Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Problema grava planetara!

 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Transmisie, Suspensie, Directie
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
Buna! in primul rand as vrea sa va salut ,sa va rog din suflet sa cititi pana la capat(e foarte important pentru mine), si sa nu ma trimiteti pe alte topicuri(din ce am cautat eu nu am gasit nimic asemanator cu problema mea,si timpul nu-mi permite sa caut efectiv postare cu postare pana ,,poate,, gasesc solutia).

Pentru inceput voi face un scurt istoric al masinii(poate va ajuta in depistarea problemei)....Masina este un oltena 12 trs,din 1995,motor de 1.3,cutie de viteze in 5 trepte(nu stiu exact daca e cutia romaneasca sau cea frantuzeasca)...tata l-a luat prin 2007,pe la aprox 100.000 km,dar din cate stiu a fost bine intretinut.A fost foarte putin folosit de taicamiu pana sa-mi iau eu permisul...adica pana acu vreo 4 luni....singurul drum mai lung cu el a fost la mare,cand a inceput distractia...(din cauza caldurii s-a subtiat uleiul si de la ungerea proasta au inceput sa bata tachetii...si tata a mers asa cu el pana la mare si la intors s-a spart motoru...un piston a fost facut varza).Ajunsi acasa,motorul a fost refacut cu piese noi sau cel putin reconditionate,in stare destul de buna.Mentionez ca mecanicul meu a spus ca a mai fost desfacut o data motorul,si a fost umblat prost in el.(mentionez ca mecanicul meu e un batranel de aprope 80 de ani...dar maestru la oltcituri,are un oltcit luat de nou din fabrica de cand o aparut,si se pricepe foarte bine la aceasta marca,datorita vechimii si experientei lui). Dupa aceasta aventura,masina a stat mai mult in parcare,dar mai era scoasa asa la drumuri ocazionale la o iarba verde sau ceva.Oricum eu in 3 luni am facut cu ea mai multi kilometrii decat tata, din 2007 de cand o are si pana acum...insa,desi motorul e ca nou,problema e alta.

Cand am pus si eu mana pe ea...cum oltciturile sunt mai sportive siti cer sa le dai...am forjato cam mult(erau zile cand no scoteam din scarturi) si am distrus planetara de pe partea dreapta...insa a cedat intr-un mod ciudat...nu batea de loc pana in momentul in care s-a distrus(a sarit din partea unde intra in cutia de viteze....tripoda era iesita din carcasa,cei 3 rulmenti erau pe scut pe jos peacolo si carcasa indoita pe alocuri si rupta o bucata din ea...parca era taiata cu laseru...adica jumate de carcasa rupta si jumate ramasa prinsa in piulite in curia de viteze),oricum a fost cel putin ciudat ca nu a dat nici un semn de slabiciune,nicio bataie,nimic,s-a dus direct...Eh dupa aventura asta am schimbat planetara cu una noua(o aveam de ani de zile pe balcon,nu stiu exact daca era chiar nou-nouta dar oricum arata impecabil...burdufirle aratau impecabil si nu aveau nici urma de crapaturi sau ceva...in ciuda perioadei indelungate in care au stat aruncate pe balcon intr-un colt).Mecanicul mi-a montat-o direct asa,nu a desfacut-o sa verifice cum e inauntru,si nici na schimbat vaselina,fiindca si lui i sa parut ok, in ciuda perioadei indelungate in care a stat asa fara a fi folosita...



Eh....si acum partea care ma intriga....dupa aventura asta,am promis ca nu mai forjez masina....Singurul lucrul cel mai faceam erau accelerarile bruste...si rar accelerari puternice in curbe,dar scarturi nu am mai dat cu planetara noua. ( e drept ca acceleram bursc destul de des..dar nu se compara cu ce am facut cu masina cand aveam prima planetara)...si totusi,dupa foarte putini kilometrii a inceput sa bata planetara noua...de obicei cand acceleram,pe la 3.500-4.000 rpm se auzea un troncanit,dar o singura data asa,un poc,si simteam in volan ca planetara da cumva sa sara in sus,se misca asa de directie...nu stiu cum sa explic prea bine sa intelegeti,dar, auzindu-se troasnetul ala doar cand bagam talpa in acceleratie ,intrantaia(din miscare nu de pe loc) m-am gandit ca no fi nimci prea grav si am mers asa),si dupa nici 1.000 de km,intr-o depasire mai turata intr-o curba iara imi sare.Insa de data asta,din fericire, carcasa a ramasa intacta,a sarit doar tripoda din ea.


Si acum ce ma intriga,si unde voiam sa ajung defapt,de ce mi se tot duce planetara??,si tot pe partea dreapta,unde se presupunea sa fie planetara noua(hai ca inteleg,de prima planetara miam batut joc in ultimul hal,poate i sosise ceasul...dar pe asta noua am menajat-o)...e prea mare coincidenta,avand in vedere ca tot pe partea aia a cedat...si ce ma intriga cel mai mult e ca am avut un prieten care si el a avut oltcit ...insa el il tinea pentru liniute,si l-a solicitat in ultimul hal....mi-a povestit ca schmiba aproape o data pe luna ambreiajul...insa cu planetarele nu a avut niciodata probleme.



Eu am vorbit cu diversi oameni...si nu mai stiu ce sa cred,am auzit tot felu de pareri:
1.Am fost pur si simplu ghinionist si cu a doua planetara,poate avea defect de fabricatia sau cum nu a fost desfacuta sa fie verificata si vaselina schimbata ,si cum era si veche tinuda degeaba, a cedat imediat...(varianta cat de cat plauzibila)
2.Cutie de viteze/motor descentrat din cauza unei remontari proaste.(mi se pare plauzibil,daca va aduceti aminte motorul a fost dat jos si refacut,am zis la inceput,deci e posibil sa fi fost pus la loc gresit,cu toate ca am incredere in experienta mecanicului meu,greseala e umana)
3.Cutie de viteze descentrata(impinsa putin in sus) din cauza unui lonjeron indoit....(insa pe asta nu prea o cred...ca sa indoi un lonjeron trebe ceva accident tapan ,si din cate stiu masina nu a suferit asa ceva)
4.Planetara stanga sta aiurea si o impinge pe cea dreapta(iar nu prea cred...la planetara stanga nu a fost umblat...si la designul cutiei de oltcit nu mi se pare ca ar fi posibil sa se impinga planetarele una pe alta).
5.Cineva mi-a zis ca oltciturile au nu stiu ce siguranta in cutia de viteze,unde intra planetara in cutie,care daca nui bine pusa face ca planetara sa sara afara.(aici nu stiu ce sa zic...din cate stiu eu planetara are ceva siguranta intr-un capat...dar in cutia de viteze nam auzit nimic de asa ceva...ori eu nu stiu eu ....ori cel care mia zis asta a zis o prostie...si dint spre a doua varianta,fiindca pan la urma planetara sta rpinsa in cutie cu bolturi si piulite peste deci ce siguranta sa fie acolo?...totusi mia sarit tripoda din carcasa la urma urmei,nu toata planetara di cutie...deci daca era vorba de siguranta sau ceva in cutia de viteze,zbura tot acolo)
6.Un suport/tampon de la motor e distrus.(daca ar fi asa,nar cadea efectiv motoru in jos?...ce treaba au soportii de motor cu planetarele?)
7.Roti descentrate,neechilibrate sau directie varza(unghi prost la directie)....(nici despre varianta asta nu stiu ce sa cred...ar trebui sa fie mult pre mare unghiul ca sa se smulga din cauza asta o planetara zic eu...si daca era asa,observam in mers ca trage masina aiurea)


Voi ce credeti,A patit cineva ceva asemanator?Am fost eu ghinionist cu planetara cea noua sau poate fi si altceva?Poate vreunul din motivele enumerate de mine sami faca planetara sa sara din tripoda sau is doar baliverne?Sau daca nu, exista vreun alt motiv care sami dea planetara afara?Sau a fost doar defecta si a doua iar eu ghinionist?Nu as vrea sami pun una noua si sami sara iar si asta,deci chiar asa vrea sa stiu daca exista vreun alt motiv,in afara de faptul ca planetara e defecta,care ar puteao face sa sara din parte dinspre cutia de viteze.


Va rog mult sa ma ajutati....chiar am nevoie de parerea unui expert/impatimit de oltcit.Si multumesc anticipat!!!

A,si inca ceva,o intrebare ce o am strict din curiozitate,cum pot sami dau seama daca cutia mea de viteze e franta sau romania?Mentionez din nou ca masina e un oltena 12 trs de 1.3 din 95 cu cutia in 5 trepte.Ma intereseaza sa stiu pentru ca am auzit despre cutiile franta ca sunt mult mai fiabile. tampoanele cum sunt ?
la cutia franta intra cablul de kilometraj intre etrieri 1.Am fost pur si simplu ghinionist.... Posibil
2.Cutie de viteze/motor descentrat din cauza unei remontari proaste. Aiurea
3.Cutie de viteze descentrata Aiurea
4.Planetara stanga sta aiurea si o impinge pe cea dreapta Aberant
5.Cineva mi-a zis ca oltciturile au nu stiu ce siguranta in cutia de viteze,unde intra planetara in cutie,care daca nui bine pusa face ca planetara sa sara afara. omul ori habar nu avea de Oltcit ori făcea confuzie cu sistemul Dacia care probabil este la RM
6.Un suport/tampon de la motor e distrus. Asta este cel mai probabil. Motorul nu cade jos pentru că stă pe traversă.
7.Roti descentrate,neechilibrate sau directie varza Aiurea

Dacă vrei să ții mașina asta mai mult timp las-o mai moale cu condusul sport. S-a mai raspuns si pe alt forum.
Problema sigur e din tampon/tampoane,motorul si cu ele rupte sta peste ele sub propria-i greutate,insa la curbe si plecari mai in forta de pe loc se misca suficient ca sa arunce planetare afara sigur e tamponul rupt ,si e cel din treapta ,daca ai noroc sa fie ,,franta'' se schimba foarte usor pe rampa sau canal dar si cel ,,romanesc''se poate schimba dar mai greu . intodeuna tamponul din dreapta va pica primul implicit si planetara ,[eu am stricat doua planetare intr-o singura zi din cauza tamponului] verifica tamponul omule, ti-au mai spus si pe celalalt forum
ca sa iti fie mai usor, da motorul jos, nu te mai complica, ca n-ai rm si vezi ca tampoanele de motor in ziua de azi, sunt niste rahaturi, sau il poti face pe al tau daca nu e facut chiar asa de praf, dai o gaura prin el si bagi un surub de 8 sau de 10 In privinta tampoanelor inca nu sunt sigur...din cauza sarbatorilor nu am avut prea mult timp la dispozitie sa le verific asa cum trebuie....cel stang stiu sigur ca e ok,am apucat sa il verific pe graba...am tras de conducta pe unde se pune uleiul in motor si parea ok...se misca masina din telescoap,nu am ramas cu motorul in brate ...dar cel drept pe partea cu porblema nu am apucat sa-l verific calumea,ca nu am avut acces rapid la nimic de ce sa prind tare sa vad daca misca sau nu,si atunci ma grabeam,o sa ma pun cat de repede sper sa-l verific,in speranta ca nu mai intervine ceva(prima data am apucat sa verific bine doar cel stang fiindca a trebuit sa plec urgent undeva)...o sa incerc sa dau carcasa cu filtru de aer jos,sa vad daca o sa am acces la ceva de care sa prind bine cu mana ca sa pot ridica motorul sa vad daca misca pe partea dreapta...am observat totusi cand am vrut sa verific prima data ,asa pe graba ,o chestie ciudata....burlanu din dreapta care intra in aeroterma(tubu tf2) mai era bagat doar in aeroterma,tabla aia de jos care vine de la galeria motorului de unde is trage caldura aeroterma,in care trebuie sa intre tubul era indoita rau si era ceva distanta intre tub si tabla...deci ori so indoit si so tras cumva tabla de la socul din momentul in care o sarit planetara,ori motorul sta cumva pe o parte,si in jos, ca sa explice distanta dintre tub si tabla...

Legat de siguranta din cutia de viteze...omul nu e habarnist,fiindca e mecanic si a avut si el oltcit,dar nu stiu exact de care,deci e posibil sa faca confuzie cu sistemul de prindere de pe rm.Si in privinta topicului,initial aici voiam sa il creez,fiind forum exclusiv oltcit,deci ma astept la persoane mai experimentate cu oltciturile,care sunt mai in tema problmei mele(fiind un forum cu mult mai multi useri si mai multe topicuri care se refera exclusiv la oltcit)...nu voiam sa il creez pe celalalt forum,dar din cauza politicii de confirmare a noilor utilizatori,a trebuit sa astept ceva vreme,si am zis ca pana imi va fi activat contul aici,sa postez si pe celalalt forum,pentru ca in acest moment am nevoie de tot suportul si toate infromatiile posibile,dar apreciez si sunt recunoscator totodata sfaturilor,ideilor si opiniilor voastre...si pe aceasta cale as dori sa-mi cer scuze totodata daca am suparat pe cineva sau am gresit cu ceva deschizand acest topic

Aaa,inca un lucru ce as dori sa-l spun...cand o sa ma pun sa dau jos carcasa filtrului de aer sa verific calumea tamponul si pe partea dreapta,de ce m-ati sfatui sa prind/trag in sus de el,ca sa am o prindere cat mai buna si sigura?...la ce am acces cel mai bine si cel mai usor petru a-l putea ridica pe partea dreapta? daca ai tabla indoita unde intra tubu de caldura pe parte cu planetara, sigur e de la planetara
ca sa tragi de motor sa vezi daca se misca pe dreapta, da carcasa filtrului de aer jos, si trage de pata calda, dar sa nu ramai cu ea in mana , ca eu asa am patit, DAR, a mea era putreda, de aia am ramas cu ea in mana Am reusit in sfarsit sa verific calumea si pe partea dreapta...si da...mai mult ca sigur e dus tamponul...Acuma sper sa-l pot rezolva cat mai repede.... tamponul se poate schimba fara sa dai motorul jos.daca ai o rampa/canal,dai scutul jos ,desfaci directorul planetarei[capatul de la cutie,6 prezoane grupate cate 2] ridici motorul atat cat sa-ti prrmita scoaterea tamponului,si cu un imbus[cheie hexagonala de 10]desfaci suruburile ce tine tamponul fixat pe motor ,o sate cam incurce discul de frana ATENTIE la remontare carcasa motorului este de aluminiu grija mare sa nu strici filetul . daca nu ai alt tampon dai o gaura prin el si bagi un surub de ,,m6''pecare il strangi in asa fel incat sapermita flexibilitatea cauciucului.

pentru protectia tampoanelor la accelerari bruste si plecari cu ,,scrasnet''de roti recomand o bara stabilizatoare montata deasupra cutiei de viteza

BAFTA
barutzu a scris:

pentru protectia tampoanelor la accelerari bruste si plecari cu ,,scrasnet''de roti recomand o bara stabilizatoare montata deasupra cutiei de viteza


asta e si solutia provizorie pana la schimbarea tampoanelor la mine provizoriu e de vreo 2 ani si a tinut ... dar cum se monteaza ? o poza ceva e foarte simplu cauta pe forum la MASINA MEA topicul deschis de mine la pagina a2a

scuze ma descurc mai greu cu ,,leptopul'' Uite cam asa vine

http://s14.postimage.org/s5ps5gja9/suport_tampon_motor_stanga_14fce1039fed8a89f9_0.jpg


Eu am folosit cate doua suruburi la fiecare tampon,important este ca in partea de aluminiu a tamponului sa se gaseasca floarea surubului,cat mai aproape de colturile care le are tamponul prin turnare,iar la iesire suruburile nu tre sa fie fix pe directia surubului prin care tamponul se fixeaza de caroserie.Cate doua piulite la fiecare surub stranse una peste cealalta si lasat cam 3-4mm joc al surubului in tampon,este de ajuns ca tamponul sa-si joace rolul de a amortiza vibratiile motorului cand acesta doar se sprijina,si suficient de rezistent sa-l tina in loc cand smuceste
Si merge chiar si la tampoane rupte,cam 90% din timp in timp ce motorul merge,acesta doar se sprijina,deci suruburile astea nu transmit vibratii nedorite decat in cazuri mai rare(acel procentaj mai variaza si in functie de modul de exploatare al utilajului,dar asta tine de fiecare in parte...) http://www.youtube.com/watch?v=rkkHCdD_Yqo Destept Zephirus asta.......... treaba e sa nu pui surubul pe mijlocul tamponului,fiindca sunt sanse sa loveasca floarea de urechea de pe cutia de viteze in care intra prezoanele motorului Mersi mersi! acuma mai in gluma mai in serios totusi metodele "imbunatatirii" tampoanelor fie ele cu surub sau sufa de otel sunt total ineficiente in cazul ruperii sau fisurarii partii de tabla a tamponului care vine sprijinita pe caroserie ... si am patit-o cu vreo 2 tampoane noi ... care s-au rupt exact acolo ... adica unul s-a rupt din punctul de sudura ... iar altul s-a fisurat langa piulita sudata in care vine surubul de prindere de caroserie
am patit-o cu vreo 2 tampoane noi


Așa! ți-ai răspuns singur. Ia pune mînuța și caută o pereche folosite, vechi, și... vezi diferența...

Pentru că, așa cum zicea cineva

problema rablelor constă în dificultatea de a găsi piese de schimb, iar dacă se găsesc, ori sunt nejustificat de scumpe, ori sunt de o calitate cel puțin proastă
Asta fiindca tampoanele noi au acea tabla subtire(~1mm) cele vechi o au de 2 sau 2,5mm
Din pacate degeaba il sudezi,singura varianta ar fi sa refaci acea tabla ,sa dai gaura in ea si sa sudezi o piulita,iar apoi sa o sudezi ,dar tot nu cred ca o sa tina la fel de bine in timp...Cauta tampoane vechi tampoane vechi eventual Franta ,macar unu' ca se poate pune pe ambele parti Mda.. îl mai slăbești cu încă o gaură... Buna!...In primul rand as vrea sa imi cer scuze pentru atata timp de inactivitate,deoarece toata perioada asta am fost si voi mai fi foarte ocupat din cauza bacului...si vreau sa va multumesc pentru sfaturile si timpul acordat pentru a-mi raspunde.

Acuma vreo doua luni am reusit sa-mi repar si eu olteanul ...si problema a fost intradevar suportul...cauciucul ala de la suport era tare ca piatra(ma mir,fiindca din cate am inteles eu suportii se rup cand se inmoaie cauciucul ala dar na...acuma nu stiu exact ce s-a intimplat cu el) si rupt in doua pe la jumatate....As mai avea cateva intrebari...dar ca sa nu fiu offtopic o sa fac un alt topic la sectiunea Masina mea in care sa prezint putin masina si sa-mi expun intrebarile si micile modificari ce as vrea sa le fac in viitorul mai apropiat si mai indepartat
AndreiB a scris:din cate am inteles eu suportii se rup cand se inmoaie cauciucul ala
Suportii se rup cind cauciucul imbatrineste si devine rigid (tare). El trebuie sa fie elastic pt a amortiza vibratiile motorului si a nu le transmite in caroserie.
O alta cauza a ruperii lor este pornirea violenta (in tromba) de pe loc. Forta rotii se transmite prin planetara motorului solicitind cele 3 amortizoare (in special cele de linga roti) si in final cel mai "obosit" cedeaza.
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Transmisie, Suspensie, Directie Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community