Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Cum franam !!
Pagina Anterioară  1, 2, 3, 4  Următoare
 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
cristi_s a scris:...
ABS ul a fost inventat pentru ca masa larga de soferi nu sunt piloti de curse. ...

EXACT! Multora incerc sa le explic chestia asta dar sunt prea "soferi" sa inteleaga Lu` tata i s-a intamplat la oltcit acu vreo...8-10 ani. Avea cauciucuri cu camera si a explodat roata dreapta spate, la vreo 80km/h. A franat cat a putut, a lasat urme de cauciuc vreo 10-15 m pe asfalt, dar masina nu s-a dus nici in stanga nici in dreapta.
Eu tin masina din ambreiaj la pornirile din panta, si imi ies aproape perfect, adica ma duc foarte putin in spate. Totul e sa cunosti masina. Daca ai ceva experienta, poti sa faci asta pe orice masina.
Giully4u a scris:Lu` tata i s-a intamplat la oltcit acu vreo...8-10 ani. Avea cauciucuri cu camera si a explodat roata dreapta spate, la vreo 80km/h. A franat cat a putut, a lasat urme de cauciuc vreo 10-15 m pe asfalt, dar masina nu s-a dus nici in stanga nici in dreapta.


Asta pentru ca a fost pe spate. Daca ar fi fost pe fata se rasturna.

Giully4u a scris:Eu tin masina din ambreiaj la pornirile din panta, si imi ies aproape perfect, adica ma duc foarte putin in spate. Totul e sa cunosti masina. Daca ai ceva experienta, poti sa faci asta pe orice masina.


Ma lamureste si pe mine pana la urma cineva ce legatura are asta cu distanta de franare cu / fara ABS, respectiv pe drum ud / uscat?!? Imi scapa mie ceva? Pai e simplu. La franare, factorul esential de incetinire este aderenta. Care aderenta scade cand drumul este ud si e aproape zero cand pe jos e polei sau gheata.
Dezqavantajul franarii cu blocarea rotilor este ca, odata blocate rotile, masina se duce dupa directia fortei de inertie. Daca nu se blocheaza rotile, se mentine controlul. Deci ABS ul actioneaza negativ asupra fortei de franare de la roata (e mai mica, pentru ca nu se locheaza rotile) , dar pastreaza controlul asupra directiei. De ce e mai mica forta de franare la masinile cu ABS? Pentru ca nu mai exista frecarea cu solul. Care forta de frecare in cazul in care aderenta e scazuta, nu prea exista, deci nu se pierde mai nimic si aici ABS ul e clar avantajat. Daca aderenta este foarte buna, atunci aceasta forta de frecare (destul de insemnata) se pierde la masinile cu ABS ca si componenta a fortei de franare si per total, forta de franare disponibila pentru masinile cu ABS este mai mica. Evident, ma refer la acelasi model de vehicul, echipat identic, la care difera doar ABS ul. Nu compar Dacie cu Oltcit, ci Dacie cu ABS cu Dacie fara ABS. Sper ca s-a inteles ceva. E cam greu de explicat, sunt niste calcule de dinamica autovehiculului in spate, dar destul de simplute, se bazeaza pe fizica elementara.
MadWolf a scris:
Giully4u a scris:
Giully4u a scris:Eu tin masina din ambreiaj la pornirile din panta, si imi ies aproape perfect, adica ma duc foarte putin in spate. Totul e sa cunosti masina. Daca ai ceva experienta, poti sa faci asta pe orice masina.


Ma lamureste si pe mine pana la urma cineva ce legatura are asta cu distanta de franare cu / fara ABS, respectiv pe drum ud / uscat?!? Imi scapa mie ceva?

Era cam offtopic, cineva (grx) adusese vorba de frana/acceleratie la plecarile din panta ca fiind solutia suprema. Eu doar am spus alternativa mea. Asa ca scuze.
Cristi_s are dreptate. Dar cum drum cu forta de frecare "ideala" nu prea exista in Romania pt ca drumurile au praf, apa sau mai stiu eu ce minuni, abs`ul e avantajat in peste 80% din cazuri. Stii de ce nu? Pentru ca foarte putini dintre soferi utilizeaza la maximul necesar in acel moment frana. Un studiu al concernului Daimler a aratat asta. De aia ultimele modele de Mercedes au un dispozitiv de amplificare a fortei de franare. Practic sistemul detecteaza viteza de apasare a pedalei, detecteaza ca soferul vrea sa evite o situatie de urgenta, dar nu apasa suficient de mult pedala si atunci amplifica forta de franare (practic iti apasa pedala "la fund") pentru a fi sigur ca se evita pericolul. Asa ca foarte putina lume chiar utilizeaza ABS ul in franarea "de zi cu zi". De aia dupa mine, nu prea isi merita banii. Exact sistemul asta care-l spui tu il are si taicamiu la VW. O mare porcarie, face ca naiba daca apesi nu stiu cum pedala, mai ales pe autostrada. La seat am abs, si desi de cateva ori am franat tare ca sa nu ajung in curul dobitocilor care se opresc fara sa semnalizeze si franeaza ca boii, nu a intrat niciodata abs`ul. Daca nu il folosesti mereu, nu inseamna ca nu isi merita banii. Poate ca te scapa o data dintr-o situatie nasoala si isi merita toti banii.
La fel si cu airbagurile: daca nu le folosesti mereu, nu inseamna ca nu sunt bune, ca poate ca te ajuta o data sa nu iti lasi creierii pe jos. (un exemplu offtopic).
Dumitru Cristian, si cand intra abs`ul face foarte urat, iti arunca pedala si tremura masina. Ca sa intre in functie abs-ul trebuie sa ai o viteza minima acceptata de el,altfel nu intra in functiune.
Nu cred ca face chiar asa de urit cum spui,masina nu tremura si pedala de frina nu e aruncata inapoi. Cunosc un personaj care conducea masina cuiva si a intrat abs-ul. A oprit si l-a sunat pe respectiv ca i s-a stricat masina. Nu face foarte urat, dar daca nu stii ce e, te speri. DanH depinde de masina. La a lu' taicamiu face ca toti draci, pedala o arunca sus si zici ca pedala e culbutorul si ca e actionata de axa cu came... sau ca bate cineva cu ciocanul in ea, asta pe "macadam". Faza cu pedala de tip "culbutor" se intampla la sistemele ABS mai slabe sau la cele mai vechi. E problema data de centrala ABS care "fragmenteaza" mai rar presiunea din instalatia de franare, ca de fapt asta face sistemul ABS, cand detecteaza turatie aproape de zero pe una din roti, scade presiunea din instalatia de franare si apoi o creste la loc pana roata tinde sa se blocheze iar si tot asa. Culmea ca e noul model de passat . Are multe neajunsuri masina asta... dar nu e a mea, nu eu am ales-o nu ma intereseaza.
Dumitru Cristian a scris:Culmea ca e noul model de passat .

Nu stiu de ce nu ma mira. Bai, cred ca daca spui tuturor posesorilor de Passat ca "Volk" din denumirea masinii inseamna "Popor", 75% din ei le vand, cum adica sa ai o masina pentru tot poporul? . Din pacate calitatea este ca pentru o masina "populara", dar preturile nu prea. si la pejo 206 din 2004 face la fel... La pejo din 2007 nu face asa. Indraznesc sa comentez si eu unpic unele spuse putin mai sus de cineva cum ca ABS ul e bun doar pe suprafete cu aderenta scazuta. Este bun si pe asfalt uscat, ptr ca intra in actiune doar in situatii critice, cand normal roata ar fii blocata si masina n-ar mai avea capacitatea de ghidare laterala ar merge pe directia de inertie. In schimb intrand ABS -ul se reduce presiunea pe roata/roti(nu mult, doar cat e nevoie sa nu se blocheze roata, daca iar exista riscu de blocare iar se reduce presiunea si tot asa) astfel masina poate fii controlata, pe langa asta distanta de franare cu rotile blocate si pe asfalt este mai mare decat atunci cand rotile au aderenta. Iar comparativ, o masina fara ABS care franeaza la limita fara sa blocheze rotile si aceeasi masina, cu ABS care lafel franeaza la limita, distanta de franare e cam tot acolo, deci nu vad dezavantaju Cum franam !!
Te-nfigi bine-n scaun, te tii de volan si trantesti un 44 pe pedala de frana sa paraie pedalieru'
Ce atata dezbatere, fiecare franeaza cum stie / cum poate / cum ii permite masina... Vorbeste intr-o punga si daca avem nevoie de tine te cautam noi. ABS`ul chiar merita!!!!
Intamplare de azi: dimineata, ma duceam la scoala, 5 insi in masina (in seat). Coboram panta, la 5m de mine iese unu cu un taxi si imi taie calea!!! Aveam 40, maxim 50 km/h. Frana cat pot, dar ce sa te mai opresti in 5m. Trasai stanga de volan sa il ocolesc pe bou, ca nu aveam nici o alta sansa sa nu dau in el. Daca venea masina de pe contrasens acum masina mea era conserva de carne.
Daca nu era abs`ul care sa nu blocheze rotile, ma duceam sanie fix in dementu` ala.
PS: 2 sau 3 ore mi-au tremurat picioarele De vreo saptamana am schimbat gumele de iarna cu cele jerpelite,cu aproape deloc riduri.Fiind obisnuit cu rotile de iarna ,acum de cand nu mai este zapada ,se oprea ff repede fara sa se blocheze roata.Si ieri uitasem ca am gumele varza si la o frana violenta pe la 60km/h m-am dus sanie .Pe urma tot testam sa vad cat de repede se blocheaza rotile si am ajuns la concluzia ca tre sa fac asa:daca am vreo 60-70km/h dau un sut maxim la frana de 1 secunda ,si deja am ajuns la 20-30km/h,chiar mai putin,cand imi este foarte usor sa opresc. ABS e ABS
Un ABS functional pe o roata fara cauciuc stiu de mai bine de 18 ani in meseria mea . Doar ca este pneumatic si intra in functiune la viteza de peste 5 km/h . Deci este bun pt cei care se pierd in cazuri de forta majora si se franeaza brusc . Deh , avem reflexe
Zephirus a scris:Vorbeste intr-o punga si daca avem nevoie de tine te cautam noi.

Oooo, s-au terminat "banii" si ne-am intors din vacanta hhhhhh:) Vezi ca-ti ia foc sopronu', pompierule, fugi de-l pazeste si lasa forumu'
Giully4u a scris:ABS`ul chiar merita!!!!
Intamplare de azi: dimineata, ma duceam la scoala, 5 insi in masina (in seat). Coboram panta, la 5m de mine iese unu cu un taxi si imi taie calea!!! Aveam 40, maxim 50 km/h. Frana cat pot, dar ce sa te mai opresti in 5m. Trasai stanga de volan sa il ocolesc pe bou, ca nu aveam nici o alta sansa sa nu dau in el. Daca venea masina de pe contrasens acum masina mea era conserva de carne.
Daca nu era abs`ul care sa nu blocheze rotile, ma duceam sanie fix in dementu` ala.
PS: 2 sau 3 ore mi-au tremurat picioarele



Ceva de genul asta mi s-a intamplat si mie, dar cand eram pe sina de tramvai. S-a bagat in fata si a apasat frana la fund. Mi-a furnicait bine abs-ul in talpa si am oprit la limita limitei. La fel de speriat am fost si eu. Pentru prima oara am zis ca dacia e buna. De eram cu oltcitul, acum nu mai aveam botul masinii drept. Se poate trai si fara ABS totul este sa prinzi ceva experienta in sofat. ABS-ul nu face decat sa nu te lase sa franezi (spus intr-un fel destul de ciudat) . Se poate trai, nu a spus nimeni asta, asa cum s-a trait atatia ani se mai poate si in continuare, doar ca iti maresti sansele de a nu`ti sifona masina.
Giully4u a scris: iti maresti sansele de a nu`ti sifona masina.

E relativa treaba. Pe mine m-a ajutat. Ajuta si la masinile mai usoare. Am avut si eu o experienta urata din care m-a scos ABS-ul. Ajuta in special in situatiile in care trebuie sa franezi tare ca altfel intri in ceva si mai trebuie sa si ocolesti cate una alta. La frane usoare e inutil. o intrebare :
cu discuri de frana vechi si placute noi de frana cam in cat timp / km ar trebui sa se pasuiasca ?
trebui sa-i fac itp-ul si n-as vrea sa le explic astora de ce nu tine frana Păi ca să nu ai probleme arunci și tu cu niște ulei de motor pe discuri! Ajută la răcirea lor!

Păi de regulă cam.. imediat, faci o plimbare mai acidă așa su scîrțîieli din frîne și e gata. ar trebui sa ai frane ok dupa primele franari violente Depinde cat de denivelata e suprafata discurilor. Iesi la un drum intins si liber si mergi cu dreptul pe acceleratie si cu stangul pe frana, ar trebui sa ajute. Pasuirea se face in functie de forta de apasare a placutelor pe discuri care nu trebuie sa fie chiar tare . Patinat se pasuieste mai repede .
cristi_s a scris:Depinde cat de denivelata e suprafata discurilor.


nu prea denivelata In general intr-un oras ca Bucurestiul trebuie sa conduci cu grija vreo 2-3 zile (drum de acasa la serviciu si inapoi), dupa care placutele se aseaza. Toni, daca placutele sunt noi, atunci trebuie sa le treci printr-un mic rodaj. Procedura e simpla si foarte eficienta, dar iti trebuie putin spatiu. Asa mi-am pasuit si eu franele MG-ului si totul a fost OK:

From 60mph, gently apply the brakes a couple of times to bring them up to operating temperature. This prevents you from thermally shocking the rotors and pads in the next steps.

Make eight to ten near-stops from 60mph to about 10-15 mph. Do it HARD by pressing the brakes firmly, but do not lock the wheels or engage ABS. At the end of each slowdown, immediately accelerate back to 60mph and then apply the brakes again. DO NOT COME TO A COMPLETE STOP! If you stop completely and sit with your foot on the brake pedal, you will imprint pad material onto the hot rotors, which could lead to vibration and uneven braking.

The brakes may begin to fade after the 7th or 8th near-stop. This fade will stabilize, but not completely go away until the brakes have fully cooled. A strong smell from the brakes, and even some smoke, is normal.

After the last near-stop, accelerate back up to speed and cruise for a while, using the brakes as little as possible. The brakes need only a few minutes to cool down. Try not to become trapped in traffic or come to a complete stop while the brakes are still very hot.
priceput
merci tuturor Eu faceam altceva: le "pasuiam" putin la mina pe o bucata de hirtie abraziva (shmirghel). Pt ITP, ai grija sa nu ai placutele ude de la ploaie sau spalare ori incinse din cauza blocarii lor pe discuri; astea doua sint principalele cauze ca placutele sa nu adere pe discuri. da laure , dar asa nu ia forma reliefului discului , doar ajuti sa se toceaca mai repede placuta
iar etrierii sunt dati jos si curatati luna , interior si exterior.
urmeaza cei din spate sa aiba parte de acelasi tratament , si la urma spalata instalatia cu alcool tehnic si schimbat lichidul de frana
tonim a scris:1. da laure , dar asa nu ia forma reliefului discului
2. doar ajuti sa se toceaca mai repede placuta

1. Daca ai discuri cu santuri, ai dreptate.
2. Nu le "tocesc" ci indepartez doar stratul de deasupra (lac sau oxid). pentru fata am un set de discuri noi noute, si pe cele vechi care au uzura mica ( cca 17.2 mm in loc de 18 noi )
consider ca nu are rost sa le pun pe cele noi atat timp cat sunt in parametri
a , si ambele perechi sunt perforate
pentru spate am o pereche de discuri care au circa 6.3 -6.5 fata de 7
oare se merita sa la fac perforate si pe astea ? Nu cred, am vaga impresie ca se vor sparge relativ repede, nefiind ventilate si deci neavand intariturilea alea pe mijloc. alea de motocicleta cum nu se sparg ?
am vazut si de moped gaurite
...asigură o evacuare mai rapidă a gazelor rezultate în urma frecării materialului de frînare de disc...
tu le-ai pus pe alea perforate sus ?
cum se comporta ? Cam greu să fac diferența, deoarece pe stînga e nemodificat iar pe dreapta e cel găurit... însă ceva se întîmplă: orice planetară aș pune pe dreapta, clănțăne în draci! Nu cred să aibă nici o legătură cu discul totuși! Planetara face asa Zeph ? Sau se aude de la etrieri din cauza jocului placutelor cand apare o trepidatie din cauza gaurilor din disc ?!
Discurile ventilate cum sunt astea de pe la noi cred ca nu mai e nevoie sa fie gaurite .
Fac o comparatie intre discurile cele mai mari existente la frana de mare putere la vagoane care circula cu viteze mari ( la noi mai rara ) si discurile de pe masinile noastre .
Sunt identice ca constructie doar ca sunt mai mari in diametru si grosime . Pana si garniturile de frictiune au cam aceeasi forma constructiva dar mai groase si mai mari in suprafatza .
Sunt considerate frane moderne . pune mana si pune si tu pereche
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare Ora este GMT + 2 ore
Pagina Anterioară  1, 2, 3, 4  Următoare
Pagina 3 din 4
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community