Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Oblonu' lu moshulik - termoreglare => reducere consum

 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Consum, Circuitul de benzina
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
Postez si aici pe scurt ideea dezvoltata pe site-ul trecut, aia cu oblonu'.

Asadar, dupa analize amanuntzite, am ajuns la concluzia ca o cauza importanta de consum exagerat al oltcitului este regimul termic al acestuia, anume faptul ca racirea pe are pe care o are functioneaza mereu la fel, elicea fiind montata rigid pe arborele cotit, deci curentul de aer care raceste motorul este constant (variabil doar cu turatzia motorului, nu si cu temperatura ambientala). Din cauza asta, iarna mai ales, motorul nu apuca sa ajunga la temperatura de regim si din cauza asta benzina nu se vaporizeaza suficient, segmentzii nu se dilata suficient, etc. etc... se stie ca orice motor rece are un consum cel putzin dublu decat un motor ajuns la temperatura de lucru normala.

Ei bine.. gata cu teoria. Practic, ce vreau sa fac : Un dispozitiv de tabla care sa imi obtureze complet palnia de admisie a turbinei de racire si sa o tzina obturata pana cand temperatura motorului creste pana la 85 de grade, cat trebuie sa aiba el, dupa care deschid dispozitivul acesta. Chestia asta am aflat ulterior ca nu e inventzia mea proprie, volsvagen-ul broscutza (motor boxer cu racire fortzata cu aer, motor plasat in spate), avand deja acest mecanism si chiar automat (oblonul e actzionat de un element care se dilata si il comanda).

Dupa indelungi variante de realizare a oblonului am ajuns la varianta care zic eu ca e cea mai buna : doua jumatatzi de cerc care executa o miscare de rotatie in jurul unui punct de articulatzie fixat in masca fatza a masinii.
Se vede in poze mai detaliat : www.oblon.home.ro . Tot aici se vede si un multimetru digital cu senzor de temperatura, deci o sonda de temperatura digitala pe care se poate urmari (eventual face o comanda automata) temperatura motorului - pentru a nu uita oblonul inchis -> supraincalzire motor.

Cam asta ar fi, oblonul l-am executat din tabla de carcasa de calculator, taiata cu flexul dupa schitza si dimensiunile care sunt pe site, acolo. L-am montat, insa m-am lovit de o problema nasoala : mecanismul de comanda. Initzial am facut asa : doua arcuri puternice imi mentzi oblonul pe pozitzia deschis. Pentru a-l inchide, folosesc un cablu de comanda (cum se vede in poze). Problema este insa ca fortza arcurilor e prea mare pentru cablul de comanda (de-abia reuseam sa-l inchid, folosind doua maini si doi patentzi...). Daca voiam sa inmoi arcurile, pe pozitzia deschis maxim fortza arcurilor ar fi fost prea mica si nu imi mai deschidea oblonul total (foarte grav...., nu vreau sa am probleme de racire vara din cauza asta).

Asadar pica total varianta cu arcuri si cablu de actionare.

Acum lucrez la o alta solutzie, dupa o idee pe care mi-a dat-o Razvan.
Anume un surub lung, de transport cum se zice. Practic montezi o piulitza pe jumatatea stanga a oblonului si un surub pe partea dreapta, intr-un rulment (deci aici se invarte liber, dar insurubandu-se in piulitza din jumatatea dreapta, produce o fortza de tragere fata de cealalta jumatate de oblon, o fortza destul de mare, efectul de reductor intre cuplul de invartire a surubului si roto-translatzia placilor una catre alta imi permite zic eu sa folosesc un motorash electric, montat direct axial pe surub (sper sa nu fie nevoie sa mai vin cu inca un angrenaj de roti dintzate, spatziul imi permite sa pun un motorash de putere suficienta zic eu).

Deocamdata am realizat partea cu piulitza, e destul de usor. Am folosit o piulitza fluture, i-am dat o gaura intr-o aripa de fluture si am montat-o apoi pe o platbanda rigidizata pe locul unde venea inainte surubul de fixare a cablului. Piulitza trebuie sa fie montata cu joc liber relativ la rotatzia fatza de acest punct, pentru a putea sa execute miscarea de pivotare necesara modificarii unghiului facut de placa cu surubul, de-a lungul cursei. Acum mai am de realizat partea cealalta, prinderea rulmentului si a axului rigid pe interiorul rulmentului si prinderea motorasului tot asa, pivotanta pe placa, dar rigida la transferul de cuplu. Ramane de vazut daca reusesc si cam ce motor mi-ar trebui pentru asta. Deocamdata folosesc surub de M6, pentru ca nu am gasit piulitza fluture de M5. Rulmentul pe care il am este tot cu interiorul de 5, deci va trebui sa reduc diametrul surubului ca sa imi treca prin rulment. Daca motorasul (incerc deocamdata cu motorash de "jucarii" de 3 voltzi) duce cu tija de 6mm, il las asa, daca nu, trec pe 5.

Tija filetata se gaseste in brico-store - 20 de mii metrul, arhisuficienta. Mie imi place multimetrul ala digital de la "New Folder"
Daca pun din ala pe saunul din dreapta nu mai am nevoie de caldura... eventual de clima Mosule, o idee: nu stiu insa pe ce baza functioneaza "aparatorile" eliciei pt. deplasarea pe apa a TAB-ului militar. Sint doua jumatati de "cerc" si sint prinse intr-un punctul superior iar la deschiderea lor, ele se ridica culisind in jurul punctului de prindere. Eu am tinut un timp "subcalandrul", un capac albalux. Treaba e ca am constatat ca desi era gerul naibii afara, masina merge mai bine fara el, doar cu calandrul, desi eram tare mandru de inventia mea . Cred ca nu mai tragea carbu aer cat ii place lui . Cred ca nu e de la carb, ci pur si simplu obturezi gaura aia maaare in care se invarte paleta si opune prea multa rezistenta (paleta)... Pe site, la INTRETINERE, este dat un tabel cu % de opturare a turbinei in functie de temperaturile exterioare. Hm... asta am mai discutat-o... cu "rezistentza" marita pe care trebuie sa o invinga elicea. Concluzia este ca elicea se invarte mai usor in "vid" decat in aer, deci in nici un caz nu apare franare, ci chiar din contra.

Am facut ieri seara cateva probe si am incercat sa montez motorasul direct coaxial cu tija filetata. A mers, cat de cat... asa... la mana, dar fortza era destul de mica... mult prea mica, puteam sa opresc cu mana (cu care tzineam piulitza) miscarea de translatzie a piulitzei si automat si rotatzia tijei. Motorasul era de-ala mic de 3 voltzi, dintr-o porcarie de-aia de frezat mustatza )) Oricum, destul de energic, dar cam slab. Sa vad ce ar mai fi de facut... cred ca o sa incerc sa folosesc un mecanism cu tot cu reductor de la un casetofon (walkman) dezafectat ... dar asta inseamna o intarziere destul de mare. Sa vad intai cum o sa imi vina montat rulmentul pe tija si montura rulmentului pivotanta la tabla, transmisie si reductzie intr-o trepta pe curea (motorul solidar cu tija pe aceeasi suprafatza portanta).

Avetzi alta idee de sursa de motorash mai puternic (6-12V...) ? Din geometria placilor, la un moment dat s-ar putea sa fie necesara o fortza destul de mare, ele trebuie sa se curbeze pe langa masca in dreptul farurilor si prefer un motor mai puternic, decat 3-4 trepte de reductor (desi.. daca ar fi gata facut, extras dintr-o jucarie... nu ar mai fi o problema, cursa e destul de mica, timpul nu ar depasi 10 secunde pentru cursa completa - as avea avantajul controlabilitatii mai mari, pentru pozitziile intermediare. Hm... un reductor bun este la mixer.. aveam si de-asta in "cutia cu vechituri".. naspa ca e tocmai la Pitesti...

Hai ca mai fac poze diseara, sa le pun maine... poate va trebui sa sterg New Folder, sa fac spatziu Ei... ce e mai interesant, oblonu sau New Folder ? ))))))))
moshulik a scris:Avetzi alta idee de sursa de motorash mai puternic (6-12V...) ?
Un motoras de stergator de parbriz, nu ar face fata Cred ca mai pot fi luate in considerare doua variante constructive:

- una cu niste pale dispuse radial, ca niste pale de turbina, 10 sau 15 nu mai stiu, care se puteau roti pe axa longitudinala, in felul in care se regleaza pasul la elicele de avion, legate una de alta cu niste parghii. Miscand o parghie rotesti paletele obturand sau nu planul din fata ventilatorului.
- alt sistem este tot cu niste pale dar ca niste jaluzele tot cuplate cu parghii una de alta.
Avantajul mare este ca pt actionare este necesara o deplasare scurta. Cred ca pt asta se poate utiliza cu succes un servomotor de reglat farurile de la masini straine, asa cum are danf. Eu am un astfel de servomotor care se comanda cu ajutorul unui potentiometru. Misti potentiometrul si dispozitivul se misca si se opreste intr-o anumita pozitie, mai dai de potentiometru se mai misca etc.
Cred ca un astfel de sistem se poate automatiza usor.
Am vazut sistemul cu palete radiale confectionat si montat pe un Oltcit dar era actionat de un cablu. Efectul de suctziune este foarte mare (mie imi indoaie serios tablele de 1mm grosime cand sunt inchise complet si turez un pic), deci niste pale de care zici tu, cu pivotare, risca sa fie trase pe pozitzia "inchis", fara sa stii... si sa afli cand e prea tarziu... Asa ceva exista la ventilatoarele de prin hale si uzine deci se poate realiza un sistem care sa reziste. Trebuie ca in centru sa fie lasat un spatiu liber tocmai din aceasta cauza. Ti-am spus ca am vazut asa ceva functional. Era facut din tabla de aluminiu de 2mm.
Si se poate monta un switch cu un bec care sa avertizeze cand este inchis complet. O idee....... dar va rog nu dati cu pietre. Ieri am completat lichidul de spalat parbrizul in cealalta masina un rover 75 cu aer conditionat si mi-au picat ochii pe "ambreiajul" care cupleaza compresorul de la instalatia de aer. ma gandesc ca s-ar putea merge pe la dezmembrari si cumpara un astfel de ambreiaj si montaeaza elicea de ventilator pe el. ca dimensiuni pare sa intre in locul ala intre elice si arbore. "ambreiajul" asta e electromagnetic si deci cand motorul e prea cald se cupleaza si gata... Chestia asta s-ar putea face automat de un termostat. Da, s-a vehiculat si ideea asta pe discutia veche, e bine sa fie si aici. Asta e totusi o varianta "profi". Eu am mers pe ideea unei realizari ieftine si rapide, mai mult pentru testare, sa vad daca are intr-adevar efect si cam ce efect.

Intre timp, am inceput sa folosesc o metoda de consum mic gasita pe aici pe forum, anume "daca vrei sa consumi ca o dacie, trebuie sa mergi ca o dacie". Asta inseamna - mers la 2000 de ture, schimbat viteza la 2500. Se pare ca da rezultate, contrar ideii ca "la turatzia de cuplu maxim ai randament maxim si consum minim". Cred ca in cazul unor puteri mici, cand puterea necesara miscarii masinii e comparabila cu puterea necesara invartirii motorului, e mult mai relevanta dependentza liniara intre consum si turatzie si mai putzin consumul specific de litri/cal putere. Mai pe romaneste, motorul oricum se invarte, fie ca e in "sarcina" - la mers constant sarcina e foarte mica, reprezentata doar de fortele de frecare, fie ca e in gol. Iar in cazul asta, daca e in gol, e clar ca la 3000 de ture arde mult mai multa benzina decat la 1000 de ture, la ralanti. Ramane de vazut acum cat de nesanatos este pentru motor tratamentul asta, dar din cate se pare, si lui ii place - se incalzeste mai repede (nu-l mai sufla elicea tare), se adapteaza saracu sa traga si la 1000 - 1500 de ture.

Cu oblonul, varianta constructiva "profi" nu stiu care sa zic ca ar fi cea mai buna (nu cea mai ieftina). Asta cu ambreiajul de aer conditzionat... nu stiu cum arata piesa si metoda de comanda, dar mi-e ca se aduna o masa cam mare in miscare de rotatzie, neprotejata la excentricitatzi... Aia cu paletele cam pica din start. Daca pui paletele prea departe (ca sa nu le soarba elicea), nu mai au efect de obturare maxim. Nu mai vorbesc de manopera necesara taierii a 14-15 piese, plus migaleala la piesele de prindere a lor pe sistem. Cu jaluzeaua de tip vertical.. la fel... poate sa mearga "ceas" in casa.. dar ce te faci in regim "outdoor", la ploaie, namol, zapada, gheatza... mecanismele delicate (cursa de comdanta mica) nu prea au sanse. Oblonul nu trebuie sa fie estetic, ci functzional.

Revenind la motorashe... - motorul de la stergatorul de parbriz este mult prea mare pentru ce imi trebuie mie (motorasul va veni pe o placa mobila si nu e chiar atat de mult loc intre oblon si masca). Cred ca mai degraba m-as baza pe un reductor puternic, inertzia ar lucra in favoarea mea, pentru a ajuta tija sa treaca de eventuale mici probleme aparute pe filet in timp, datorita coroziunii... Partea cu oblonul pare buna dar actionarea lui chiar e o problema avand in vedere
spatiul ingust in care trebuie sa se deplaseze si conditiile de functionare
actionarea cu bara filetata nu e o solutie in cazul tau datorita :
jocului constructiv destul de mic
expunerii mecanismului la praf si apa - nerecomandabil in cazul de fata
iar motorasul de actionare nu o sa dea rezultate cel de jucarie
Propunerea mea:
ai nevoie de un motoras de stergator de luneta
(unul nou e 200 000 la ACSA) in targ poti gasii unul cu 50 000
avantaje:are reductor ,forta mare de actionare ,
deplasare destul de fina a celor 2 pale ale oblonului si nu in ultimul rand
nu permite miscarea palelor in repaus(cu motorul neactionat) datorita reductorului incorporat

Cu ce ne ajuta??
Pai situatia sta in felul urmator:pe axul motorasului se monteaza o fulie
Atentie la fixare !!! sa nu patineze
sa zicem ca vom monta motorasul cu fulia in partea cu bateria
In partea cealalta avem nevoie de un suport suficient de rigid cu o alta fulie asemanatoare
Intre cel 2 fulii se monteaza un cablu de otel subtire
Acest cablu va forma o bucla inchisa
si va fi infasurat o data peste fulia cu motorasul

acum nu trebuie sa mai fixam cele 2 capete ale oblonului de cele 2 cabluri
adica un capat pe un cablu si celalalt capat pe celalalt cablu
Sa zicem ca oblonul e deschis:
la actionarea motorului bucla creata de cablu intre cei 2 scripeti va apropia cele 2 capete ale oblonului inchizandu l

Ce probleme mai apar:

Cablul trebuie intins nu mult da nici sa patineze
Obligatoriu trebuie infasurat de 1 data peste fulia cu motorul ca sa aiba cuplu suficient
Modalitatea de a lega cele 2 capete ale cablului ca sa formeze o bucla inchisa si o legatura suficient de sigura
Palpatori pe cablu care sa opreasca alimentarea motorasului
atunci cand oblonul e complet deschis
sau complet inchis (2 microcontacti care sa actioneze un releu)
Un buton de comanda cu inversor de sens
cum e cel de la comanda geamurilor electrice dar nu neaparat
Cred ca merge orice metoda de inversare a alimentarii motorasului Buun.. deci o solutie excelenta ar fi motorasul ala de la stergatorul spate, daca este suficient de mic. Sa vad daca are la acsa si cat costa. Problema este ca nu mai merge cu surub, pentru ca reductorul schimba axa de rotatzie la 90 de grade, deci ar trebui sa vina cu fulie, ceva.... cu sistem de doua role, atat pentru inchidere, cat si pentru deschidere... hm... nu prea am inteles cum ai explicat tu acolo, cum potzi sa creezi fortza de impingere intre placi folosind doar sarma de otzel flexibila.

A doua problema este faptul ca eu nu ma pot lega pe placa cu prea multe instalatzii si lucruri complicate, pentru ca placa trebuie sa fie "luna", ca sa alunece pe langa admisia turbinei, sa nu se agatze in capete de surubele sau nituri. Practic singurele prinderi pe placa vor fi doar gaurile unde se vad acum cele doua suruburi de la mijlocul placilor (unde e prins cablul acum).

Nu stiu ce sa zic... Reductorul e foarte tentant, dar numai daca l-as putea combina cu surubul. Cam greu insa de imprivizat asa ceva.. o transmisie unghiulara la 90 de grade....

Intai trebuie sa vad cum arata motorul ala, cat e de mic fatza de cel de stergator fatza.

Cred ca solutzia optima e undeva la mijloc. In primul rand, obligatoriu trebuie cu motorash de-asta de stergator spate cu reductor (cum o fi ala de dacie..???). In al doilea rand, ar merge cu cabluri de otzel, dar numai cu arcuri de tzinut pe deschis. Ceea ce ar fi cat de cat ok... dar la ce fortza e acolo, poate sa nu faca fatza nici macar reductorul, decat cu o fulie foarte mica -> torsionare mare a cablului, risc de rupere.

Cel mai bine ar fi un mecanism de tip cremaliera. Asta ar merge cel mai la sigur, ca ar face si inchidere si deschidere. Pe motorashul cu reductor montez un pinion mic, care imi calca pe cremaliera, articulata in partea cealalta cu grad de pivotare.

De unde iau pinion/cremaliera ... ???

Dupa inca o tura de neuroni, m-am gandit ca aceasta cremaliera nu trebuie sa fie neaparat cu dintzi si pinion cu dintzi. E suficienta o platbanda de metal si o rola de cauciuc, plus un mecanism cu arc care sa imi apese foarte puternic rola de cauciuc (rola=fulie) montata pe motorash pe banda metalica articulata pe placa opusa. nu am timp sa ti explic acum mai multe dar se pare ca nu ai inteles ce am vrut sa spun.........
Incearca sa citesti din nou mesajul
si renunta la ideea cu bara filetata......... Cu bara filetata am cam lamurit-o, e intr-adevar destul de complicat de adaptat reductorul, iar fara reductor nu are nici o sansa, mai ales pe termen lung de folosire. Eu zic ca pe principiul cremalierei e cel mai sigur, iar o cremaliera din platbanda si rola de actionare de cauciuc isi face treaba si admite si tolerantze cat de cat, mai ales la montarea fixa (fara pivotare) a motorului pe placa. Totusi, nu cumpar inca motorasul, trebuie sa masor bine de tot inainte sa vad daca are loc acolo, altfel risc sa il iau degeaba. Are cineva de vanzare vreun motoras de-asta de stergator spate ? Gata, am fost la ACSA, am gasit motor cu reductor de stergator de spate la pretz vechi (185.000), unul la pretz nou de fatza e 600.000. E cam mare si mai ales axul principal e cam lung, nu stiu daca intra, dar il potrivesc din bonfire. Cred ca o sa incerc mai intai varianta cu fulie/cablu si arcuri, apoi, daca nu merge cum trebuie, trec pe cremaliera. Asta daca intra motorasul acolo. Daca nu intra, imi fac geam electric pe stanga )))))))))) .
moshulik a scris:.. am fost la ACSA, am gasit motor cu reductor de stergator de spate la pretz vechi (185.000)...

HELP!
vreau și eu la banii ăștia!
Cu stimă, Am urcat pe site ultimele poze - www.oblon.home.ro - img 0045 si 0046. Cam asa arata raportul dimensiunilor intre oblon si motor. Cateva detalii despre motorul de stergator spate. In imagine se vede motorul propriu-zis - cilindrul ala negru, apoi reductorul si mecanismele biela/manivela. Spre deosebire de stergatorul de pe fatza, cel de pe spate incorporeaza tot sistemul de transformare a miscarii de rotatzie in miscare oscilatorie de rotatzie, actzionand direct stergatorul. Se vede axul acela mai lung care se ridica de la nivelul stergatorului - ei bine acel ax face miscare oscilatorie, deci nu ar fi de nici un ajutor pentru ce imi trebuie mie. Totusi, proiectantul nu a fost chiar bleg si a lasat la vedere si axul de la roata primara a reductorului, unde are chiar si o tesitura, axul numai bun de gaurit, dat filet, pus fulie, pus pana (in tesitura). S-ar putea sa nu fie nevoie sa tai axul celalalt, principal, trebuie sa probez intai daca are loc cu tot cu ax.

Al doilea aspect este alimentarea motorului. Pe langa mecanismul de revenire la capat de cursa (inclus in reductor, foarte inteligent facut), apare o alta problema - una din periile (carbunii) motorului era legata la masa si mai ramanea doar o perie care primea semnal de plus. Asta insa m-ar fi impiedicat sa pot comanda motorul in ambele sensuri de rotatzie, asa ca a trebuit sa-l prepar un pic. Am rupt legatura periei la masa si am legat-o la un fir izolat (firul rosu) pe care l-am scos afara printr-o gaura data cu burghiul intr-o zona accesibila. Am fixat firele cu shaiba aia care se vede si este ok acum din punct de vedere electric.

! Aviz amatorilor care vor sa-si faca geamuri electrice. Mai ieftin de 185.000 X 2 = 370.000 pentru doua motorase nu cred ca se poate (dar nu garantez ca mai e mai mult de un motorash pe stoc la pretzul asta )

Revenind la subiect, mai e ceva de lucru, de migaleala. Prinderea motorului pe placa, apoi prinderea fuliei (bucsei de cauciuc) pe ax, mecanismul cu arc de apasare a cremalierei pe bucsa, prinderea cremalierei pe cealalta placa la inaltzimea motorului, etc, etc... Varianta cu cablu de otzel si arcuri cam pica din start, motorul este destul de greu si ar trebui sa intaresc arcul (si asa foarte tare), sistemul ar sta in tensiune elastica prea mare si fara motiv. Un mecanism cu cabluri dar fara arcuri ar fi ideal, dar cred ca e cam complicat, ar trebui vreo 4 role montate pe masca fixa a masinii, motorul la fel, montat tot undeva pe partea fixa. Daca nu merge cu cremaliera, mai cercetez si aspectul asta. Ce ar putea sa nu mearga la cremaliera - axul s-a ridicat destul de mult din planul placii. S-ar putea sa fiu nevoit sa intorc motorul invers, ca tractiunea sa se faca mai coplanar (desigur, dupa ce as taia axul ala lung). Mai am de lucru la aranjat niste table, pe care sa prind motorul (table care ulterior sa vina prinse intr-un singur surub pe fiecare placa, pentru a nu avea probleme cu agatzarea placii in capete suplimentare de surub. Ce se vede in poza este o tabla - carapace de la un hard-disk - are avantajul principal este ambutisata si deci pot sa ingrop capetele de suruburi care imi vor tzine motorul, apoi sa ancorez placa intr-un singur surub, eventual inca doua trasee legate la marginea placii, unde nu deranjeaza.

Am scris pe topicul trecut rolul suruburilor alea care se vad acolo, la cablu. Astea au dublu rol - fixarea mecanismului de actionare pe placa, pe de o parte si mai ales limitator de cursa pe pozitzia deschis (placile sa nu se deschida dincolo de nivelul palniei de admisie a turbinei, ca daca a trecut de ea, nu mai stie drumul inapoi ) . Suruburile insa nu pot sa joace si rol de limitator de cursa pe pozitzia inchis (ele se intalnesc, dar nu obligatoriu pe pozitzia corecta - placi verticale), rolul acesta il are un surub lung prins in spoiler, cu shaibe mari.

Mai imi trebuie un comutator care sa imi poata face inversarea plusului cu minusul, alimentarea o fac de la mufa de bricheta, ca nu fumez , intrerupatorul va veni inseriat pe cablul asta.

danf, eu nu te pot ajuta, sunt arestat la servici toata ziua, am "permisie" doar o juma de ora - o ora, deci de-abia daca apuc sa ajung la magazin si inapoi (trafic de bucuresti), nu mai zic de ajuns la posta, stat la coada, apoi sa merg iar la posta dupa ramburs. As arde mai multa benzina decat face motorasul....
moshulik a scris:...nu mai zic de ajuns la posta, stat la coada, apoi sa merg iar la posta dupa ramburs.....

bună,
fără poștă! trimit banii înainte (eventual pe un card sau cum vreți voi) și îl iau eu ulterior.
cu stimă, am incercat sa fac o schita de ansamblu
Probabil ca punctul de legatura si cabluri ar fi trebuit ales mai sus
dar e numai un desen de ansamblu
Sper sa te ajute in vre un fel

http://img95.exs.cx/my.php?loc=img95&image=schema6zw.png

daca nu se vede prea bine o sa incerc sa iti trimit pe mail
Da mi o adresa de mail Da, ok, acum am inteles, de acord cu tine, merge schema asta, insa intr-o lume perfecta, unde este loc berechet.

La mine insa oblonul nu lucreaza chiar asa de frumos. De exemplu, placile de metal nu sunt rigide, ele sunt un pic flexibile. Daca ar fi rigide, in momentul in care ar atinge de proeminetza din masca din dreptul farurilor, s-ar opri in ele. Fiind flexibile, se curbeaza putzin si le ocolesc. De asemenea, motorul de oltcit este mult prea compact incat sa am cum sa realizez cele doua prinderi pe caroserie - una pentru motor, alta pentru rotitza intinzatoare din partea cealalta. Principalul inconvenient este insa ca totul trebuie sa fie coplanar, orice oscilatze imi arunca de pe role cablul, se intepeneste, sare de pe role, intra la turbina...

Oricum, chiar si intr-o "lume perfecta", schema din desenul tau nu prea merge, deoarece la un moment dat se intra in "criza de lungime de cablu". Bucla pe care ai desenat-o are lungimea fixa. Miscarea placilor insa presupune o lungime variabila a acestei bucle, variatzie care ar trebui preluata de intinzatorul de bucla din capat, teoretic, dar mai mult ca sigur s-ar bloca inainte ca necesarul de lungime de cablu sa apuce sa se propage pana la rotitza intinzatoare. Deci, pe pozitzia deschis, asa cum ai figurat tu, linia rolelor de pe placa coincide cu linia dintre punctele fixe (motor si rotitza intinzatoare). Pe pozitzia inchis insa, linia rolelor de pe placi se duce mult in jos si de aici apare necesarul de cablu, scurtarea buclei - compensarea din rotitza intinzatoare. Deci cam nu prea merge.
Actionarea trebuie sa isi pastreze scopul - miscarea relativa intre placi, sa traga/impinga una de/in alta, independent de partea fixa a sistemului.

Eu in general prefer sa proiectez un lucru "gata stricat" )))), adica tolerant la executzie si cu tolerantze cat mai mari in functzionare, ca sa nu mai aiba de unde sa se strice. Prefer redundantza de material si supradimensionare, in detrimentul pierderii de "performantza", de care nici nu poate fi vorba aici.

Limitatoare electronice de exemplu sunt niste chestii destul de complicate, la 2-3 amperi cat ar trebui sa treaca prin ele risca sa se prajeasca prea repede. Daca sunt prea mari, ca sa reziste la curent, inseamna parghii... surubele.. fixare... pentru actzionare. Prefer deci sa nu pun senzori de capat de cursa, ci opritori suficient de puternici, chiar daca motorasul probabil se va opri sau cremaliera va patina cateva secunde la capat de cursa. (Un led in paralel cu motorashul mi-ar indica ce curent mananca motorul si as sti ca in momentul ala a ajuns la capat de cursa).

Deocamdata e destul de dificil sa realizez pana si o amarata de fulie / bucsa...

Nu pot sa pun mecanismul de actionare la capatul oblonului, pentru ca acolo cursa este prea mare si mai ales trebuie sa se curbeze putin. Nu mai am nevoie de cursa mare, motorul cu reductor are un cuplu imens.

Multumesc de idee, oricum, o iau in consideratie daca nu merge cum zic eu. Ei... se pare ca am fost beat rau cand am analizat situatzia cu motorasul ))
Pe scurt : Nu are loc .

Singurul sistem de actionare care are loc si vreo sansa de reusita este numai cu cablu de otzel cu manson. Motorasul de stergator are loc berechet, insa numai pe pozitzia "oblon inchis". spre deschidere nu are loc, se loveste de masca farurilor. Asadar, revin la situatzia initziala, cu cablu de actzionare, insa cablul va fi actionat de motorash, nu cu mana, pentru ca sa fie cat mai scurt (cablul). Acum mai am doar doua alternative - deschidere cu arcuri si inchidere cu cablu de otzel multifilar (de tractziune) sau deschidere/inchidere cu cablu cu miez monofilar (cablu de shoc), ambele variante actzionate de motorash.

Prima varianta pare mai buna, deoarece cablul mulitfilar este mai predispus la torsionare (in jurul vinciului care va veni montat pe motorash), insa trebuie vazut daca fortza motorasului este suficienta pentru inchidere (cablul va fi mult mai scurt ca la primele probe, frecarile mult mai mici), sa invinga fortza arcurilor.

Deocamdata am de rezolvat problema vinciului, e destul de dificil. In principiu, am acces la un ax de 8 mm, cilindric, cu o gaura de 3mm pe centru (deocamdata, asta va fi filetata cu un tarod de 4mm). Ei bine, axul asta iese cam putzin din nivelul bucsei sale de ghidare (cam 3-4mm). In schimb, are o tesitura (privit de sus, nu este un cerc, are o degajare adanca de 3mm, pe coarda de cerc mai mica decat diametrul (totusi, aproape de diametru, gaura de 3mm a intrerupt aceasta linie)... e mai greu de explicat, o sa fac un desen. Problema este ca trebuie sa ma leg de acest profil astfel incat sa pot veni cu o tzeava... ceva... in continuarea lui, teava care sa fie actionata direct de acest ax, nu as vrea sa ma bazez doar pe surubul de 4mm care l-as putea infileta pe centru. Cred ca o sa apelez la un strungar, sa imi faca o teava cu interior de 8... mai putzin intr-un capat, unde imi va veni tesitura/pana si exterior de vreo 12, eventual cu canale de ghidaj pentru cablu. Celalat capat va veni fixat intr-un rulment prins intr-o flansa (care va realiza si capatul fix al mansonului cablului totodata), astfel incat cuplul de fortza sa se transfere cablului fara moment de rupere a axului. As mai avea si varianta simpla, dar riscanta, sa ma bazez doar pe surubul de 4, sa-i asigur capatul superior intr-o flansa, apoi sa vin pe el cu ceva piulitze.. table, care sa imi prinda capatul cablului.

P.S. : nu cred ca reusesc sa-l rezolv pana sa treaca iarna )))
Oricum, inteleptul face vara oblon si iarna calcule )))) Bre mosulik, decat cu oblonul acolo, nu e mai bine 2 oblonase care sa obtureze traseele de racire? Adica elicea sa sufle insa in carenajul motorului si sa se opreasca acolo... Zwei oblonase, zwei problem...
Cum am zis, oblonu ala asa cum e el e cea mai buna solutzie pentru oltcit. Cum pastele ma-sii insa sa il actzionez... ???

Am tratat motorasul de stergator spate, are o fortza incredibila. Am reusit sa dau gaura pe axul care face miscare de rotatzie (inainte de transformarea catre oscilatorie), am dat gaura de 4, apoi filet de 5, cu tarod, gaura adanca de vreo 2-3 cm, arhisuficient as zice pentru scopul de fatza, am bagat un surub sanatos si la 5mm are rezistentza mecanica necesara sa faca fatza la cuplul dezvoltat de motor/reductor (cuplu foarte mare - insurubam surubul pe gaura filetata tinand motorul alimentat si cu patentul de capatul surubului, foarte tare, abia cand a ajuns in capatul filetului si am strans bine de patent am reusit sa opresc motorasul).

In fine... revenind... Ultima idee lansata a fost aceea cu cablul de otzel. Insa la practica... Am un surub cu cuplu mare... Cum naiba leg insa de el un cablu de otzel, cum fac opritorul pentru mansonul cablului de otzel... alta poveste. Surubul ala mai este si descentrat, ca nu am avut bromasina cu coordonate carteziene.

Dupa ce am vazut cum e la broscutza, m-am gandit ca as putea face ceva de genul ala si la oltcit, adica tije peste parghii peste articulatzii, ceva cu gandire multa si realizare usoara - cum e mecanismul de la stergatorul de parbriz fatza sa zic asa... Asadar - deschid rubrica de "mecanism de actionare oblon cu tije si parghii", astept poze .

Intrarea este - miscare de rotatzie continua - 360 de grade sau miscare oscilatorie de rotatzie - 90 de grade - exact ca la stergatorul spate, cuplu maaaaaaare.

Iesirea este - oblonul cunoscut, respectiv miscare oscilatorie de vreo 45 de grade fiecare jumatate. Ei... gata..
pana la urma am ajuns tot la metoda cu cablul de otzel si a iesit cat de cat, adica pana acum l-am inchis/deschis de vreo 10 ori si am reusit sa nu rup inca de tot cablul )) - s-a rupt un firicel, insa din cauza ca nu am limitatori de cursa (si pe deschis s-a despetit din cauza actiunii de impingere..)

Am pus poze noi pe www.oblon.home.ro .

Trebuie sa ii schimb cablul si obligatoriu sa ii montez limitatori de cursa - pe inchis si pe deschis, altfel viatza cablului se poate incheia tragic si prematur, eventual poate sa mi se rupa chiar surubul de 5 care imi leaga vinciul de axul motorasului. Arcurile isi fac treaba, pe pozitzia deschis mai ramane puuutzin de tot de tras cu mana ca sa se deschida obloanele exact pana la marginea cursei...

Motorasul va veni amplasat undeva intre stropitorul de parbriz si roata de rezerva, si-a gasit un loc bun acolo, sta bine, va trebui sa reduc lungimea cablului, ca acum imi face o bucla inutila. Vaselina din belsug pe cablu, vinci si placi... Mai sunt de rezolvat problemele electrice - limitatorii... astia nu stiu din ce sa ii fac si cum sa ii montez. Pe pozitzia de inchis sa zicem ca s-ar rezolva, insa pe deschis e un pic mai greu... trebuie un cablu suplimentar... ceva... Apoi imi trebuie fire... luuungi... pana in cabina, apoi cred ca nu mi-ar strica niste tranzistori - ca sa nu pun curent mare pe limitatori, sa risa sa ramana lipitzi, ci doar curent de comanda... IMG_0045.JPG;IMG_0046.JPG;2009??? Ma oameni buni moshulika este calator in timp se pare ca oblonul ala face mai mult decat sa incalzeasca motorul mai repede. Bre, exact acum ai venit la întâlnire, când am lipsit eu. Tare aș fi vrut să văd cu ochii mei una-alta pe acolo. Hai ca eu zic ca e destul de clar. Cele doua jumatatzi se trag una spre cealalta prin cablu normal de actzionare, cu manson. Motorasul ala nu face decat sa preia munca omului de a trage cu patentul si de a asigura totodata o pozitzie fixa.

Cum ziceam, inca nu pot sa il bag in teste, trebuie sa vad din ce fac electrica, mi-e sila rau de tot... 2 senzori de pozitzie... inseamna 4 fire + 2 de la baterie pana inauntru, aici 2 tranzistori, radiatoare pe ei, apoi comutatorul de deschis/oprit/inchis... Si mai trebuie si senzorul de temperatura, adica inca doua fire de tras pana inauntru... - iaca se facura 8 fire.. pun cablu UTP.. ce naiba.. Bre, nimeni nu a zis că nu-i clar. Doar că eu stau prost cu imaginația. Una e să citești despre un lucru și alta e să-l vezi cu ochii tăi. Eu vreau să fac treaba puțin altfel și vreau să știu dacă are rost să mă apuc sau nu. Din motive evidente, am abandonat proiectul. Oblonul zace prin balcon. Daca e cineva interesat, sa-mi zica, donez tablele alea, pentru montare trebuie o gaura sus, in masca ce tzine farurile, alt surub jos, la jumatate, diametral opus. Motorasul nu il dau, ca si-asa nu-si face treaba cu cablul de otzel si cu arcurile.

Intr-o prima faza, cine ia oblonul poate sa faca testele cu ceva deranj "manual" - inchis oblonul la plecare, deschis cand se incalzeste bine motorul si atata tot, urmarita evolutia consumului fara alte reglaje intermediare la carburator si ideal in conditii de temperatura exterioara fara variatii mari.

Oblonul e la www.oblon.home.ro - pozele rezuma toata povestea de aici, pentru cine nu are timp sa citeasca tot. Merg si cele 4 poze din randul doi, sunt ansamblul final, cu motoras si arcuri. Moshulik bravos pt sarguinta!
Iata ce zic eu avand in vedere experientele celor de la prototipuri:
1. ventilator electric
Montaj: cu motorasul spre bara, polaritate inversa (daca este un ventilator care se monteaza in urma radiatorului - de pe un original oarecare) sau cu poaritate neschimbata daca este motoras pus in fata radiatorului (daca motorasul este tot spre fata masinii in original)
2. Termistor pe ulei (nu-i o filozofie sa-i trasezi curba - ohmi/temp) montat in carter in locul sondei de 1300 sau termistor dedicat de VW de montat pe cilindru in zona aripioarelor ideal la nr. 3-linga pompa de benzina) in alezaj orb (costa cam 300k ROL si mas temp aerului din zona respectiva)
3. Poate (sigur) extindere difuzor colector aer pt a tuneliza ventilatorul (vedeti solutiile de tulumba de la VW racit cu aer si ventilator electric.
4. Cu aparat de masura (rezistenta se masoara) calare pe termistor (oricare ar fi el) determini prin incercari rezistenta de prag (implicit temp) la care vrei ca instalatia sa porneasca si sa faca fata (tii cont si de randamentul ventilatorului utilizat - turatie +pasul elicei+ nr pale)
5. Iti impui sa devii perfectionist pana iese treaba (nu glumesc) dar ai nevoie de teste dure (inclusiv mers la relanti la temp de 40grd afara) - pt a putea determina cand sa pornesti ventilatorul si cat sa functioneze)
6. Pui neaparat siguranta de 15A pe circuitul ventilatorului si neaparat "ceas" pe ulei (pe post de antiprost) daca se prajeste siguranta. eu pana una alta am bagat un prelungitor la calandru care blocheaza cam toata priza de aer a ventilatorului (s-a proptit in suruburile de legatura intre tulumba si tabla de recirculare sau cum ii zice). pentru drumurile mele de sub 10 km e numai bine. http://www.highwingllc.com/radiatorshutters.html solutia e una din gaselnitele actuale ale fordului in vederea reducerii consumului ...oricum
lancer a scris:e una din gaselnitele actuale
Nu prea e actuala. Si la camioanele SR se foloseau jaluzele in fata radiatorului numai ca erau pozitionate vertical. Pentru Ford e suficient de actuala.
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Consum, Circuitul de benzina Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community