Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Rodaj...ce crezi despre asta?

 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Caracteristici, Performante, Tuning
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm



O parere aflata de la cineva care lucreaza in lumea tuningului auto din Ungaria, e ca treaba asta chiar functioneaza....si ceva foarte asemanator e folosit de catre cei de la AUDI. Deci sa inteleg ca nenea recomanda ca sa dam blana la masina dupa ce schimbam segmentii.. intr-un anumit fel anume Eu stiam ca si la Ford tot asa se face rodajul, pe banc. Se leaga motoru si se tine la o anumita turatie un anumit timp, de aceea nu se mai face rodaj dupa ce cumperi masina... de aia mi-am luat ford!
La besinile noastre (oltciturile ) prelucrarea si calitatea pieselor este mult inferioara celor de generatie noua!Daca ii dai moarte dupa ce faci motorul .ori il crapi,ori ii scazi durata de folosinta la jumate.
Pistoane din aliaje diverse... siliciu,cilindrii le fel.... asa se fac actual! Rodajul pe banc se face cu ajutorul unui motor electric, la turatii variabile, fara bujii. Si in nici un caz nu se porneste motorul.
Prin anii 70-80, mai exista o tampenie tipic romaneasca: cica sa pornesti motorul fara apa si ulei, sa-l turezi de 10-15 ori puternic, apoi sa-l opresti, sa-i bagi apa si ulei si gata. Cica se pasuiesc cuzinetii si se lipesc garniturile de baie si chiulasa.
Parerea mea? Uzura prematura.
Orice piesa, dupa prelucrare, prezinta asperitati la nivel microscopic. Cand privesti "oglinda" (interiorul) unui cilindru proaspat honuit, te uiti, de fapt, la o piesa cu multe asperitati. Scopul rodajului este de a ameliora aceste asperitati. Aceste asperitati duc, prin frecare, la supraincalzirea pieselor. De aceea s-a renuntat la rodarea motoartelor in timpul functionarii si s-a trecut la rodajul pe banc cu motor auxiiar (motor electric).
Deci, rodaj cu duhul blandetii sau rk des la motor. da' scopul honuirii nu e sa reduca frecarea?un cilindru "oglinda" are mai multa frecare,si mai putin ulei pe pereti decat unu proaspat honuit si deci frecarea mai multa la cel oglinda Scopul honuirii e sa se mentina pelicula de ulei pe suprafata cilindrului. Daca nu ar fi honuit cilindrul, uleiul nu ar sta intre piston si cilindru si s-ar supraincalzi si gripa la un moment dat motorul.
cristi_s a scris:Scopul honuirii e sa se mentina pelicula de ulei pe suprafata cilindrului. Daca nu ar fi honuit cilindrul, uleiul nu ar sta intre piston si cilindru si s-ar supraincalzi si gripa la un moment dat motorul.

Dupa 200-300.000 chiar 800.000 km honuirea se duce. (urmele de honuire sunt fine,nu de adancime)si motoarele mai merg nu se gripeaza.
Honuirea este un proces de finisare abraziva(nu prin aschiere) aproape perfecta.Se practica dupa alezare /rectificare care e mai rugoasa,pentru a aduce suprafetele netede,fara asperitati.Piesa este fixa si bratul utilajului face o miscare rotativa si una dute-vino.Dupa honuire rugozitatea suprafetelor este intre 0,1--0,4um la treapta de precizie 7-8 si de 0,025 --0,1um la treapta 6-7.(u este miu dar n-am tasta)
Se face cu un utilaj numit "BORWERK" si cu niste "pietre" patrate de 8/8-10/10mm de diverse lungimi,sau cu grafit(mai rar).Am un prieten la Tg jiu care are asa ceva si am facut cate ceva piese Motocicleta mea mi-a fost adusa de la depozit ( unde se asamblau din lazile in care venisera ) pana unde lucrez de un prieten care i-a dat in goarna fara urma de remuscare sau menajamente. Asa c-a gustat cam 11.000rot/min din primul ei km si omul mi-a zis c-a facut si-un ocol ca sa vada cat duce motorul. Parerea mea ulterioara este ca mi-a salvat motorul de "rodajul ca la carte" si mi-a economisit bani in viitor.
Primul motor de TRS refacut de la zero a fost rodat ca la carte ( adica batraneste ) si-a avut toata viata lui de aproape 7.000km destul de multe gaze de carter , al doilea motor a luat in freza fix cum am dat de prima strada mai buna dupa ce-am plecat de la mecanic. Si culmea nesimtirii : avea tendinta de a-mi trage dopul de ulei din mana , daca umblam pe acolo si-l scotea putin cand motorul mergea.
Ultimul motor ( luat la pachet cu tot cu alta masina) este aproape agresiv in a-mi lua dopul de la ulei din mana daca-l tin mai aproape si nu prea da gaze de carter....
Deci din experientele mele personale , as zice ca teoria tipului cu rodajul brutal in primele 20mile este bazata pe o realitate... care culmea poate fi si verificata de carcotasi ! Am lucrat patru ani jumate la reprezentanta Perkins (fabricant de motoare industriale{pentru tractoare, combine, generatoare etc.} in Anglia), aveam la dispozitie documentatie cat pentru o facultate insa NIMIC despre rodaj. Evident de multe ori cei care cumparau piese de la noi, ma intrebau de rodaj... Intr-o zi m-am enervat si am sunat un inginer de-al lor sa-l intreb... mai ales ca in multe aplicatii, motoarele alea functionau in blana aproape in continuu. Mi-a raspuns ca nu exista rodaj... se recomanda ca in primele ore de functionare, motoarele sa nu fie lasate la turatia de relanti prea mult, dar e doar o recomandare. Pentru cativa clienti a trebuit sa inventez rodaj... sa nu mai spuna ca habar nu am de motoare Mentionez ca vorbesc despre motoarele nerodate la rece, trecute prin RK de nea' "Dorel". Atat piesele cat si motoarele date de noi, aveau garantie. Din sutele/miile de piese/motoare pe garantie, in patru ani jumate au decedat doua turbine... ATAT

Honuirea pentru ei era vitala. Chiar aveau inginerii, studiile si cercetarile proprii in domeniu. Era important unghiul, adancimea profilul(forma) buzelor "zgarieturii". Cica honuirea corecta optimiza ungerea atat pe motorul nou cat si pe toata durata de viata a motorului. Nu tin minte sa fi fost mentionat undeva de rolul de "slefuire" sau altceva. Honuirea era pentru un cat mai optim film de ulei.

Evident trebuie luata in considerare calitatea pieselor. Motoarele/piesele lor erau scumpe si nu degeaba. Nu am vazut motor Romanesc nou sau proaspat refacut, fara sa necesite km buni pentru a intra in toate mintile lui... asta inseamna doar un lucru: piesele alea sunt facute cu curu si se potrivesc intre ele ca si cuburile alea de lemn din gradinitele lui Ceausescu. Astfel, apar frecari suplimentare si unele piese se pot supraincalzi pana la distrugerea calitatilor materialelor si durata de viata a motorului scade simtitor... asta daca nu moare inainte sa se nasca.
Nu tin minte sa fi fost mentionat undeva de rolul de "slefuire" sau altceva. Honuirea era pentru un cat mai optim film de ulei.

Prin definitia specifica,honuirea este prezentata ca un..... procedeu de slefuire!=> "Bazele Tehnologiilor de Fabricatie in constructiile de masini"-curs invatat si de mine printre altele!Urmele de honuire se duc in timpul functionarii.Honuirea este foarte importanta la primele ore/km de functionara ,pana se asigura lustruirea cilindrilor/segmentilor.Apare si un consum de ulei(nesemnificativ) cand cilindrii sunt noi,honuiti!
Am desfacut un motor de peugeot 1,9 d cu 440.000 km ,cilindrii oglinda,fara guler pronuntat de uzura,urmele honuirii nu se mai vedeau.Poate ca mai existau fine urme dar din 0,0025-0,1 um cat sa se mai vada/ramana!Ca sa nu mai zic ca la un set de axel cu 200.000 km nu se mai vede nimic si segmenti au fanta de -0,35-0,45.

Nu se compara materialele/tehnologiile de la Perkins cu deseurile fabricate in romania.Imi aduc aminte cu regret despre motorul unui oltcit luat de nou care a cedat dupa 28.000 km(setul s-a uzat prematur) si omul a tinut la masina ,nu si-a batut joc de ea.Problema rezolvata in garantie!Sau sa mentionez motor de dacie la 3000 km scotea fum mai rau ca drujba!
La masinile de generatie noua ,nu este specificat in nici o cartulie de rodaj.Prelucrarile si materialele sunt de natura sa asigure o functionare indelungata (exploatare normala) timp de sute de mii de km.Nu am facut rodaj la nici o masina noua,nici la ford nici la logan .Si fordului i-am dat in freza 230(max cat a luat)dupa primii 20.000 km si nu haleste ulei deloc!(inafara de cantitatile spuse de producator)
b28kft a scris:Rodajul pe banc se face cu ajutorul unui motor electric, la turatii variabile, fara bujii. Si in nici un caz nu se porneste motorul.
Prin anii 70-80, mai exista o tampenie tipic romaneasca: cica sa pornesti motorul fara apa si ulei, sa-l turezi de 10-15 ori puternic, apoi sa-l opresti, sa-i bagi apa si ulei si gata. Cica se pasuiesc cuzinetii si se lipesc garniturile de baie si chiulasa.
Parerea mea? Uzura prematura.
Orice piesa, dupa prelucrare, prezinta asperitati la nivel microscopic. Cand privesti "oglinda" (interiorul) unui cilindru proaspat honuit, te uiti, de fapt, la o piesa cu multe asperitati. Scopul rodajului este de a ameliora aceste asperitati. Aceste asperitati duc, prin frecare, la supraincalzirea pieselor. De aceea s-a renuntat la rodarea motoartelor in timpul functionarii si s-a trecut la rodajul pe banc cu motor auxiiar (motor electric).
Deci, rodaj cu duhul blandetii sau rk des la motor.

Chiar asa recomandau si rusnacii la motoarele de pe Volga si Moskvici . Dar nu pt motoarele de pe Lada ... Oare de ce ?! Conteaza ce tratament s-a aplicat la cilindrii si segmenti .
De aici este inceputul ...
robertino a scris:Prin definitia specifica,honuirea este prezentata ca un..... procedeu de slefuire


Da, procedeul asa e! Eu vorbeam de rolul honuirii "la treaba" adica in timpul functionarii, asa cum era descris de ei. Salut,

La motoarele de barci Mercury in 4 timpi, mai mici de 40 hp, se recomanda rodarea motorului la maxim 1500 rpm timp de 20 de ore.

Adica, in primele 20 de ore de functionare sa nu depasesti 1500 rpm. Vanzatorul (persoana) recomanda chiar primele 20 de ore sa nu se depaseasca turatia de relanti, adica 1000 rpm.

Am auzit zvonuri ca Yamaha nici macar nu aduc aminte de rodaj. Cox din prima zi. Dar sunt cu 40% mai scumpe decat Mercury, de exemplu. Iar reviziile sunt usturatoare

Cheers da, nu strica un rodaj , dar e bine sa nu fii maniac,
eu la niva ca si la celelalte vehicule antemergatoare am facut "rodaju"
mergand 200km (o autostrada dus intors) in plimbare , apoi am mers normal primii 1000. am constatat insa ca abia dupa 8000km se simte o schimbare notabila in mersul motorului. daca am avut nevoie am fortat motorul si nu sa intamplat nimic. acuma are aproape 100000km si motorul toarce ca o pisicutza.
cand am fost la prima revizie serviceul era plin de masini cu motoare distruse pana in 10000km. un pic speriat de algerea facuta am intrebat mecanicul ce e cu masinile alea. raspunsul a fost sec: handicapati care baga gaz in loc de benzina si le forjeaza direct cat pot ei de parca ar fi tractoare .
dupa cum spuneam , acum am 100000 si nici o problema, schimbat uleiul la timp si pus ulei de calitate desi mecanicii vroiau mereu sa-mi puna unu mai eftin .
maidanezu a scris:dam constatat insa ca abia dupa 8000km se simte o schimbare notabila in mersul motorului.

Asa am observat si eu la Punto. Si nu-mi aduc aminte sa-l fi menajat cand l-am luat, talpa ca si la Oltcit. cautand despre rodajul lui motoman...am gasit astea:

rodaj axe cu came
http://www.youtube.com/watch?v=23sYBHH9fUA


rodaj motoman style, pe circuit:
http://www.youtube.com/watch?v=bpyLOGt9N4w

rodaj motor F1
http://www.youtube.com/watch?v=26X_s28ilYs



maine/poimaine va spun cum a iesit treaba la oltcit... ar mere niste mici pe tobele alea... ..mergi acasa cu masina? (sa tin telefonul aproape)
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Caracteristici, Performante, Tuning Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community