Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Cum franam !!
Pagina Anterioară  1, 2, 3, 4  Următoare
 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
Daca tot se vorbest de frane si de blocatul rotilor : trebuie sa va intreb ceva ce mi s-a intamplat in sua si ma inchin si acum ca nu am omorat pe cineva sau lovit vreo masina....

Bun, mergeam cu o duba Ford Aerostar (inalta si ingusta) cam cu 80km\h si la un moment dat s-a facut galben la semaforul meu si cineva cu skateboard se pregatea sa treaca pe trecere....Era destul de aproape si am franat violent (avand in vedere ca masina avea ABS si etc)....a inceput imediat sa o ia stanga dreapta ca nici nu o mai puteam controla, chiar daca tineam mainile pe volan.....am luat piciorul de pe frana( era cutie automata, deci zero frana de motor), apoi am apasat frana usor de tot si am indreptat usor volanul in partea dr. Am reusit sa evit la centimetru o portiera de pe culoarul din stanga , iar cel cu skateboard-ul a stat pe loc, probabil ingrozit, am intrat si pe contrasens unde nu era nimeni.......... In drum spre casa am facut probe si am constatat ca ABS -ul nu functiona (rotile se gripau)......>Cu o luna inainte sa se intample asta, am luat masina lui tata ,Skoda cu ABS si am vrut sa vad cum se comporta la o franare violenta : excelent.....se opreste foarte bine, e extrem de stabila, se lasa toata grutatea in fata.......Am verificat si cu o Solenza cu servo frana si rotile se blocheaza, dar te duci sanie, nu stanga - dreapta ..........Fordul a fost groaznic, am crezut ca se rastoarna, asa se fataia.......... Efectul de dubă.
Dacă s-a mai adăugat și nefuncționarea ABS-ului... Fenomen normal la masinile fara ABS.In cazul tau nefunctionarea ABS-ului combinat cu frinare brusca a dus la blocarea rotilor.Atunci masina se cam duce unde vrea ea nu unde vrea soferul. sunt mai multe tipuri de abs

daca nu are ebd, daca masina nu are esp, si alte chestii degeaba are abs, ca functioneaza pe un tipar anume, si nu controlat de calculator in functie de fiecare roata in parte sau de conditiile de drum Cred ca lipsa ABS-ului combinat cu efectul de duba pt ca la o masina tip sedan, nu se intampla asa ceva.....se taraie, dar nu te ia aiurea....(tinand cont ca nu ai probleme la suspensii, directie) s-a discutat mult despre evitarea blocarii rotilor la franarea de urgenta.
un lucru e cert: pe carosabil umed sunt de prisos.
roata se blocheaza oricum fratilor. singura solutie e sa fii destul de stapan pe tine si sa iesi din ruliu. slabeste pedala si apas-o din nou astfel incat sa mentii limita de aderenta; in acelasi timp cauta sa pui directia pe sensul de mers indiferent de tendinta - acel abs manual despre care vorbea un coforumist. nu la fel de eficient ca cel original, insa destul de eficient in cazul nostru.
bineinteles ca majoritatea situatiilor de urgenta pot fi prevenite, dar io am 22 fratilor! distanta mea de siguranta e mult mai mica decat ce scrie in codul rutier.
sfatul meu e sa va gasiti o curte de liceu, o parcare mai mare (un aerodrom daca e cazul ), sa va luati avant si sa franati brusc. studiati tendintele de ruliu si incercati sa redresati( ideal ar fi sa fie ud jos). veti vedea ca e nevoie de ceva dexteritate in manuirea `colacului` pentru a pune olticania din nou `pe sine`.
veti spune: `io am experienta, io am evitat nu stiu cate accidente, am atatia km facuti etc` - asa mor oameni: cand sunt prea siguri pe ei.
dupa ce mi-am mulat bara intr-un potbagaj de opel omega si mi-am lasat geamurile de far intr-o bara de q7, am luat o decizie (gandind ca am ajuns un sofer cam prost): scartai-o sa vezi cum fuge.
rezultatul: intr-o dimineata umeda cand intarziasem la un examen da-i blana prin oras (cam 80-90) pe banda de langa trotuar incercand sa depasesc coloana de masini de pe banda 1. ieseam si intram des inapoi pe banda datorita masinilor parcate. la un mom dat un distrus avand si fetita de mana sare de pe trotuar , ma vede venind tare, ezita, si imi sare in fata tragand copilul dupa el.
aici intervine neprevazutul: nu `ai sange` in pedala sa apesi fara sa brachezi, insa imediat exercitiul preia controlul taraielii gen `pishatul boului` si, chiar daca se rupea olticania `in opturi`pe asfalt , am reusit sa nu ies din banda si sa opresc chiar cu 3-4 metri in fata figurilor inlemnite ale celor doi.
pana la urma chiar daca ma intorceam in loc si loveam vreo masina in stanga sau un pom in dreapta n-ar fi insemnat nimic atata timp cat feream pietonii.
aici mai e si vorba de prioritati , un lucru de care tre sa tii cont cand vezi ca nu mai ai nici o sansa sa iesi nesifonat din situatie, in functie de optiuni poti sa ai 0 vatamari dar pagube materiale, sau sa rupi oasele pietonilor ferind jeepul din stanga.
sau mai poate fi si viata ta (din prostia ta) - cand depasesti un q7 pe ceata (ti se pare tie ca mergea prea incet) si in timpul scremutei depasiri ,aflandute pe contarasens observi 2 faruri la 25 metri in fata, ce faci?
am ales q7 Cum franez? Azi am franat din toate puterile. Am trantit un picior pe pedala de frana, de mi s-a pus carcel la gamba dupa aia. Intrasem in intersectie, aia nu se mai miscau (aglomeratie, de!) au inceput sa se schimbe culorile la semafoare si in sfarsit au inceput sa se miste aia din fata. Ii dau in goarna sa nu ma prinda in intersectie si ma uit in oglinda, ca era unu' lipit de fundul meu. Cand iau ochii din oglinda... ala din fata mea se oprise iar, in pana mea! I-am trantit o frana cum n-a mai vazut masina pana acum, m-am oprit la cativa centimetri de el... ma tot intreb cum o fi oprit ala din spatele meu de nu m-a pupat, ca statea foarte aproape. Noroc ca doar ce plecasem de pe loc, pe jos era uscat si ca m-au ajutat cauciucurile. In oras, eu stau cu stanga pe volan si cu dreapta pe schimbator. In caz de doamne-fereste, retrogradez instant in tr a II-a si ridic ambreiajul in timp ce apas frana. Toti pasagerii pe care i-am transportat au avut senzatia ca dumnealui Cazanu' efectiv intra in asfalt:) Aceasta metoda m-a ajutat intotdeauna si pe carosabil uscat, si pe ud, si pe gheatza. Si n-am facut POC pana acum
Cat despre ABS... sincer nu m-a impresionat. Am mers pe multe masini cu ABS, si FIAT-ul meu are asa ceva. Singurul avantaj este manevrabilitatea, sistemul ABS permitand virarea in timpul franarii. Dar distanta de franare se mareste, asa ca prefer tot frana de motor a domnului Cazan.
Frana de motor folosita cum trebuie scurteaza distanta de franare, mentine stabilitatea si ajuta la posibilitatea virarii pe franare.
b28kft a scris:
Frana de motor folosita cum trebuie scurteaza distanta de franare, mentine stabilitatea si ajuta la posibilitatea virarii pe franare.

Ai dreptate,si pe mine m-a ajutat acum citiva ani,chiar pe 30.12.Abia trecusem peste o cale ferata,dupa aia vre-o 25 metri a facut ce a vrut ea,nu ce voiam eu.Si macar de as fi avut viteze.Mai mult de 20 km?h nu aveam.Rezulat:ZBANG.
MadWolf a scris:ma tot intreb cum o fi oprit ala din spatele meu de nu m-a pupat, ca statea foarte aproape.
A vazut inaintea ta, prin luneta si parbriz, lampile de STOP aprinse ale celui din fata ta. Sau nu ti-ai dat inca seama ca in spatele tau era Titi. Cum care Titi? Aur, evident. Glumesc, daca l-ati vedea pe Aur cum merge ca "civil" nici nu ati zice ca este cine este. Pe bune.
DanH a scris:
Ai dreptate,si pe mine m-a ajutat acum citiva ani,chiar pe 30.12.Abia trecusem peste o cale ferata,dupa aia vre-o 25 metri a facut ce a vrut ea,nu ce voiam eu.Si macar de as fi avut viteze.Mai mult de 20 km?h nu aveam.Rezulat:ZBANG.

Naspa... Acum na, depinde si de anvelope, de starea carosabilului. Tu zici ca trecusesi de cale ferata. Daca erau denivelari, atunci nu ma mira. Un factor esential, dar de foarta multa lume ignorat (cu consecinte destul de dezastruoase), care influenteaza parametrii franarii este starea amortizoarelor. Cu cat sunt mai praf, cu atat franarea este mai defectuoasa. De aia aici sunt fanul suspensiei hidropneumatice. Daca se uzeaza, nu te mai lasa sa mergi cu masina si nu mai pui in pericol pe nimeni. O suspensie clasica e relativ periculoasa, poti merge cu masina si cu amortizoarele praf, dar creste pericolul. b28kft,eu tocmai trecusem de calea ferata prin loc special amenajat,mai erai si semibariera,normal ca treci cu viteza redusa.Anvelopele erau bune,viteza mica,pe drum zapada batatorita,normal ca e o trecere dintr-un cartier in altul.Si totusi dupa ce am trecut de sine nu a vrut sa ma mai asculte.
Cristi,pai in cazul in care vezi ca suspensia e dusa si masina face ca barca pe valuri rezolvi problema,nu mergi asa.Da mai sunt care merg si asa. Dane, din pacate multa lume habar nu are sa faca diferenta intre o suspensie buna si una praf. Ba de multe ori se bucura ca e suspensia "moale" si nu scutura prea tare. Plus ca la ITP nu tin minte sa fie obligatoriu testul de amortizoare. De aia zic ca hidropneumatica e mai buna (si) din punctul asta de vedere: iti scutura creierii de te forteaza sa o repari. Eu am schimbat amortizoarele pe fata cu unele noi si tot ca barca face

Cele pe care le-am dat jos de pe fata erau inca bune.

Eu stiu asa, pentru test de suspensie:
- Se apasa pe caroserie deasupra unei roti si se da drumu
- Se observa urmatoarele: Daca caroseria se ridica la loc si nu mai face nimic suspensiile sunt ok pe partea aia.
Daca caroseria face huta huta (se ridica si se lasa de mai multe ori) amortizoare praf.

Sa imi spuneti daca stiti de testu asta. Da. Conduc pe strada masina . Ochii imi sunt la asfalt si ce urmeaza referitor la ce ma face sa franez ( trecere de pietoni , semafor , orice ma obliga sa cedez sau sa dau prioritate ) . Imi asigur secunda anticipata . Adica posibilitatea sa franez cu cateva secunde inainte de a fii nevoit sa franez rapide , brusc tocmai sa nu se piarda controlul masinii in timpul franarii . dar nu se stie niciodata ...tabla e tabla si se poate repara dar viata omului nu se mai reface la fel ...
Intr-o iarna ma duceam sanie cu masina cu tot cu frana de motor pe banda 1 si in acelasi timp pe banda 2 era masina de politie rutiera care nu aveau altceva de facut si ei decat sa patineze ca si mine
Ne-am dat asa un branci din usi dar numai parodie a iesit de se amuza toata lumea din exterior inclusiv policeii . Asta ne-a fost vorba cand s-au oprit masinile " Tabla-i tabla da-o in masa "
Cristi,pai in cazul in care vezi ca suspensia e dusa si masina face ca barca pe valuri rezolvi problema,nu mergi asa.Da mai sunt care merg si asa.


Asta, până a nu lua foc...
La ultimul drum de Iași făcut cu ea, a scuturat odată din roata stânga față de am zis că s-a rupt mașina sau a ieșit bara de torsiune. Am și oprit să mă uit. N-avea nimica
La astălaltă, suspensia a fost lucrul care m-a cucerit. Chiar am bănuit că-s blocate sau chiar sudate amortizoarele. Noroc că am văzut că dă puțin în nas la frânare. Aproape insesizabil
În schimb, nu am aerisit bine frânele pe spate. Dar așa merg
A! Și nu frânațăi în curbe !!!! Sunt pățit, am mai povestit pe undeva pe aici. Salut!Fiind prima mea iarna cu Oltcitul,de fapt cu prima masina,vreau sa intreb ceva.Stiu ca toata lumea spune ca daca e zapada,polei,etc pe carosabil sa nu folosesc in nici un caz frana de serviciu,doar frana de motor.Bun,dar chiar nu am voie deloc sa incetinesc din frana de servicu?Ma refer la atingeri usoare si din timp, alunec si asa?Ma gandesc ca daca franez cum franez si vara,nu am franat cu scartz oricat de repede am apasat-o,nu am calcat tare doar pana simteam ca e la limita ,nu am cum sa derapez atat cat rotile nu se blocheaza.Dar mai e o varianta de a mea,cum ar fi.Probabil din cauza inertiei,gravitatiei ( ) isi pierde controlul si la franari mici si ma invart in toate pozitiile?Oricum ,cum prind un loc liber nu ezit sa o testez sa vad cum se comporta,dar pana atunci poate imi spuneti si voi.Multumesc daca nu vrei sa ne crezi pe cuvant , incearca.
da sa ai niste bani pusi la ciorap pentru amenda si reparatii
bytzu1 a scris:Salut!Fiind prima mea iarna cu Oltcitul,de fapt cu prima masina,vreau sa intreb ceva.Stiu ca toata lumea spune ca daca e zapada,polei,etc pe carosabil sa nu folosesc in nici un caz frana de serviciu,doar frana de motor.Bun,dar chiar nu am voie deloc sa incetinesc din frana de servicu?Ma refer la atingeri usoare si din timp, alunec si asa?Ma gandesc ca daca franez cum franez si vara,nu am franat cu scartz oricat de repede am apasat-o,nu am calcat tare doar pana simteam ca e la limita ,nu am cum sa derapez atat cat rotile nu se blocheaza.Dar mai e o varianta de a mea,cum ar fi.Probabil din cauza inertiei,gravitatiei ( ) isi pierde controlul si la franari mici si ma invart in toate pozitiile?Oricum ,cum prind un loc liber nu ezit sa o testez sa vad cum se comporta,dar pana atunci poate imi spuneti si voi.Multumesc


Normal ca folosesti si frana de serviciu ca nu te opresti de tot doar din frana de motor, dar cu mare atentie. Pe zapada conteaza mai mult sa ai si gume de iarna si o sa vezi ca reactioneaza altfel frana atunci. Faci ce face ABS-ul..... calci dai drumu calci dai drumu...cat de repede poti...si ai ABS manual ) de fapt de picior , ca doar nu calca cu mana In asemenea conditii reduci viteza luaind piciorul de pe acceleratie apoi retrogradezi pe masura ce scade viteza masinii,in treapta 2 o ajuti si cu frina de serviciu apasind usor pt a nu bloca rotile. Cel mai simplu: te duci intr-o zona mai pustie (de preferat intr-un poligon) si faci un test de franare, vezi cum se comporta masina, ca sa o "simti" cam ce face cand franezi. Incepi cu franari usoare, line, si apoi vezi cam ce s-ar intampla daca franezi ca vara. Cauciucurile de iarna sunt esentiale, mai ales daca esti incepator! (desi multa lume, cu masini de jde mii de euro neglijeaza aspectul asta. ) Azi aveam 30km/h am pus o frana de motor din 2 in 1 si urma sa fac stanga cand deodata masina sa dus dreapta si m-am oprit nororc xca era liber Sa mai faci asta si.............sigur pui alta cutie.In treapta 2 e suficient sa ei piciorul de pe acceleratie si apoi sa o ajuti cu frna de serviciu. hehe ce frane pe 23 seara in judetul sibiu, inainte de orasul Victoria curba la dreapta, pe jos gheata... norocul meu ca eram de capul meu (pe la 10 noaptea)... a plecat masina cu totul din cauza fortei centrifuge... altceva nu s-a simtit, doar atat dar este cea mai tampita senzatie sa simti cum pleaca masina de sub tine, fara sa poti face nimic. Norocul meu a fost ca nu aveam viteza, iar curba s-a terminat repede...
cristi_s a scris:Cel mai simplu: te duci intr-o zona mai pustie (de preferat intr-un poligon) si faci un test de franare, vezi cum se comporta masina, ca sa o "simti" cam ce face cand franezi. Incepi cu franari usoare, line, si apoi vezi cam ce s-ar intampla daca franezi ca vara.

Testeaza si derapajele in curbe ... si exerseaza cat mai mult. Aceste exercitii m-au scos, cand pe la 70kmh, pe polei am alunecat "un pic" ... cum mai zicea cineva, in aceste momente "timpul se dilata" si chiar ai timp sa te gandesti ce faci si cum faci.Dar numai daca deja ai ceva experienta, ca altfel nu ai la ce sa te gandesti. Pacat ca la noi inca nu se practica, in suedia, in scoala de soferi chiar se fac astfel de exercitii. Am scapat fara pagube dintr-o franare "brusca" cu fordu. Veneam de la munte si undeva pe centura pe la Ploiesti, se mergea linistit cu 60km/h. Unu cu o dacie urca un podulet si pune frana brusc...era o ditamai groapa. Un SUV din spatele lui franeaza trage dreapta si mai avea putin sa se pupe cu balustrada, altu in spatele lui se opreste la cativa cm de el. Eu il vad, pun frana cat pot io de tare si timp de o secunda simt ca masina o sa se opreasca fara probleme, dar, intra ABS-u si vad ca nu se mai oprea. A oprit la o distanta de cativa cm de ala din fata. Era si in urcare. Fazele astea sunt de rahat. Multi nu se gandesc ca evitarea unei gropi in ultimul moment poate avea efecte mult mai dezastruoase decat o groapa nenorocita. O janta indoita, un pivot, etc. nu se compara cu zburatul de pe sosea, o tamponare in lant, un tir care te face afis pe bara lui, etc. Nea, cand a intrat abs, n-ai mai lasat putin pedala si calcat la loc? Nu, pentru ca deja incepusem sa fac pe mine . Si numai la asta nu ma gandeam eu atunci. . Stiu ca pedala a "clantanit" pana a ajuns aproape de podea. Singurul lucru enervant e ca iti da un sentiment de siguranta, care apoi dispare imediat. Este ca nu mai e la fel de fain ca atunci cand povestea dealerul de ce merita sa dai banii aia pe un sistem care in afara de cartofi prajiti, le face pe toate, tu practic invarti de cheie, pornesti motorul si esti mai in siguranta decat in fotoliu acasa? Ce polei, ce gheata, ABS ul minune lupta cu succes impotriva lor, lasand o sosea uscata si curata de poti merge cu 200 la ora. Din pacate avantajele reale ale ABS ului sunt anulate de efectul psihologic negativ ("nu se poate intampla nimic, doar am ABS la masina"). Pai din moment ce toti au impresia ca daca au fel de fel de astfel de sisteme pe masini:gata,pun frina si masina ingheata pe loc,se inseala amarnic.Chiar si cu sistemele astea e bine sa reduci viteza si sa pastrezi o distanta mai mare fata de masina din fata. Pai ce nu se spune nicaieri e urmatorul fapt: IN CONDITII DE ADERENTA NORMALA, ABS MARESTE DISTANTA DE FRANARE, NU O MICSOREAZA! ABS ACTIONEAZA IN SENSUL IMBUNATATIRII CONTROLULUI DIRECTIEI PE SUPRAFETE CU ADERENTA SCAZUTA, NU ASUPRA FRANELOR. In 99% din timp, efectul ABS asupra franelor este negativ.
Uneori frecarea este buna. In cazul franarii, este foarte buna, se reduce distanta de franare prin frecarea pneului cu solul (plus ca pe parcurs pneul se incinge aproape de limita topirii locale si apare o aderenta suplimentara, cam ceea ce se obtine cu pneurile de asfalt de curse, care sunt foarte moi si adera suplimentar la suprafata de rulare, cine a mers vreodata cu slickuri de curse stie despre ce e vorba). Sti cum e, ABS fara ESP, EBD RBD nu e bun. Ori ai de toate ori ai degeaba. Si eu nu inteleg cum poti sa controlezi masina cand intra ABS-ul pentru ca la ford poti sa dai de volan in toate directiile, nenorocita nu o sa faca decat supravirare si atat. La oltcit faci driftu...mai ales cand ti se inmoaie volanu si ii dai stanga-dreapta Nu stiu cum e cu ABS , dar cu Oltcitul meu am facut joi , dupa ce-a nins in bucuresti , o serie "draguta" de mini-drifturi , iar la ultima era sa gust un spate de camion parcat.... si aveam doar 30-35km/h pe o straduta si m-am dus sanie cam 20m pe gheata.... se marea fundul camionului de-a acoperit zarea si abia pe ultimii metrii am putut s-o trag finut stanga si sa ies de pe "trasa accidentului". Masina era incaltata cu pneuri de vara , bine c-a fost numai atat
Morala : in 2 ore eram la o firma care aduce cauciucuri si mi-am comandat un set Kumho 155/80 R13 KW 7400 , de iarna , le-am pus ieri dimineata si sa vezi diferenta : masina este in sfarsit controlabila si-n plus am si frane pe frig muuult mai scurte !
Deci pneul face diferenta si cred ca-i mai ieftin decat tinichigiul + vopsitorul ! Oltcitu franeaza f bine si iarna, cu conditia sa fie cauciucuri de iarna, eu am acum cauciucuri vredestein ptr zapada(13x145 pe fata si 155 pe spate)si am testat masina pe un platou, zapada batatorita, masina nu a vrut sa derapeze nici macar la 60-70km/h, desi mi-am dat toata silinta pe unde viram pe acolo mergea si isi pastra bine traectoria, de franat intradevar se simte dif intre astea de iarna si cele de vara, se poate frana mult mai tare fara sa blocheze rotile, am testat si asta bine la un moment dat s-au blocat dar am dat drumu la frana si am bagat in a 3 a a si prins din nou aderenta , situatii in trafic har domnului n-am avut, in care sa franez sa pierd controlul masini, pe zapada(comnduc si mai precaut iarna), vara au mai fost da am dat drumul la frana si a si prins aderenta si a virat, degeaba e sistem de franare f bun.
cristi_s a scris:Pai ce nu se spune nicaieri e urmatorul fapt: IN CONDITII DE ADERENTA NORMALA, ABS MARESTE DISTANTA DE FRANARE, NU O MICSOREAZA! ABS ACTIONEAZA IN SENSUL IMBUNATATIRII CONTROLULUI DIRECTIEI PE SUPRAFETE CU ADERENTA SCAZUTA, NU ASUPRA FRANELOR. In 99% din timp, efectul ABS asupra franelor este negativ.


cristi_s, nu stiu de ce sustii tu asta... indiferent daca e pe uscat sau pe umed, in momentul cand se rupe aderenta distanta de franare creste... parerea mea.
cristi_s a scris:Uneori frecarea este buna. In cazul franarii, este foarte buna, se reduce distanta de franare prin frecarea pneului cu solul (plus ca pe parcurs pneul se incinge aproape de limita topirii locale si apare o aderenta suplimentara, cam ceea ce se obtine cu pneurile de asfalt de curse, care sunt foarte moi si adera suplimentar la suprafata de rulare, cine a mers vreodata cu slickuri de curse stie despre ce e vorba).

Citeste bre tot Hmmm... OK, sa incerc sa reconsider... o sa ma mai gandesc la asta. La cauciucuri normale, nu de curse, pana apare aderenta aia suplimentara te-ai facut de mult afis. Daca se bazau pe chestia asta, masinile de curse nu mai aveau abs. Eu foarte rar am vazut sa se blocheze rotile la o masina de curse, si cand se intampla asta, luau curba drept si cu viteza.
ABS`ul nu degeaba a fost inventat, nu degeaba a fost pus pe toate masinile si devine obligatoriu pentru fabricanti.
Faceti testul, cu un logan fara abs si unul cu abs. Apasati frana la blana si vedeti cu care va opriti mai repede. Eu cred ca ala cu abs se opreste mai repede.
MadWolf a scris:indiferent daca e pe uscat sau pe umed, in momentul cand se rupe aderenta distanta de franare creste... parerea mea.
ABSul intra in functie in momentul cind roata tinde sa se blocheze.

Cind se face o asemenea afirmatie, trebuie specificat si "modelul" comparator - masina cu ABS, masina fara ABS; drum alunecos, drum uscat. O masina frinata cu rotile blocate (la aceeasi viteza), va avea mereu, indiferent de stare drumului (umed sau uscat), o distanta de frinare mai mare decit o masina frinata cu rotile "in rostogolire".
Giully4u a scris: Daca se bazau pe chestia asta, masinile de curse nu mai aveau abs.


Nu exista masini de curse cu ABS. Nicaieri in lumea asta. Exista diverse tehnici de pilotaj care se bazeaza exclusiv pe ruperea aderentei pe franare. Ceea ce ai vazut tu probabil se bazeaza pe franarea cu stangul pe viraje, diferentiale active & stuff.
ABS ul a fost inventat pentru ca masa larga de soferi nu sunt piloti de curse. Este un compromis util, ce se pierde (destul de putin) pe o parte (de franare), se castiga pe alta parte (directie). Sa stii ca temperatura normala a unui pneu in mers e undeva pe la 70°C, iar frecarea mareste temperatura locala foarte repede, chiar si la pneurile normale.
N-ai decat sa verifici daca nu crezi, dar ABS ul in conditii normale de aderenta mareste distanta de franare. Na, am gresit, nu au abs. Oricum, ideea e ca pilotii de curse nu blocheaza rotile la franare, pentru ca obtin o franare mai buna si o mentinere pe trasa ideala cu rotile neblocate.
Din cate am inteles de la un unchi care a fost pilot de raliu la Dacia, pe zapada si nu numai, pe viraje se calca si frana si acceleratia. De ce? El a zis ca asa o controlezi mai bine.
Cand iti explodeaza un cauciuc, cum e mai bine sa franezi ca sa nu iesi pe camp? Sa se blocheze rotile sau nu? Man, nu vorbim de franarea dezechilibrata, ci de franarea in conditii normale. De explodat cauciucurile mai greu, ca sunt fara camera.
Se franeaza si se accelereaza in acelasi timp pentru a se pastra forta de tractiune si directia ei (care asigura pastrarea traiectoriei) si se limiteaza viteza pe curba prin franare. La masinile cu cutie de viteze secventiala si schimbator la volan (cu padele) e relativ simplu de facut asta, ca viteza se schimba cu mana. La cele cu cutie manuala si schimbator la podea, e mai greu, ca ai ambreiajul de actionat in caz de nevoie, si atunci se apasa ambreiajul cu stangul si acceleratia si frana se controleaza cu piciorul drept, cu varful acceleratia si cu calcaiul frana ( http://en.wikipedia.org/wiki/Heel_and_toe ). Trebuie ceva exercitiu si dexteritate, mie nu mi-a reusit inca, trebuie sa mai exersez pentru exercitiu si dexteritate puteti incera o pornire in panta, mai ales cu motorul rece . Stiind teoria, am reusit sa o aplic la proba de traseu, mai ales ca am dat examenul pe o masina necunoscuta.
grx a scris:pentru exercitiu si dexteritate puteti incera o pornire in panta, mai ales cu motorul rece . Stiind teoria, am reusit sa o aplic la proba de traseu, mai ales ca am dat examenul pe o masina necunoscuta.


...adica...?!? ai frecat motorul pana a ajuns sa fie suficient de cald incat sa nu patineze la pornire in panta?
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare Ora este GMT + 2 ore
Pagina Anterioară  1, 2, 3, 4  Următoare
Pagina 2 din 4
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community