Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

Limitatorul de frana. Importanta lui.

 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
am eliminat limitatorul din spate. ala cu arcurile alea 2. de sub masina..
am pus un teu care dintr-o tzeava face 2. de se duce la rotile din spate .. eu nu am greutate pe masina. in loc de bancheta am sistemul audio.. are ceva daca tin toate 4 odata...? il am si pe ala cumparat nou. dar nush cum sa il pun si cum fac cu arcurile alea..
doarr4u17 a scris:am eliminat limitatorul din spate...am pus un teu care dintr-o tzeava face 2. ... are ceva ***k*** tin toate 4 odata...?
Pai nu e pre bine ce ai facut. Acum masina frineaza ca si cum ar fi incarcata daca nu si mai mult - ai aceeasi presiune si pe puntea fata si pe puntea spate - vei schimba mult mai des placutele de frina spate iar daca nu le urmaresti uzura, e posibil sa schimbi destul de repede si discurile de frina). Ceea ce ai facut tu din tzeava, se chama repartitor (distribuitor) - repartizeaza presiunea pe cele doua roti spate. Ia limitatorul nou si mergi pina la Bogdan Lascu. Pune limitatorul ala acolo. Mie si cu el pus la franari mai violente se blocheaza putin rotile din spate.
Fiind o masina cu greutate mai mare pe fata e normal sa franeze mai putin in spate.
Chiar si la masinile cu motor spate forta de franare mai mare tot pe fata este.(Nu cum spuneau unii la ITP ca cica daca e mai grea pe spate masina trebuie sa franeze mai mult pe spate).

Citat din topicu asta: http://forum.oltcit.ro/viewtopic.php?t=2160

cristi_s a scris:De acor, dar si BX-ul si GSA-ul au suspensie hidropneumatica, deci comportamentul masinii la franare e total diferit fata de Oltcit. Oricum, marirea fortei de franare pe spate fara a modifica frana pe fata poate duce la efecte dezastruoase mai ales in conditii de aderenta scazuta sau pe curbe. Si acelasi efect il poti avea mult mai simplu: eliminand repartitorul (ceea ce e neindicat, fiind caz penal in caz de accident si faci parnaie la greu, plus ca masina va frana total aiurea)


Deci e serioasa treaba. merci.. e bine ca il am nou. o sa ma duc la cineva sa mi-l monteze. Foarte mare greseala sa scoti limitatorul. Pune-l repejor la loc impreuna cu cele doua arcuri care au rol de reglaj. Reglajul se va face strict conform manualului de reparatie. Acolo scrie ceva si de o verificare de presiuni de lichid. Rolul acestui "obiect" este de a regla, mai bine zis, de a limita presiunea din circuitul de frina din spate, in functie de inaltimea la care se afla podeaua portbagaj fata de sol. In timpul frinarii, din cauza modificarii componentelor dinamice ale greutatii (centrul de greutate ) ,automobilul se inclina spre fata si se ridica de spate. Cu alte cuvinte, greutatea se imparte diferit pe puntea fata(mai mult) si puntea spate (mai putin) ducind si la aderente diferite.
Asta duce la ruperea aderentei la rotile din spate, fenomen mai greu de controlat. Doar masinile echipate cu ABS nu mai au acest limitator. Reglajele limitatorului de frana sunt:
1) Controlul si reglajul presiunii de limitare (se face cu masina descarcata):
- te asiguri ca arcul cel "mare" (cel care se fixeaza cu un capat pe bratul stg nu actioneaza parghia
- se demonteaza conducta care alimenteaza etrierul stg. si la capatul ei montezi un manometru 0-100bari
- se aspasa lent pe pedala de frana si se citeste presiunea; tebuie sa fie 24-26 bari. pt a obtine aceasta presiune se deformeaza tabla suport a limitatorului (cea pe care este fixat cu surub) in zona unde este agatat arcul "mic"
- se reface circuitul si se dezaeriseste frana.
2) Reglarea pozitiei limitatorului (limitarea in sarcina):
- se pozitioneaza masina la o inaltime de 310 mm masurata de la sol pana la partea inferioara a tevii puntii spate
- se masuara ,cu ajutorul unui burghiu de 3 mm, jocul pe care il face bucla arcului "mare"cu parghia de comanda
- daca este necesar, se regleaza prin deplasarea suportului limitatorului
(citat din Andree Citroen- Opere alese)
Monteaza repede limitatorul , ca vine iarna si Doamne fereste...
Oricand la dispozitia voastra!
Sensey a scris:Monteaza repede limitatorul , ca vine iarna si Doamne fereste...
si ca o mica completare la venirea iernii si frina: foloseste cit mai putin pedala de frina - frina de motor e SFINTA pe drumuri alunecoase. "frana de motor e sfanta pe drumuri alunecoase"
nu chiar... condusul preventiv e sfant. cu frana de motor.. eu am reusit sa ma rastorn
angeldust a scris:" cu frana de motor.. eu am reusit sa ma rastorn


Daca n-ai schimbat la timp placutele de la frana de motor si te-a tras dreapta Aveti dreptate, frina de motor si conducerea preventiva sant sfinte, dar, credeti-ma ca si limitatorul de frina e sfint, pentru ca odata tot trebuie sa apesi pedala de frina, si atunci incepe dansul.
Am incercat pe vremuri, sa invat un oltean sa utilizeze frina de motor.
Utiliza foarte des frina, iar dupa ce i-am spus ca placutele de frina sant destul de scumpe, era sa sarim in Jiu pe defileu. Dupa care mi-a pus o intrebare cheie :" Da unde e bre pedala aia de frina de motor ?"
Sa auzim de bine.
PS. A aparut un topic - Limitator de frina - . Intrb daca nu poate cineva (administratorul ) sa grupeze mesajele pe topicuri dedicate? Cum sint repartizate pe punti, presiunile de frinare din instalatie:
Pe puntea fatza, presiunea va fi mereu directa iar pina la 25 atm, aceeasi presiune va fi si pe puntea spate.
Peste 25 atm, pe puntea spate vom avea o presiune in instalatie de 25 atm + 1/2 din diferenta dintre presiunea maxima pe puntea fata si cele 25 de atm initiale

Ex: daca pe puntea fatza avem 30 atm, pe puntea spate va rezulta o presiune de: 25 atm + 1/2(30 atm - 25 atm ) = 25 atm + 1/2 x 5 atm = 25 atm + 2.5 atm = 27.5 atm.

Acest "calcul" il face limitatorul de frinare, in functie de greutatea aplicata pe puntea spate, din componenta instalatiei.

P.S. Valorile presiunilor sint luate din manualul de reparatie si intretinere a Daciei 1100 si nu stiu daca aceste valori sint aceleasi si pt oltcit. Din cate imi aduc amionte, dacia 1100 avea pompa de frana simplu circuit
La OLTCIT pompa este cu dublu circuit; circuitul de spate are capacitate mai mica, deci primul 'calcul" il face pomapa
Sensey a scris:1. Din cate imi aduc amionte, dacia 1100 avea pompa de frana simplu circuit
2. La OLTCIT pompa este cu dublu circuit; circuitul de spate are capacitate mai mica...

1. Da, pompa cu un singur pistonash ca si la Dacia 1300 (acelasi mod de calcul ca si la Dacia 1100).

2. Aparind Dacia 1310; 1400 cu pompe cu cite doua pistonashe (fatza separat si spate separat) + servofrina, s-a modificat calculul presiunii pe puntea spate
Nu cred ca pompa de frina cu doua pistonashe (Dacia + Oltcit) modifica cu ceva presiunea pe puntea spate - diametrul interior al pompei are acelasi diametru pt ambele circuite iar conductele ce ies din pompa au tot acelasi diametru. Eu inclin sa cred ca presiunea pe puntea spate este calculata NUMAI de limitator. Pompa face calculul prin diferenta dimensiunii clapetilor de descarcare din interior care la aceeasi cursa a pedalei trimit cantitati diferita de lichid in circuitele fata /spate. O sa incerc sa fac rost de un desen de pompa si sa ti-l trimet si te vei prinde imediat Nu-l cauta in manual ca nu e
Sensey a scris:Pompa face calculul prin diferenta dimensiunii clapetilor de descarcare din interior...
Aici, chiar m-ai bagat in ceatza. Ti-am spus, daca ai vedea desenul (sectiunea) ai intelege imediat.
Circuitul pt puntea de fata este in partea din spate a pompei. La apasarea pedalei, pistonul inchide o supapa (de descarcare) care se inchide si incepoe sa bage lichid in circuitul fata, fara ca pistonasul pt circuitul de spate sa fie actionat (arcul clapetului de fata este mai lung si altfel tarat)
Pe masura ce apesi pedala, se actioneaza si pistonasul pt. circuitul de spate. care inchide clapetul aferent acestui circuit .
Cand iei piciorul de pe frana, clapetii se deschid in ordine inversa permitand lichidului pompat in instalatie sa se intoarca in pompa.
Acesti clapeti de descarcare au o constructie firava; sunt formati din doua piese din plastic special (stabilitate dimensionala mare la imersie in lichid de frana) intre care este intercalat arcul de care vorbeam, una dintre ele avand forma unui degetar invers in care este asezata supapa de inchidere a carei tija asambleaza complet clapetul.
Oricum, ideea este ca la franare, se trimite mai mult lichid si mai repede in circuitul de fata; restul este rezolvat de "jocul" sectiunilor pistonaselor din etrieri.
P.S. Scuze ca n-am raspuns mai repede, efectiv nu am vazut mesajul tau
Sensey a scris:daca ai vedea desenul (sectiunea) ai intelege imediat.
In principiu, am ainteles acum cum sta treaba. Cred ca o poza cu desenul, atasata aici pe forum, ar face un bine multora dintre noi. am mai auzit de treaba asta pana la urma e buna de ceva ?
Sensey a scris:Pompa face calculul prin diferenta dimensiunii clapetilor de descarcare din interior care la aceeasi cursa a pedalei trimit cantitati diferita de lichid in circuitele fata /spate. O sa incerc sa fac rost de un desen de pompa si sa ti-l trimet si te vei prinde imediat Nu-l cauta in manual ca nu e


Laurentiu, e foarte simplu. Pistonul circuitului spate nu este actionat de pedala, ci de arcul dintre pistoane. Ordinea este piston fata - arc - piston spate - arc. Pedala apasa pistonul pt circuitul fata, pistonul fata impinge arcul, iar arcul, la randul lui, impinge in pistonul pt circuitul spate:) Iar al 2-lea arc este numai pt revenire. Presiunea pe circuitul spate este mult mai mica decat pe fata.
b28kft a scris:Laurentiu...Presiunea pe circuitul spate este mult mai mica decat pe fata.
S-a inteles asta din
23 Noi 2005, 17:43
Presiunea pe circuitul spate este mult mai mica decat pe fata

Asta e un adevar universal al automobilisticii, pentru ca altfel ti-ar scapa fundu masinii la prima frana, si nici nu ai mai avea puterea maxima de franare pe rotile din fata, unde conteaza. Cred ca doar in WRC sau curse speciale isi modifica bias-ul franelor.
PS: Ma apuca explicatiile pe la ore d-astea tarzii din dimineata.
TRex a scris:
Asta e un adevar universal al automobilisticii, pentru ca altfel ti-ar scapa fundu masinii la prima frana, si nici nu ai mai avea puterea maxima de franare pe rotile din fata, unde conteaza. Cred ca doar in WRC sau curse speciale isi modifica bias-ul franelor.
PS: Ma apuca explicatiile pe la ore d-astea tarzii din dimineata.

Wrong. Vezi Lada
b28kft a scris:
TRex a scris:... altfel ti-ar scapa fundu masinii la prima frana...

Wrong. Vezi Lada
Lada e cu motor fatza si tractiune spate; D 1100 e cu "totul spate". La astfel de masini e o alta tehnica de-a o tine sub control in comparatie cu masinile "totul fatza".
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community