Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Cum franam !!
Pagina Anterioară  1, 2, 3, 4
 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
mai schimba zephirelicus si rulmentul pe partea respectiva Am si eu o problema descoperita recent, masina franeaza bine pana in momentul in care pierde aderenta pe rotile din fata, moment in care incepe si se zguduie (trepideaza) toata masina, practic pierde aderenta - recupereaza aderenta, intr-una sau cel putin asa mi se pare mie. Ma gandesc ca ar fi din jocul planetarelor si/sau suporti motor, dar am zis sa postez mai intai aici avand in vedere ca planetarele nu bat si suportii sunt toti la locul lor. Masina are cam tot sistemul de franare reconditionat/nou, pedala e tare, franeaza egal si foarte bine, pana in momentul in care se blocheaza ambele roti pe fata, nu este infranata de nici un fel. eu nu cred ca problema ar fi din frane, singura posibilitate fiind niste vaselina din planetara dreapta pe disc, dar trebuia sa se curete pana acum, (am schimbat colierul de la burduf acum vreo 6 luni si nu mai scapa pe acolo). inainte de toate vezi si pe ce suprafata franezi .. incearca pe mai multe suprafete si vezi daca tota asa se comporta ...poate problema e din suspensie nu neaparat din frane

cu roata blocata ... ce planetara sa faca asa ... asta ar insemna sa ai batai si sa trepideze si la mers normal sau la demaraj ..

referitor la vaselina pe disc .. nu strica sa verifici daca s-a curatat placuta .. vizual cel putin s-a curatat discul, nu am stat sa pun mana pe el ca tocmai probasem franele si ramaneam fara piele daca incercam, de incercat, am incercat prima oara pe asfalt ud, dupa care de vreo 2-3 ori pe uscat si acelasi rezultat, daca fac asta pe curba si se blocheaza doar roata din interior, se comporta normal, odata ce o calc putin mai tare sa blocheze si cealalta, intra "abs"-ul o sa ies mai incolo afara sa fiu sigur ca nu mai e vaselina pe disc si ca planetarele sunt stranse bine in tripoda (am patit anul trecut sa descopar 2 suruburi lipsa si restul slabite ) atentie la franarea pe ud... nu stii ce se poate intampla chiar la viteze relativ mici ....
eu am patit-o Am vazut ce ai patit mare pacat, dar se intampla, se indreapta pana la urma bani sa fie...
ontopic: am uitat sa specific ca am 195/45/14 pe fata si spate Discuri deformate sau amortizoare fata duse ...
rabbitdani a scris: ... masina franeaza bine pana in momentul in care pierde aderenta pe rotile din fata, moment in care incepe si se zguduie (trepideaza) toata masina, practic pierde aderenta - recupereaza aderenta

Inainte de a te apuca de orice alt ceva, pune doi oameni de o parte si de alta a masinii, ia-ti demaraj si frineaza in momentul cind ajungi linga observatori. Acestia nu trebuie sa faca altceva decit sa urmareasca fiecare cite o roata pe fata si sa-ti spuna daca pe parcursul frinarii rotile frineaza cu intermitenta sau stau tepene cit timp tii apasata pedala de frina cu aceeasi presiune. Dupa ce faci aceasta observatie poti trage o concluzie. Pina atunci ................. incerc in seara asta, n-am apucat sa observ prea multe, abia aseara mi-am dat seama pt prima oara. nu cred ca e vorba de discuri deformate deoarece masina franeaza lin pana in momentul in care se blocheaza roata, cel mai probabil, discul se blocheaza si mai departe joaca planetara fata/spate daca intelegeti ce vreau sa spun, discul se blocheaza clar daca era vorba de disc deformat se simtea si daca nu apasam violent frana, eventual imi arunca si pedala in sus in acelasi ritm. eu nu inteleg de ce joaca roata fata spate, suspensia e fff ok nu are jocuri sau ceva si amortizoaarele sunt destul de tari, masina e coborata dar nu extraordinar de mult incat sa ajunga capul de bara in lonjeron sau amortizorul la capatul lui de cursa (sunt de spate).
rabbitdani a scris:eu nu inteleg de ce joaca roata fata spate

Roata nu joaca ci sta fixa prinsa in etrier.
Facind abstractie de ceea ce am scris mai sus cu "cobservatorii", fa urmatoarea experienta: pe o suprafata perfect CURATA (nu lucioasa) vina in viteza cu degetul mare (degetul sa fie curat si degresat) de la mina pe ea asa cum vine un avion la aterizare. La contactul dintre cele doua suprafete vei observa ca degetul nu are o miscare rectilinie si uniforma asa cum ai aluneca pe gheata ci degetul se va impiedica din cind in cind sarind cite un spatiu ca si cum ar "tzopai" scotind un sunet in genul: drum-drum-drum. Asta se intimpla din cauza fortei ce apare pe verticala si tendinta de NEalunecare a celor doua suprafete.
Laurentiu a scris:
Roata nu joaca ci sta fixa prinsa in etrier.


unde ai vazut roata prinsa in etrier ... si mai ales la oltcit daca e vorba de fata in special ... roata e prinsa in fuzeta care sta in portfuzeta prinsa in bratul superior si cel inferior

dar explicatia ta cu mana e ok ..daca problemele aparute sunt din partea de suspensie ... in special din amortizoare buna comparatia cu degetul, cam acelasi lucru pare sa se intample si la masina.
lancer a scris:
Laurentiu a scris:
Roata nu joaca ci sta fixa prinsa in etrier.


unde ai vazut roata prinsa in etrier ...
Frinarea se face IN etrier (discul de frina este prins ca intr-o menghina intre placutele de frina strinse de pistonasele etrierelor actionate hidraulic prin intermediul lichidului de frina comprimat de presiunea pompei centrale de frina sub actiunea talpii piciorului conducatorului auto) => fixarea rotii.

Cred ca acum am fost destul de clar. Domnilor (Lancer si Laurentiu), amandoi aveti dreptate. Franarea se face in etrier - blocarea rotii, dar exista jocurile din planetara (din R'Zeppa si tripoda) care dau o mobilitate relativa a pneului. Mobilitate in sensu de rotatie sau in exterior? miscare de rotatie si de aici si posibilitatea rotii de a "sari", nu am apucat sa mai fac teste poate reusesc maine (azi). Raspunsul ti-a fost oferit deja. dany ... roata ta propriu-zis nu se roteste ca la abs... ea pur si simplu sare de pe asfalt explicatia lui laur cu degetul ... iar aici e problema de suspensie in speta amortizorul ...asa cum a spus iulica scurt si la obiect ...mai ales ca masina e lasata cursa suspensiei scurta si amortizor varza ..e combinatia ideala ca sa iti dea vibratii mai mari in masina decat la una cu inaltimea normala in cazul nefunctionarii amortizorului

daca ar fi sa se roteasca ca la abs ... iar explicatia lui iulica e cea mai corecta ... discul de frana deformat si cand prinde cand nu (dar asta s-ar simti si in pedala de frana si la frane mai usoare) ... in rest nu are cum ... cu tot jocul admis al planetarei sau ansamblui platetara-roata fata de disc ... daca ar fi din planetare nici nu ai pleca cu masina de pe loc la ce caucioace ai cu o asemenea uzura a planetarei ...

oricum cu observatori sau fara se pot observa foarte bine urmele de pe asfalt
gyorgyoda a scris:exista jocurile din planetara
Fenomenul este exclus indiferent cit este jocul de mare in planetara pt ca masina merge intr-o singura directie (fatza) si nu fata-spate ca sa scoata in evidenta jocul respectiv.
Frina fiind blocata, roata se duce pe "joc" in pozitia max. fatza dupa care nu se mai misca.

lancer a scris:
se pot observa foarte bine urmele de pe asfalt
"Tzopaielile" fiind extrem de scurte, nu cred ca s-ar observa pe asfalt (parerea mea). Domnule Laurentiu, iar doriti sa facem teoria chibritului !

Laurentiu a scris:
gyorgyoda a scris:exista jocurile din planetara

Frina fiind blocata, roata se duce pe "joc" in pozitia max. fatza dupa care nu se mai misca.


Perfect de acord.


Laurentiu a scris:
"Tzopaielile" fiind extrem de scurte, nu cred ca s-ar observa pe asfalt (parerea mea).


De fiecare data cand roata topaie, rupe contactul cu solul si tinde sa revina la starea initiala datorita acelor jocuri. Bineinteles ca timpul cand roata topaie este extrem de scurt, insa cred ca e suficient ca roata sa revina la starea initiala.
gyorgyoda a scris:Domnule Laurentiu, iar doriti sa facem teoria chibritului ! Bineinteles ca timpul cand roata topaie este extrem de scurt, insa cred ca e suficient ca roata sa revina la starea initiala.
Pai sa facem teoria brichetei daca cea a chibritului se cunoaste.

Ca sa se intimple ceea ce ai spus tu, masina ar trebui sa dezlipeasca complet cauciucul de pe sol (inaltimea sariturii sa fie mare), timpul sa fie mare pt ca roata sa revina in pozitia initiala (joc min.) iar inaintarea sa fie in genul "salt inainte" (pt cei ce au facut armata) astfel incit intre doua tzopaieli sa existe si un spatiu liber; linia lasata pe asfalt sa arate in final ca una intrerupta. Dumneavoastra ati spus acest lucru prin comparatia cu avionul ce aterizeaza. Eu n-am facut altceva decat sa dezvolt ideea dvs. . Daca, acum, ati adoptat o pozitie contrara, cauza nu-mi apartine.
In cazul avionului intervin mai multe variabile, implicit mai multe forte care nu vor avea cum sa se asemene cu situatia de franare la automobile. Asta, deoarece franarea are loc doar in plan bidimensional, pe cand aterizarea se desfasoara in cele trei dimensiuni. Am neglijat in ambele situatii cea de a patra dimensiune - timpul.
gyorgyoda a scris:Dumneavoastra ati spus acest lucru prin comparatia cu avionul ce aterizeaza.
NU. Din pacate am aratat cum ar trebui sa fie actiunea:
...asa cum vine un avion la aterizare...
si nu cum aterizeaza sau ce se intimpla la aterizarea unui avion unde rotile sint libere (neinfrinate) iar ele trebuie sa ajunga in scurt timp, de la viteza ZERO la viteza avionului. la aterizarea avionului ... deabea dupa ce se stabilizeaza si se pune pe sol cu toate rotile ... se actioneaza frana pe roti ... in plus un pilot bun nu o sa topaie avionul pe pista .. aterizeaza dintr-o bucata punand avionul pe 2 (la cele cu tren de aterizare si roata de bot) sau 3 puncte (la cele cu tren fata si bechie) fara a-l topaii

deci explicatia lui laurentiu a fost facuta pentru modul in care vii cu mana pe suprafata plana ... pentru ca altfel nu ai forta si viteza necesara sa faci degetul sa sara ...dar daca pleci cu mana pe acea suprafata de la simplu o sa observi ca fortand mana are tentinta sa se dezlipeasca si sa topaie ... e cam acelasi lucru cu ce vrea sa spuna laurentiu ... adica atunci cand intervine o forta de frecare cu solul in speta roata blocata ... apare si o reactiune a solului fata de roata care impinge propriu-zis roata in sus (in cazul in care amortizorul functioneaza corect preseaza roata pe sol compensand aceasta forta) ... iar in cazul in care amortizorul nu functioneaza sau este moale roata chiar este impinsa in sus pana acea reactiune a solului devine zero iar roata cade prin propria ei greutate pe sol unde iar apare fenomenul ... acuma nu te gandii ca toata chestia asta dureaza mult e vorba de fractiuni de secunda ... Adică ceva de genul...
http://www.youtube.com/watch?v=udcu0ChUsXo


Un filmulet care face mai mult decit 1000 de explicatii. Pe nisip sau pietris la fel se intampla! (afurisita e tasta cu semnul intrebarii defecta) nu am incercat pe nisip sau pietris, de cand am postat problema nu am apucat sa merg pe uscat cu adevarat, defapt si atunci cand mi-am dat seama si am incercat pe uscat aveam cauciucurile ude si incercam pe portiuni uscate, deci practic doar pe ud am incercat pana acum, azi am mai descoperit ca daca sunt in viraj si franez in asa fel incat sa se blocheze doar roata de pe interiorr, reactioneaza normal, si am observat ca doar daca am rotile drepte face asa, daca iau putin de volan in orice directie, se blocheaza rotile ca la orice alta masina fara abs, recent am schimbat cauciucurile fata-spate, acum am pe fata niste dunlop-uri cu profil obisnuit iar pe spate, fostele cauciucuri de pe fata, niste uniroyal cu profil in v. o sa incerc sa le pun la loc sa vad daca se schimba ceva, nu am apucat sa verific presiunea, dar vizual cel putin nu e mica sau ceva. Masina are foarte multa aderenta, atat timp cat nu o fortez eu ca sa blocheze rotile se opreste dramatic de repede.
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare Ora este GMT + 2 ore
Pagina Anterioară  1, 2, 3, 4
Pagina 4 din 4
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community