Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Stergator parbriz - coma de gradul 2

 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Instalatia electrica
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
Simptome, evolutie si patologie :
Eram la munte si intr-o dimineata, cand am vrut sa plec, dadeam jos zapada de pe geamuri, etc... Consoarta-mea, a zis sa ma ajute, sa nu stea degeaba si s-a dus direct la stergatorul de parbriz si a incercat sa-l miste. Partea mai nasoala e ca a reusit . Rezultate - stergatorul incepe sa intepeneasca in anumite pozitzii, i s-a limitat cursa foarte mult (mai sterge doar cateva grade pe centru), ce sa mai.. e aproape varza (dar inca mai misca).

Azi dimineatza l-am luat la diagnostic. Se da jos bateria si roata de rezerva, ca sa fie loc, se da jos cutia de climatizare - are 4 suruburi de 6 cu cap de 10 care tzin cutia in caroserie si inca vreo doua care tzin jumatea de jos a cutiei (piesa in care intra burdufele de caldura) si doar in felul asta se acceseaza mecanismul stergatorului. Aici, mecanismul asta e in felul urmator : in dreapta masinii se afla motorasul, care are un reductor de turatzie serios (transforma turatzie in cuplu), iar rezultatul este o miscare de rotatzie cu viteza mica, dar fortza mare.

De aici urmeaza un mecanism al naibii de complicat, cu vreo 3-4 piese distincte - o biela mare si lunga de platbanda articulata la motor, apoi inca niste biele - manivele, nu mai stii care ce e... . Singura chestie nasoala e ca doua din aceste piese sunt de plastic. Si normal ca astea s-au rupt. Urmeaza inlocuirea. Am sunat la ACSA la reprezentanta si au zis ca au, la 45 de mii bucata. La mine decat una era rupta, dar normal ca o sa iau doua.

Mai departe... sa vedem.. nu stiu pe unde se scoate toata povestea asta afara, pentru ca e destul de greu de inlocuit biela aia de plastic acolo, pe pozitia ei (are o sigurantza de otzel pusa in asa fel incat nu prea o poti accesa). Din cate am vazut, tot ansamblul pare prins in caroserie in doua suruburi cred eu ca de 10 cu cap de 17, accesibile doar la tubulara. O data eliberat insa nu stiu daca are loc sa iasa tot prin compartimentul motor sau prin grila de frunze, pe deasupra. Ca sa se elibereze de tot mecanismul, mai trebuie dat jos si bratzul stergatorului (cheie de 13) si piulitza aia mare de plastic care se vede imediat sub stergator. Motorasul electric cred ca are nevoie de o toaleta mica, trebuie curatzat cu spray degripant si apoi pusa vaselina, eventual curatzat colectorul/periile, nu stiu.. sa vedem. Mai povestesc dupa ce rezolv.

E destul de important mecanismul de spalare/stergere parbriz, un parbriz murdar poate face diferentza intre un accident si evitarea unui accident. Ca alta solutie de rezolvare... probabil unii se gandesc "mergi la dezmembrari si iei mecanismul cu totul...", dar chiar si la ala tot trebuie sa-i administrezi o curatzare/gresare, deci munca e cam tot aia, mai pierzi si drumul/timpul pana scotzi mecanismul de pe alta masina. Te-ai potcovit frumos de tot Daca vrei sa lucrezi comod, dai drumu la motor si il lasi sa se incalzeasca binishor, apoi pui o patura pe el, te intinzi pe spate pe motor si poti lucra in liniste la stergator. Asa am patzit si eu acu catziva ani cand pustanii de la mine din cartier au vrut, probabil, sa vada cum merge stergatoru meu cu masina oprita. Numai ca eu, chitros fiind, am luat respectiva biela, si am reparat-o si merge si acum foarte bine.
Sigurantele respective, din pozitia descrisa mai sus, sunt destul de usor accesibile. Le poti scoate cel mai bine cu un patent de dimensiuni reduse si cu cioc ascutit (am uitat cum ii zice, parca shpitz, da nu-s sigur). Bielele sunt de plastic si au cate o bucsa de bronz (parca... deh, a trecut mult de atunci) la fiecare capat. Motorasul stergatorului cu tot cu pirghiile alea le scoti prin gaura dinspre motor. Tot ansamblul este prins cu trei suruburi de 8 cu cap de 13. Si mai trebuie o cheie de 32 pt piulita de afara. Bună,
Măcar la tine a făcut-o soția și nu hoții! Nu trebuie dat motorul jos. Eu am reparat fără să dau motorul jos. Se desface piulița mare de pe capotă, apoi cea de 13 de pe motor și cu puțină bunăvoință (mai ales că tu ești un mecanic priceput și inventiv) merge. Eu am făcut manevra singur și nu sunt așa priceput ca tine. Motorul se dă mult mai greu jos și nu merită efortul. Atenție la montare deoarece eu am montat acel paralelipiped greșit și a trebuit să mai fac odată manevra. De asemenea grijă la stabilirea cursei!
Cu stimă, Gata, am rezolvat problema, exact ca la carte. Am dat jos tot ansamblul stergatorului (se prinde cum zicea cineva mai sus in 3 suruburi de 8 cu cap de 13), insa fara tubulara cu clichet si prelungitor nu recomand nimanui sa incerce, apoi l-am luat in casa, la diagnostic si tratament . M-am bagat cat am putut de adanc in mecanism, nu m-am lasat pana nu am scos rotorul motorului electric din statorul cu magnetzi, treaba e ca am vrut sa pun vaselina proaspata peste tot. Am gasit o gramada de vaselina in carapacea reductorului, mai ales vaselina veche, foarte vascoasa, ca o frana intre roata reductorului si carcasa acestuia (ce ar fi trebuit sa fie pompata catre partea activa a reductorului - surubul infinit - axul motorului si coroana dintzata mare de textolit. In fine.. am curatzat pe acolo mizeria aia, pus vaselina proaspata, apoi m-am chinuit un pic cand a trebuit sa montez la loc periile (carbunii) pe colectorul rotorului, dar in final mergea brici motorul (verificat cu 12v de la redresor).

M-am bagat apoi la mecanismul de biele si manivele. Tot mecanismul asta este facut pe sigurantze de tip zegher (inele de otzel), deci m-am chinuit un pic cu o foarfeca pana i-am scos alea de-acolo, apoi pana am dezmortzit bucsile de bronz gripate pe axele pe care ar fi trebuit sa se roteasca (in schimb s-a rotit bucsa in plastic si de-asta s-a si rupt plasticul). Am rectificat la smirghel si degripant axele de miscare, pus biela de plastic noua. A doua biela nu am putut sa o scot, avea zeghere fara ochiuri la capete si nu am putut sa le scot cu foarfeca (deci ar fi indicat un cleste special de sigurantze pentru operatiunea asta). Ce sa mai.. am pus totul la loc, montat pe masina si gata... merge brici.

Cel mai interesant din tot mecanismul este partea electro-mecanica ce face revenirea stergatorului pe pozitia de parcare. e greu de explicat, dar e ingenios. Niste inele metalice intrerupte parcurse de niste lamele elastice in principiu. Practic sunt vreo 3 inele - unul continuu, unul intrerupt si unul care e obturat aproape tot, mai putzin insa in dreptul unde este inrerupt inelul intrerupt. Partea asta asigura startul (semnal scurt de tip impuls), apoi se intra pe inelul mare, care atunci cand ajunge la zona intrerupta, opreste legatura electrica. Daca nu vine inca un semnal-impuls pe cealalta perie, stergatorul ramane parcat.

Singura chestie "sincrona" de care trebuie avut grija este ca in pozitzia "parcat", biela articulata pe reductor sa fie indreptata spre stanga masinii, in felul asta reductorul (unghiul bielei) livreaza cuplul maxim in momentul in care este necesar cuplu mai mare la stergator. Altfel, lungimea cursei este fixa, nu e problema, cursa efectiva se regleaza din montarea racletei , la sfarsit.

Acum merge brici, iar simptomele arata ca defectiunea era mai veche, stergatorul mergea de mult timp "intr-o biela" - se auzea un zgomot la capat de cursa, acum merge lin, fluent, sigur . Daca nu as fi gasit de cumparat biela aia de plastic, cred ca mergea fara probleme o improvizatzie dintr-o tabla mai groasa care sa recompleteze biela rupta. Eu mi-am confecționat biela aia de plastic din aluminiu. Cu siguranță e mai rezistentă. Moshulik, ajutor !

M-a pus pacatul si am desfacut pentru a gresa compartimentul unde este platanul din textolit. Dupa ce am curatat, am pus totul la loc, am testat cu redresorul, a facut o cursa foarte scurta, de vreo 10 grade si nu a mai mers neam, cred ca s-a pozitionat discul aiurea...

Intrebare, care este pozitia sau mai bine spus care-i calibrarea discului in pozitia corespunzatoare.

Ceea ce am observat este si un mic surub din capul axului infinit, din care, presupun ca se poate regla cursa stergatorului - mai ampla sau mai restransa !

Va rog, ajutor ca stau cu tomobilul pe bara de vreo saptamana pe ptusa din pricina stergatorului !

Cu alte cuvinte, AJUTOR ! Aha, noroc că-i mai apar probleme la otomobil ca să mai dea și el pe aici!
Mult succes! bre din surubu ala reglezi jocul intre axu motorului si pinion
iar rotita o pui oricum,trebuie sa merge(daca ma'ntelegi ) fiindca e ca si cand ai opri stergatorul luand contactul,si el ar fi la sfert de cursa,,,
ai gresit in alta parte,poate ai scos firele din mufa si le-ai pus aiurea,sau n-ai pus releul de temporizare?....
da' contactu?contactu l-ai pus cand ai facut proba? Da, probat in toate feliurile ! Nu mere !
De scos de pe masina l-am scos ca se rupse o biela. Apoi dupa ca am inlcuit biela, hai sa-i fac si proba la redresor asa cum facu si Moshulik, s-a miscat foarte putin si gata
pa Costel
si pace buna
Am zis io c-o fi asa o prosteala si ca sa ma duc la masina, dus probat MORT nimicutza !
Asa ca sunt suparat ma,dar ai umblat la surubu ala?poate l-ai strans prea rau?
proba in casa faci cu tensiune pe firu rosu sau albastru(cele doua viteze,si un fir pe masa!(pe minus,nu pe mama lui ) )
daca nici asa nu merge,inseamna ca ai ghinion si s-a dus motorul,dar ma indoiesc!
ai verificat sigurantele? Bre, da' daca s-o fi ars cine stie cum...?!? Ia incearca si cu altul, da' nu-l mai pune la acelasi redresor... nu-l arde redresoru,eu am unu in casa de 15.5v,si am probat motorasu la mecanismu reconditionat de mine si functioneste fara nici o problema N-are a face cu sigurantele, ca a zis ca l-a incercat cu redresorul. Am rezolvat cel putin la nivel de banc de lucru !!!

Numai ca am cursa muuuult prea scurta. Sa vad acum ce-i fa sa-i maresc cursa

P.S. Vedeti in Germania cand faci un test ti se spune de obicei ca ai nevoie si de o masa
Alles gut !
kosson a scris:Numai ca am cursa muuuult prea scurta.
Vezi sa nu ai axul stergatorului gripat pe o portiune din cursa. M-am alarmat degeaba,cursa este si mai ampla decat era cand am dat jos ansamblul. E ok ! Problema este ca acum nu mai am temporizare... Nasol... chiar era de folos. releul sau satelitul O problema am si eu..cu treapa 1 a stergatorului.
Pe treapta 2 si pe intermitent merge perfect, pe treaba 1 ba nu porneste, ba porneste da merge treptat, ba se opreste pe la jumatatea parbrizului daca ramana blocat la jumate si selectez pozitia 0 la satelit, el se duce singurel pana la capat si se intoarce la locul lui.
de la ce poate fii? releu? releu tampit
sau satelitul de comanda... Imi zice si mie careva pe unde e releu' de actioneaza stergatoru' fata? isi revenise si acu iar face figuri cu treapta 1...
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Instalatia electrica Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community