kg


postarnak a scris:
sa reluam problema... avem ansamblu biela-piston mai scurt pentru motorul de 1.1, adica avem un motor decomplimat 1.1

păi.. nu prea. Motorul de 1.1 are un raport de compresie de 9 : 1 față de 8,7 : 1 la motorul de 1.3 postarnak daca te oboseai sa citesti ce s-a facut pe aici ai fi vazut ca exista un oltcit cu motor de 1.4 ... mai mult te las sa descoperi singur E mai bine să ia totul de la capăt, să se documenteze și să pună în aplicare ideile lui, decât să copie ce au făcut alții. Toti stiu ca unele lucruri nu pot fi facute sau schimbate si cu toate acestea uneori apare cate unul care nu stie si le face sau le schimba !

Postarnak : da-i inainte omule , loc pt schimbari la Oltcit este destul , asa ca nu te crampona de cei care spun din start NU ! Nu prea sunt multe lucruri care sa-ti faca placere cu adevarat in viata , daca tie iti bucura sufletul sa modifici masini si motoare , atunci da-i inainte si da-i dracului pe cei care-ti pun bete in roate !

No Offence pt membrii forumului dar omului ii place sa mestereasca asa c-ar trebui incurajat , pt ca oamenii ca el duc lumea in fata , chiar si-un mm si tot e bine , pt ca daca face un lucru nou , toti castigam , chiar daca nu se vede cu ochiul liber ! ma, sti ca intr-un fel ai dreptate... cateodata cu cat sti mai putine cu atat e mai bine Mâine poze și explicații suplimentare legate de fluturași. (sau șerpișori cum spuneți voi....). Acum sunt prea obosit.. Revin.
Uite postârnak :
Galeriile arată așa

Iar ygrecul este ăsta


Dacă ai să te uiți bine, galerii ce ies din chiulasă, deja sunt despărțite. Adică au fluturașii deja făcuți. În sensul că fiecare cilindru are ieșirea lui. Asta e bine! vezi?
Acum ideea este următoarea. Ce vrei tu să faci, cu fluturașii ăia, după cum ai desenat, este practic imposibil din cauza lipsei de spațiu. În schimb, poți profita de faptul că galeriile sunt deja despărțite după cum ai văzut mai sus. Vii cu o țeavă care să îți intre în capul galeriei, iar în această țeavă o să ai 2 (sau4, pt răcire mai bună) alte țevi mai mici. Câte una pentru fiecare cilindru. Două pe o parte, două pe o parte.
Țevile le faci din INOX și vii cu ele de la ieșirea din galerie până sub burduful de planetară, lângă discurile de frână. Aici ai loc berechet să faci îmbinări cu o tobă medie. Bineînțeles, desființezi "ygrec-ul" care a fost pus din fabrică. Din medie, e alegerea ta cum poți ieși : cu o singură finală, sau cu două ca la ///AMG. E alegerea ta.
Alt lucru la care trebuie să fii atent : AI nevoie să confecționezi un SCUT TERMIC din tablă de INOX căptușită cu AZBEST, ca să protejezi burdufele la planetară și discurile de frână. E ultimul loc unde ai nevoe de căldură!
Cam asta e ideea, sper că ai înțeles. E singura posibilitate să faci evacuare separată pe fiecare cilindru...



P.S. : Și splenditul motor de Oltcit : si acelasi motor dar alta pozitionare , poate sa fie utila sa vada evacuarea .
Evacuarea vazute dedesubt
O parte din spatiul pe unde trece evacuarea dreapta
Frontal
Intre cutie si caroserie
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Caracteristici, Performante, Tuning Ora este GMT + 2 ore
Pagina Anterioară  1, 2
Pagina 2 din 2
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community