Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

frana de motor

 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
rog toti soferii experimentati sa spuna din experienta lor de ani/zeci de ani cum se utilizeaza la maxim frana de motor, avantaje/dezavataje, tot ce se poate spune despre ea Ridici piciorul de pe acceleratie cind masina e in viteza si ai frina de motor. Se foloseste la redus viteza in general. Avantaje: nu blochezi rotile cind frinezi mai tare cu frina de serviciu si pe zapada/gheata este indicata folosirea ei. Problema e ca noi avem motoare mici si eficienta ei maxima este in tr I si a II.
Dezavantaje: Forteaza transmisia si motorul (aici parerile sint impartite) si creste consumul (e indicat un economizor EEBIO daca o folosesti mai mult). Folosesc foarte mult frana de motor. Simplu: iei piciorul de pe acceleratie, apoi schimbi in terapta inferioara. Atentie sa nu supraturezi motorul.
Nu cred sa forteze transmisia si motorul. Cat despre consum, eu nu inteleg de ce se mareste consumul... Ai avantaj ca nu trebe sa calci tare pe frana, asa mai scutesti uzura de discuri, placute, sau ma rog, nu trebe sa apesi ca taranu sa mai sara vreo garnitura, vreo conducta, calci lejer daca franeaza rablamentu si cu motoru...
talash a scris:...eu nu inteleg de ce se mareste consumul...


Nu creste. Daca ati mers cu masiini care au indicator de consum (ex Mercedes sau BMW) ati vazut ca indicatorul ala sare in "0" la frana de motor. Esential la frana de motor pe suprafete alunecoase este ca retrogradarea sa fie cat mai lina, fara bruscari. Ideal este sa ajungi in treapta 1 si sa te opresti (daca trebuie sa te opresti) Cand treci in treapta inferioara, controlul franarii cat si al supraturarii se face din ambreiaj. Daca iei piciorul brusc de pe ambreia, franarea este brusca (se pot bloca rotile) si atunci pe aderenta scazuta frana de motor isi pierde valoarea plus ca se supratureaza motorul si nu e bine 1
Atentie la franele violente (tip IV -I) riscati sa rupeti discul de ambreiaj (ferodourile). Retrogradarea cu doua trepte este cea mai utilizata (V-III sau IV-II. Pt. aderenta scazuta, folositi retrogradari progresive din treapta in treapta
Oricand la dispozitia voastra! Eu nu retrogradez decat treapta cu treapta! Imi displace foarte mult stilul acela de condus, cu scosul masinii din viteza, lasata la punctul mort si franat doar normal. Si mai rau, am vazut indivizi care scot masina din viteza inainte de curba, franeaza, trec de curba, si abia dupa aia baga iar in viteza... Nu vad unde mai e placerea condusului la ei... Sa accelereze in linie dreapta?
talash a scris:Imi displace foarte mult stilul acela de condus, cu scosul masinii din viteza, lasata la punctul mort si franat doar normal.


mai economiseste omu benzina la mercedesurile alea sare in 0 consumul pentru ca au injectzie. atunci cand ai injectzie si dai in frana de motor, ecu taie alimentarea daca motorul este peste 1200 de ture (am citit si eu p-aici). deci motorul franeaza mai bine decat la mashinile care sunt pe carburatzie, pentru ca nu mai e nici un fel de explozie.
la mashinile pe carburatzie, parerea mea este ca in frana de motor consumul este mai mare decat la relanti, si asta pentru ca debitul de aer este mai mare. nu pea ma pricep eu cum merge treaba asta cu carburatorul, insa din cate am inteles, debitul de benzen depinde de marimea jiglorului, debitul de aer, alea alea... ei.. la 3-4 mii rpm, chiar cu clapeta inchisa, debitul de aer (mi se pare mie) va fi mai mare decat la 900 rpm, unde sta relantiul... deci si consumul de benzen va fi marit fata de relanti.
talash... placerea condusului la ei poate ca este gasirea momentului ideal pentr scosul din viteza, astfel incat economia de benzina sa fie maxima si scaderea de viteza minima, sa ia curba cu viteza ideala... acu.. p bune, nu poti sa te **** in gustul omului!
sensey, cu luatul piciorului brusc de pe ambreiaj, in viteza intaia.. am facut eu experimentul ala, sper ca toti sinucigashii care citesc pe forum au inteles ca este o metoda excelenta pentru a termina cu viata Ei, n-am nimic cu nimeni ! Si fiecare conduce cum ii place. Eu abordez un stil mai "sportiv", zic eu. Si in ciuda faptului ca accelerez la iesirea din curbe, sau ca folosesc frana de motor in exces fata de altii, nu am nici un fel de probleme, cu planetarele, sau altceva. Si consumul nu cred sa fie influentat prea mult de debreierile dese...
angeldust a scris:.. la 3-4 mii rpm, chiar cu clapeta inchisa, debitul de aer (mi se pare mie) va fi mai mare decat la 900 rpm, unde sta relantiul... deci si consumul de benzen va fi marit fata de relanti.


Care debit, bre, ca in momentul ala clapeta de acceleratie e inchisa, ca la ralenti Practic in momentul ala rotile iti invart motorul, care nu vrea danf ne poate spune mai multe despre consumul in frana de motor, ca el are o smecherie de masoara consumul. Da'la el sigur sare din scala in partea cu consum mare, ca e tot timpul cu piciorul intre faruri.
cristi_s a scris:

danf ne poate spune mai multe despre consumul in frana de motor, ca el are o smecherie de masoara consumul.


Dupa modelul danf, mi-am achizitionat si eu de curand o "chestie" care indica presiunea (ma rog, depresiunea) din colectorul de admisie si poate da o informatie relativa legata de consum. Inca n-am avut timp sa montez "chestia" (care indica si incarcarea bateriei), dar la danf e functionala de ceva timp.
Dupa modelul danf, mi-am achizitionat si eu de curand o "chestie" care indica presiunea

Vreau si eu o chestie daia
Gaby a scris:Vreau si eu o chestie daia

Am gasit-o din intamplare la dezmembrari de dacia, cautam cu totul altceva si mi-a atras atentia forma. Nu cred sa mai aiba asa ceva, m-a costat 50.000lei vechi
talash a scris:... am vazut indivizi care scot masina din viteza inainte de curba, franeaza, trec de curba, si abia dupa aia baga iar in viteza...
Cel mai bine si PREVENTIV pt siguranta ta si a celorlalti participanti la trafic, in curba, se intra cu tr. de viteza cu care vei iesi: inainte de curba, frinezi, retrogradezi din 4 sau 3 in 2, intri in frina de motor, efectuezi intrarea in curba iar la mijlocul ei, accelerezi progresiv. In felul cesta esti mereu in "priza" (poti frina de urgenta sau poti demara imediat ce situatia iti permite). ma gandesc cum o fi la cei care au esp si alte sisteme de control al tractiunii care intra cu pedala in blana in curba si computerul face toata treaba si nu mai stau nici sa retrogradeze nici sa franeze ca la boieri. dezavantaj: costul ini
Bastos a scris:...ca la boieri...


Ca la boieri pe dracu'. un prieten de-al meu era sa o pateasca cu Smartul, care are tot ce vrei, ESP, ASR, ABS. Cand a facut o frana de motor, pana sa se prinda sistemul ca e curba, s-a intors masina cu 45 Dezavantajul acestor sisteme este ca in momentul in care sunt depasite de situatie nu prea mai ai sanse sa redresezi masina. Si iti mai dau si un sentiment de siguranta exagerat. E adevarat, limitele lor sunt destul de sus, dar o data atinse, Dumnezeu cu tine. (oare sa fie adevarata vorba aia: vulpea cand nu ajunge la struguri zice ca sunt acrii? ) Hei omule, nu te po
Bastos a scris: La a 1) Rulajul cu masina scoasa din viteza si mai ales abordarea virajelor asa este cea mai mare cretinatate. In Craiova,pe vremuri, pt asa ceva se pica examenul de conducere
2) Pe vremuri se gasea in comert un "economizor" care taia benzina in momentul franei de motor
3) Toate aceste dispozitive minunate (ABS, ASR ESP...) au limitele lor. Oamenii nu inteleg asta si, de exp, franeaza la fund pe polei si se mira ca s-au oprit in pom. Amortizoare cu eficacitate diferita pe aceeasi punte, in anumite situatii (aderenta scazuta), fac ca sistemul de asistarea tractiunii sa ia decizii ciudate; asistarea tractiunii se face la unele modele prin intermediul ABS, adica se masoara vitezele celor doua roti si franeaza usor pe aia mai "vesela"; daca un amortizor de pe puntea motrice nu este eficace (nu tine roata in contact cu solul) sistemul va tinde sa franeze acea roata si va puteti da seama ce se intampla.
Am analizat acest defect la un Passat 4x4 care a avut doua evenimenta neplacut datorate tractiunii asistate "Rulajul cu masina scoasa din viteza si mai ales abordarea virajelor asa este cea mai mare cretinatate"
inseamna ca si mersul cu automatica e o cretinatate comparabila, pentru ca:
1. nu ai frana de motor.
2. daca ai luat piciorul de pe acceleratzie si ai, de exemplu, 60 (un pic vale), atunci cutia o sa iti schimbe in mod automat pe treapta cea mai de sus. frana de motor canci, iar acceleratzia... daca apesi acceleratzia la fund intr-o situatie de-asta poti astepta chiar peste 1 secunda pana cand sistemul se prinde si iti baga in viteza, o faza oarecum stupida e ca sistemul iti va baga in cea mai de jos viteza posibila (la 60, depinde de mashina - a-ntaia sau a doua), iti tureaza motorul de-i sar capacele (sare in 6 000, apoi schimba in viteza urmatoarele. deci intr-o situatie de genul asta n-ai acceleratzie in prima secunda si jumate, sau asa ceva, apoi dupa inca nici o secunda iti schimba vitezele, moment in care iar nu prea ai acceleratzie pe parcursul schimbarii de viteza. sper ca am explicat inteligibil (cat-de-cat)
@bastos intr-adevar, smartu da senzatie de ceas de mana, da' aici e vreo 18 mii de para, in conditiile in care un hyunday getz e vreo 15 mii. Nu e chiar asa cum crezi tu. Cand rulezi cu CV la liber (scoasa din viteza) nu ai nici o legatura intre motor si roata; roata se invarte din inertia masinii antrenanad arborele secundar si pinioanele de pe trenul fix al CV care se invart liber nefiind cuplate
La CV automate.in momentul in care ai cuplat intr-o treapta legatura motor-roata este realizata si mentinuta. Intr-adevar, frana de motor este mai putin eficace, dar pt aceasta exista echipamente suplimentare (nu intru in detalii)
In legatura cu retrogradarea in treapta inferioara este normal sa se faca la o cerere brusca de crestere a cuplului . La cutiile mai vechi, acest kik-down (asa se numeste), se comanda manual printr-un buton.La masinile moderne functia a fost preluata de calculator, care comanda retrogradarea CV in functie de regimul in care se afla motorul si solicitarea soferului. Tot calculatorul limiteaza supraturarile astfel incat sa nu se distruga motorul
Oricum, mie personal nu-mi place sa conduc masini cu CV automata; mi se pare ca nu am nici-o placere daca nu "mestec" cu schimbatorul in cutie
Oricand la dispozitia voastra!
angeldust a scris:...inseamna ca si mersul cu automatica e o cretinatate comparabila...


Depinde de cutie automata. Daca e americana, din aia cu PRND si atat, intr-adevar aia e cea mai cretina "realizare" americana. Daca ai una din aia europeana, cu PRND321, plus inca alte optiuni, e parfum, te poti juca cu ea ca si cu una manuala. A avut un vecin un Volvo 740 cu cutie din asta si vreau sa-ti spun ca mesteca la ea ca la una manuala, de obtinea niste demaraje dementiale, nici nu ziceai ca e automata. Si avea buton de kick down, care facea treaba super bine. Oricum si eu sunt de parere ca nici o automata nu prea merita (e drept ca n-am mers cu din astea autoadaptative, cum e pe Citroen Xsantia)
angeldust a scris:inseamna ca si mersul cu automatica e o cretinatate comparabila, pentru ca:
1. nu ai frana de motor.
Scuza-ma, dar cred ca nu stii ce inseamna cutie automata si cum se conduce ea,
Frina de motor ai, nu este la fel de eficienta, iar schimbarea treptelor (trei in general si nu doua), o face calculatorul, pentru blonde si novici.

Pentru conaisseurs, vorba lui Sensey, cu o automata se poate merge ca la curse, mai ales ca mai nou au mai multe trepte, selector POWER si WINTER. Cu o astfel de masina este o placere sa conduci. Mai mult decit atit, si la asta poti selecta N pentru a merge pe liber, ceea ce nu e bine deloc, (cu o exceptie, atunci cind stai pe loc cu motorul pornit, ex.: semafor) "Scuza-ma, dar cred ca nu stii ce inseamna cutie automata"
probabil ca da, inseamna ca am avut coshmaruri atunci cand am mers cu coltul (ala automatic), cu falconu, telstaru ghia, cu holdenu' kingswood, etc.
deci, frana motor nu prea are (da, are de la 80-90 la ora in sus, in rest trebuie sa dai pe "2" sau "L", depinde de viteza. ma rog, tu ai zis ca nu e la fel de eficienta, eu zic ca nu prea e... tot aia
torque converterul nu prea are eficientza daca il invartzi in sens invers... dovada este ca orice viteza ai avea (parca am incercat pana pe la 80), nu reusesti sa pornesti automatica bagand-o pur-si-siplu in viteza. cel putin eu nu am reusit, da' poate n-am incercat suficient de "voiniceste".
"Pentru conaisseurs"....
pentru conaisseurs exista aia manuala!
coltu meu are 3 viteze, holdenul kingswood 2, fordul telstar ghia 4... intr-adevar, sunt mashini mai vechi (89-92), insa tot te plictisesti shi motzai la volan.
cutia aia automatica cu schimbator manual e un fel de... frectzie la picior de lemn, ambreiaj n-ai, tot ceea ce faci este sa dai in sus sau in jos de maneta. mie mi se pare cam... surogat.
cam asta ar fi parerea mea.
in legatura cu kick-downul, coltul din 89 pe care il conduc ocazional nu are boton. adica: merg la 60, iau piciorul de pe acceleratzie, o sa imi schimbe intr-o treapta superioara, bag piciorul pana la fund in acceleratzie, o sa imi schimbe in cea mai mica treapta posibila, si o sa imitureze motorul ca la balamuc (5000 rpm e cam mult pentru mashinutza aia, desi i-am dat de cateva ori - destul de multe). nu am lasat-o niciodata sa vad la cat schimba ea, de fiecare data pe la 5 mii mi s-a facut mila si am ridicat piciorul de pe acceleratzie putzin, asa ca a schimbat in treapta imediat superioara.
calculator ca sa limiteze turatzia nu cred ca are, de vreme ce functzioneaza pe carburator.
in final, ceea ce vreau sa zic este: desi e un surogat de legatura intre motor si cutie, poti sa ai surpriza ca o automatica sa iti accelereze (atunci cand ai nevoie) mult mai lent decat daca ai fi la punctul mort, ai ambreia si ai baga in viteza. cel putin asta a fost experienta mea.
noroc
angeldust a scris:coltu meu are 3 viteze, holdenul kingswood 2, fordul telstar ghia 4... cutia aia automatica cu schimbator manual



Da cite automate ai ba frate, sau te dai cu caramida in piept. Se pare ca te-ai cam shifonat, dar asa sant "connaiseurii" astia pe cutii manuale, pe care de altfel stie toata lumea sa mearga,
Chiar daca folosesti termeni aproape tehnici, ma vad nevoit sa citez din nou din Picasso: "Scuza-ma, dar cred ca nu stii ce inseamna cutie automata"...Cu schimbator manual ( citat din angeldust )

PS _ Banuiesc ca te-ai referit la semiautomata care de fapt nu e cutie ci ambreiaj ( ca la Trabant Hycomat ) Nu cred ca il stii ca nu circula in Australia.

Noroc cu tinerii astia ca ne mai trag de bretele.
angeldust a scris:...in legatura cu kick-downul, coltul din 89 pe care il conduc ocazional nu are boton...


Poate il are sub pedala de acceleratie Adica atunci cand esti cu pedala la podea, actioneaza ca si "botonul", numai ca nu trebuie sa apesi nimic cu mana, ca apesi cu piciorul.
Sensey a scris:... mie personal nu-mi place sa conduc masini cu CV automata; mi se pare ca nu am nici-o placere daca nu "mestec" cu schimbatorul in cutie...
Conservatorismul virstei. O masina fara schimbator de viteze, volan si 3 pedale, mi se pare a fi o ...... CIOMUIALA .
Laurentiu a scris: Conservatorismul virstei. ...... CIOMUIALA


Est cumva un neologism ?
Nu rideti, ca asta e boala grea si, pe deasupra, e contagioasa.

Ce ar fi sa se deschida un nou topic = Transmisie automata, sau semiautomata pe Ottcit= pentru doritori, sau macar un sondaj pe categorii de virsta?

Sa auzim de consumuri cit mai mici in aceasta iarna!
mihai_picasso a scris:
Conservatorismul virstei. ...... CIOMUIALA
Nu rideti, ca asta e boala grea si, pe deasupra, e contagioasa.
Picassooooooooooo, nu decupa mesajele . Posibil sa avem aceeasi virsta . coltul e al meu, telstarul a fost al meu si l-am vandut, falconul l-am imprumutat pentru vreo 3 luni si kingswoodul e al unui prieten. ocazional am mai condus si altele... deh... ideea aia cu "mashina si nevasta nu se imprumuta" nu se aplica intotdeauna aici. si in general mashinile mai vechi sunt destul de ieftine, nimeni nu isi prea bate capul cu ele.
cutie automata cu schimbator manual... ma rog, probabil exprimarea mea a fost gresita. astia p-aici ii zic "auto tranny with sport shifter". adica poti misca de levier intr-o parte, si brusc ai "manuala" - dai in jos, iti urca o treapta, dai in sus, iti coboara o treapta (sau invers, depinde de producator). la aia m-am referit. atashez o poza, in cazul in care nu s-au vazut chestii de-astea prin ro (desi ma indoiesc)

cutia e tot o automatica, numai ca poti tu sa-i zici calculatorului cam ce viteza vrei (desi nu te lasa sa faci orice prostie).
am dat exemplu 4 mashini pentru ca unii au senzatzia ca ("iar schimbarea treptelor (trei in general si nu doua)") nu exista automatice cu 4 trepte, de exemplu.
la final, exceptand faptul ca "nu stiu ce-i aia automatica" si "ma bat cu caramida in piept", tot nu inteleg. esti de acord cu ce-am scris in ultimul mesaj sau nu? si daca nu, zi-mi te rog de ce nu, pentru ca nu ma deranjeaza sa invatz ceva.
@cristi_s - e posibil, desi ma indoiesc. zic asta pentru ca si daca nu bagi pedala in podea, daca ai 20-30 la ora si apesi jumate de pedala schimba... chiar nu am idee cum isi da seama. tre sa mai studiez aspectul asta...
noroc. Bun o curiozitate,
in cate mii de ture ti-a franat foarte puternic? Bun interesant.
ma intreb, ar putea careva explica de ce in frana de motor se consuma mai putin decat la relanti? Bun
Laurentiu a scris:
mihai_picasso a scris:
Conservatorismul virstei. ...... CIOMUIALA
Nu rideti, ca asta e boala grea si, pe deasupra, e contagioasa.
Picassooooooooooo, nu decupa mesajele . Posibil sa avem aceeasi virsta .

Sorry, am crezut ca nu e interzis. Ma conformez regulamentului. Nu am stiut cum sa fac doua citate. Deh, virsta!
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Sistemul de franare Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1 din 1
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community