Pagina de start
www.oltcit.ro (Oltcit, Dacia, ARO)
 
 Întrebări frecvente   Căutare   Membri   Grupuri   Înregistrare 
 Regulament   Profil   Mesaje private   Autentificare 

VENTILATOR electric pentru racire motor
Pagina 1, 2  Următoare
 
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Caracteristici, Performante, Tuning
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Mesaj
am in plan sa inlocuiesc ventilatorul masinii, cel pentru racire din fata, cu o termocupla pe care deja o am si e la aceeasi dimensiune ca si cel de pe masina. intrebarea mea e la ce temperatura functioneaza optim aceste motoare de oltcit si asta pentru a stii cum sa reglez bimetalul imprumutat de la un fier de calcat , pe care vreau sa il montez intre elementii unui cilindru si toate astea pentru a incerca o diferenta de consum. Teoretic motorul se incalzeste mult mai repede si asta cred ca se va simti cel mai bine pe timp de iarna iar temperatura motorului ar fii oarecum controlata si constanta.
multumesc un ventilator electric cel mai probabil nu va face fatza racirii necesare la drum lung....desi pt mersul tarash la semafoare ar fi in avantaj.

daca vrei sa faci ceva in legatura cu racirea cel mai ok zic eu ar fi un ventilator electric suplimentar in fata celui "natural"...care va suplimenta racirea la semafor.
pt incalzirea mai rapida a motorului e recomandat daca vrei un obturator partial atentie PARTIAL nu total al elicei ventilatorului precum si un control strict al aerului ce circula prin compartimentul motor te compilci si mare lucru nu obtii,bachiar mai multe batai de cap,o problema de abordat ar fi supraincalzirea nu o incalzire mai rapida,daca uleiul e slab poate fi si asta o problema,dar pentru o incalzire rapida cel mai important e sistemul de admisie al amestecului si distributie a scanteii,un amestec stas si daca se poate o scanteie mai puternica,ideea e sa mearga treaba struna in camera de ardere,si poti pleca cu masina fara sa mai incalzesti motorul. ai cunostinte despre aceasta treaba?, ca un ventilator electric nu va face fata? ai vazut facut asa ceva? daca ne gandim logic, o data cu viteza de deplasare creste si debitul de aer care intra in compartimentul motor pentru racire, asa ca ventilatorul, nu mai trebuie sa absoarba aerul cu aceeasi forta, aceasta diminuindu-se. eu asa vad problema.
cu racirea nu am probleme ci cu incalzirea motorului. Cand pornesti motorul porneste si elicea din fata ca doar e antrenata mecanic. eu ma gandeam sa elimin treaba asta, sa nu mai sufle aer rece pe motor pana acesta nu se incalzeste si ajunge la temperatura optima de lucru. neracind nimic motorul (aerul in cazul de fata) procesul de incalzire a motorului este accelerat, rezultand din treaba asta o reducere de consum si o functionare mai buna in scurt timp. Cati dintre noi, chiar si eu si majoritatea pe timp de iarna tragem socul ca sa demaram,sa nu ne scuture si asa mai departe, iar cand ai ajuns la destinatie constati ca motorul nu e complet incalzit sau tii sa incalzit in a doua parte a drumului, iar in prima parte a inghitit la benzina de te doare capul.benzina multa se duce de la pornire pana ce ajunge motorul la o anumita temperatura, unde apar si uzurile cele mai mari (la rece)
in legatura cu obturarea elicei si controlului strict al aerului care circula prin compartimentul motor eu cred ca asa ceva nu e posibil. nu ai cum sa controlezi debitul de aer la care trebuie sa ii calculezi si temperatura ca sa stii cat sa obturezi, ca motorul sa stea la o temperatura constanta.
nu ma pot plange ca nu imi merge bine motorul si ca nu trage, dar ma gandeam ca asta ar fii o inbunatatire, asa cum a fost si aprinderea electronica si cum sunt si alte modificari pe cere vreau sa le aduc masinii. oricum incercand nu pierd nimic, numai timpul meu, pe care de fapt il acord cu placere masinii
totusi intrebarea mea era: la ce temperatura functioneaza optim motorul de oltcit lasa termocupla ,aia e pentru antigel cine stie la ce temp se declanseaza,sunt senzori de temperatura,pe capul jojei si impreuna cu un cip programat il pui sa declanseze de la 80 grade,dar ce sa declanseze si unde.
sau obturezi total ventilatorul,dar daca mergi cam mult trebuie sa te dai jos si sa mai deobturezi,ar fi o varianta cu un stol rigid ,comandat de un motoras care sa-l tragi de sus in jos din masina,si astfel cand sta la ralanti ridici stolul.

dar eu raman la ce ti-am scris in mesajul anterior,pentru ca daca amestecul si scanteia se impaca bine,atunci motorul va fi in stare sa arda tot ce i se da,si daca ii dai mai mult atunci se va incalzi mai repede ,mai multa benzina mai multa caldura,astfel nici motorul nu se uzeaza din cauza benzinei care spala uleiul de pe cilindri,de asta si in cartile de la motoarele moderne scrie cu majuscule si in chenar sa nu stai cu masina la ralanti la pornire ci sa mergi in regim normal pt incalzirea mai rapida a motorului ar fi un "calandru" mobil (mecanic sau electric) actionat manual sau automat (termocupla)
care insist sa nu obtureze complet admisia de aer. acu ceva ierni am obturat complet admisia si dupa 2 minute mirosea a ars desi motorul era bocna...concluzia mea a fost ca nu se incalzeste uniform....deci tre sa circule ceva aer pacolo.
cand am zis controlul circulatiei aerului prin copartiment m-am referit mai mult sa aiba toate tablele si sa poti obtura sau nu gaurile din bara(care iarna e recomandat sa le acoperi)

motorul se raceste mai bine in mers si din cauza circulatiei aerului pe langa motor nu prin motor...

cat depre prima mea afirmatiea referitoare la racire teoria mea e asa:

la viteza mare---4500-5000rpm elicea normala are tot atat ...din cate stiu eu motoarele electrice obijnuite nu prea trec de 2500rpm in gol(poate gresesc) stiu ca exista motoare electrice de turatii mult mai mari dar cred ca nu sunt cele din ventilatoarele de racire pt masini ce se gasesc in comertz. acum daca ventilatorul electric nu are nici jumate din turatia celui mecanic....pasul elicei e ceva mai mic ...la viteza maxima pe autostrada am constatat tendinta de incalzire a motorului peste normal...
io cred ca un ventilator electric nu face fatza cvapailty, se vede ca nu citesti forumul cu atentie. nu stau sa ma lupt cu morile de vant pornind o noua polemica(pe scurt, ideea este proasta), ci imi voi permite sa citez o persoana care stie ce zice si pe care ar trebui sa o iei in serios:

Sensey a scris: V-as sugera sa "uitati" solutzia cu ventilator electric din urmatoiarele motive:
1) ventilatorul original are un debit de aer f.mare, pt a putea asigura racirea in toate conditziile, fapt asigurat din constructzie prin numarul mare de pale (9) si suprafatza mare a lor (plus inelul NACA)
Acest ventilator consuma din puterea motorului peste 2 CP (1.5 kw) - nu mai imi amintesc bine;deci ganditzi-va ca un electroventilator care sa aiba acleasi performantze de racire trebuie se fie actionat de un motor cu o putere echivalenta (curent mare absorbit -instalatzie, baterie, alternator...), sau mai multe ventilatoare de putere mai mica, solutzie tehnica groaie, daca nu imposibila.
2)Comnean a discutat cu oameni care au lucrat la Prototipuri, dar nu ca factori de analiza si decizie
3) daca ar fi dat rezultate, nu credetzi ca ar fi fost aplicata cel putzin de noi, daca nu ar fi fost aplicata la serie?
Uf , tocmai ne gandeam la asa ceva pe aici. vis-a-ais de problema ta cu incalzirea rapida a motorului eu zic sa te focalizezi pe principiul "jaluzea" sau de ce nu pe un visco-cuplant ca la BMV. pupa tot respectul meu in ceea ce te priveste, pentru cunostinte si realizari. oricat de mult as fii vrut, de un an de zile si tot nu am apucat sa citesc tot forumul. cred ca e de inteles. am postat aceasta idee aici pentru ca nu am mai vazut sa fie discutata undeva. cu siguranta am omis partea unde era discutata aceasta situatie. oricum nu imi sustin parerea in procent foarte mare, dar nici nu ma consider un incapatanat, care sa nu vrea sa priceapa nicicum anumite situatii. asa ca nu ma consider o moara de vant asa cum tu spui. oricum sunt constient ca proiectantii acestei masini nu au facut de prosti toata treaba asta.
sanatate si la mai mare uite un post cat se poate de matur! ideea era ca nu vroiam sa pornesc o polemica si am preferat sa citez un inginer in care poti avea deplina incredere in ceea ce afirma.
poti incerca alte chestii frumoase la oltean, dar nu umbla la sistemul de racire al motorului, mai ales daca zici ca nu ai probleme. oricum, vine caldura si vei vedea ca se incalzeste motorul chiar foarte repede.
regimul de lucru al motorului incepe de pe la 70 de grade(temp. ulei) si se termina la 130 de grade(temperatura critica).
numai bine. daca nu ma insel tico are termocupla..... asa... si?
ti se pare cumva ca tico este air-cooled? nu.......pe langa radiator are si termocupla......vruiam sa zic ca termocupla ar trebui(daca ar fi pusa pe oltcit) sa functioneze pe langa sistemu deja existent de racire pt oltcit.....cum si la tico functioneaza pe langa radiator. ?!? cum adica functioneaza pe langa radiator?
face parte din sitem. ha i revizuim un pic sistemul de racire cu apa

cand motorul este rece termostatul tine inchis circuitul de apa care circula doar prin motor (si calorifer daca acesta e deschis) apoi cu cat motorul se incalzeste termostatul da drumu la apa sa circule si prin radiator, la drum intins cel putin din observatiile facute pe nivea indiferent de viteza si de cat de cald e afara ventilatoarele nu pornesc pt ca sistemul mentin temperatura linistit si fara ele. in schimb in oras unde viteza de deplasare e f mica temperatura creste si termocupla declanseaza ventilatoarele.

cand termostatul nu functioneaza(deschis) sau lipseste cu desavarsire motorul se va incalzi f greu....sau iarna nu se va incalzi deloc .

pt oltic cea mai simpla si lipsita de riscuri "termostatare" e un oblon(jaluzea, iris, obturator, calandru) ce va limita accesul aerului prin motor comandat de o termocupla(a se vedea clapeta de aer din filtru).
Mai pe scurt un calandru automat Bre, un calandru reglabil, ar fi misto rau, si manual, nu neaparat automat, plus un cadran de temperatura ulei care eventual sa si tiuie la supraincalzire. Iarna trecuta (2005-2006) daca va amintiti, am avut parte de temperaturi foarte joase multe saptamani, la rand. Atunci ma preocupa si pe mine problema asta.
Nu am luat in calcul varianta ventilatorului electric pentru ca ar fi trebuit sa revin la cel clasic imediat ce se incalzea afara. Cel electric nu ar fi asigurat debitul de aer necesar racirii pe timp cald.
Pe forum se discuta atunci de un "oblon", era un topic "oblonul lui mosulik" dar mi s-a parut prea complicat pentru avantaje minime.
Solutia la care ma gandeam eu era ceva mai simpla si anume cuplarea eliciei de ax prin intermediul unui mic disc de "ambreaj" pe care sa-l pot decupla din masina si sa-l cuplez dupa ce s-a incalzit motorul. In felul asta as fi facut economie din incalzirea rapida dar si din eliminarea unei sarcini. Singura utilizare a oblonului lui Mosulik a fost pana la urma de a coace porumb pe el, insa randamentu nu a fost bun deoarece oblonul avea pe el vopsea si porumbul a avut un gust ciudat no comment nu pot sa iti dau multe detalii despre termocupla aia , sau despre felu cum functzioneaza.....cert esti ca atunci cand e nevoie se porneste si se opreste. CEW, nu trebuie sa dai detalii despre termocupla. majoritatea lumii stie cum functioneaza. principiul este simplu.
din pacate, ea e facuta sa raceasca un amarat de radiator, nu un motor intreg... hai sa o lasam balta! TOPIC INCHIS Ma gandeam daca nu putem preincalzi la temperaturi sun 10 grade C aerul aspirat pe admisia carburatorului. S-ar putea folosi o automatizare care sa preincalzeasca aerul de pe admisia carburatorului pana ce valoarea temperaturii aerului aspirat ar ajunge pe la o valoare in jurul a 21C, dupa care rezistenta electrica care ar realiza incalzirea sa fie decuplata. Uite o idee!

Mi-e frica sa nu iti dea in cap cei care se pricep mai bine ca mine cu faptul ca si rezistenta aia o sa necesite un consum de curent mare. Dimpotriva, cica mai demult a parut intr-o revista Tehnium o instalatie cu o rezistenta in gatul de lebada. Totusi ar fi nitel periculos daca nu e facuta cum trebuie, si nu stiu cat de eficienta ar fi, dar incalzirea aerului la inceput ar fi ceva marfa iarna.
Ar mai fi si solutia ideala de incalzit carburatorul, adica emigratul intr-o tara calda . pai in loc sa emigrezi, ai mai putea face o treaba. te trezesti cu o ora mai devreme, scoti un prelungitor pe geam si pui in functiune un feon si dupa ce ai incalzit carburatorul , poti scoate acea tubulatura care face legatura intre filtru de aer si galerie si pui feonul acolo ca sa ii dai direct aer cald. poate te mai trezesti cu turbo fara voie iar isi spune cuvantul ora la care am citit mesajul

Eu am inteles ca se gandise sa puna o rezistenta inainte sau dupa elicea motorului pentru a incalzi aerul care "raceste" motorul. Ar fi ca o aeroterma. De asta ce ziceti? nu-i idee rea, numai nu stiu cine o poate pune in practica, care ar fii costurile si consumul de curent. ma gandesc ca asta ar trebui sa functioneze pe timp de iarna la temperaturi scazute unde si bateria e relativ slabita din cauza frigului. dar teoretic vorbind ar fii super
EEK! a scris:Dimpotriva, cica mai demult a parut intr-o revista Tehnium o instalatie cu o rezistenta in gatul de lebada. Totusi ar fi nitel periculos daca nu e facuta cum trebuie, si nu stiu cat de eficienta ar fi, dar incalzirea aerului la inceput ar fi ceva marfa iarna.
Ar mai fi si solutia ideala de incalzit carburatorul, adica emigratul intr-o tara calda .

Aia cu rezistenta chiar merge....ca doar la pornire ai nevoie de aer mai cald....(testata pe o lada 1200 )
Am vazut la vw pata calda (sau cum se numeste portiunea de sub carburici) realizata cu o rezistenta... chiar la vw golf 1 sau 2, portiunea de sub carburator are multi tepi, realizati din turnarea piesei si incalzita electric....
Repede sa emigrezi.... Cu totii cunoastem faptul ca poate cea mai mare problema a OLTCIT-ULUI ramane faptul ca motorul sufera la frig, mai precis atunci cand temperura este putin sub valoarea de 10 grade (valoare care este indicata chiar de producator ca fiind punctul sub care trebuie introdus ecranul de calandru). Nu mai discut de temperaturile scazute sub 0 grade cand intra in regim dupa cativa km parcursi. In consecinta, solutiile ce merita adoptate pe care eu l-am identificat sunt urmatoarele:
-folosirea ecranului de calandru tip jaluzea actionat electromecanic, automatizat sau nu;
- preincalzirea aerului de pe admisia carburatorului pentru o perioada scurta de timp pana la realizarea pornirii si atingerea temperaturii aerului aspirat in jur de 18-21 grade C;
-amplificator de scanteie clasic ("aprinderea electronica")
-modificarea sistemului de conductie a racirii fortate cu aer prin obturarea controlata partiala sau totala a intrarilor de aer rece (proaspat) din spatele turbinei. Obturarea se poate face folosind doua clapete (una stanga/ una dreapta) controlate de doua bimetale si doua microcontactoare folosite in tandem cu niste leduri plasate la bord care vor indica pozitia clapetelor. Se va monta si un ceas pentru temperatura uleiului.
Sistemul de opturare a admisiei de aer proaspat va avea clapetele in pozitia inchis (opturat) cand motorul este oprit.
Ca realizare sistemul se poate pune in practica relativ usor si poate fi integrat tehnic la fel de usor solutiile adoptate putand varia de la diferite forme constructive pentru clapete pana la modurile in care acestea vor fi actionate si conditionarile in care se va face actionarea.
La ora actuala sunt poserorul unui CLUB din '83 care arata impecabil si tehnic vorbind e la cel mai bun nivel (5 trepte 1129 cmc 70000 km), totul pe el e absolut original mai putin cutia care este de AXEL 12TRS. L-am luat acum trei ani de la un inginer care a fost sef de prototip la ROMAN BRASOV si care l-a pastrat in cea mai buna stare.
Acesta este al-III-lea OLTCIT pe care il am si de departe cel mai bun. (am mai avut un club din 84 si un 11R din 91)
Am tot ce se poate avea ca literatura despre OLTCIT de la CANTA pana la manualul de service cu operatii si SDV-uri, inclusiv articole si cataloage de piese de schimb)
Astept parerile voastre despre partea cu obturatoarele de pe admisia de aer. La obturarea gurilor din spatele ventilatorului nu m-am gandit,dar daca ii punem si jaluzea in fata si mai obturam si gaurile alea elicea va crea o forta care va impinge arborele cotit in fata....o sa sara cineva cu gura sa spune ca nu-i adevarat....dar e cat se poate de adevarat mai ales in cazul in care , carenajul este bine inchegat.Parerea mea ca jaluzeaua din fata are destul randament cat sa nu cumplicam pornirea motorului pe anotimpul rece
Cat despre aprinderea electronica...da,sunt de acord dar daca este aprindere electronica cu delcou electromagnetic(fara platina)...daca este doar cu amplificator de scanteie nu stiu in ce masura te ajuta daca de exemplu axul delcoului are joc in bucsi
Preincalzirea aerului camera de amestec de sub carburator este facuta intr-o oarecare masura "masiv" si ca sa fie la o temperatura de 18-21 grade trebuie cunsumata ceva putere...sa facem un mic experiment teoretic...sa incercam cu doua becuri cu halogen de 55w ,ne imaginam ca sunt "incastrate" in acea galerie astfel incat sa incalzeasca metalul...parerea mea ca o sa necesite vreo 3 minute de functionare continua ca sa se simta ceva incalzire in zona aia...asta inseama ca 3 minute din acumulator o sa se scurga ceva curent...si la pornire motorul ori o ia din prima...ori n-o mai ia deloc....
parerea mea ca preincalzirea aerului la motorul de oltcit nu-si are rostul...odata pornit oltcitul in 3-4 minute galeria de evacuare se incalzeste suficient pentru ca in filtrul de aer sa intre aer caldut
cat despre jaluzele...daca se poate o poza m-ar ajuta destul de mult sa vad ce solutie s-a folosit...si mai ales automatizarea asa din toata discutia asta am tras o concluzie. cel mai eficient ar fii o jaluzea actionata electric cu un martor la bord. eu asa cred. ce ramane de facut e sa mai si gasim asa ceva putin probabil sa gasesti gata facuta asa ceva , dar se poate face din niste tabla de aluminiu prinsa de niste tije care trec prin "burlanul" dinaintea ventilatorului, actionate de un motoras de stergatorc nu s-a mai scris demult aici...dar nu vroiam sa deschid alt topic.
intrebarea mea este urmatoarea :

De unde se poate lua temperatura exacta pentru pornirea ventilatorului electric?

Adica, daca se renunta la elicea clasica actionata de arborele cotit si se monteaza o termocupla, unde ar trebui sa fie pozitionat senzorul?
la masinile racite cu lichid,acesta este in radiator,la oltcit, acesta poate fi acctionat de temperatura uleiului?

Adica sa porneasca electroventilatorul, cand uleiul ajunge la o temperatura de 8O de grade si sa se opreasca cand temperatura uleiului scade sub x grade?

ma gandeam ca acest lucru ar fi util iarna, motorul s-ar incalzi mult mai repede , nefiind racit fortat de ventilatorul clasic si va porni numai cand va fi nevoie, atunci cand se merge in coloana, sau la viteze prea mici pentru a se raci motorul. daca am gandi logic cel mai bine sar putea de la intrarea in radiatorul de ulei .dar ar trebui facute mai multe incercari si stabilit unde e locul cel mai fierbinte . in baie e cel mai fierbinte .
deci un senzor jos unde e gaura de la blocul de 1.3 si vara ce faci? un ventilator electric nu face fata la motorul de oltcit si daca gasesti unul care face fata trebuie un alternator care sa faca fata.......si tot asa vara,eu zic ca va functiona foarte bine cu un radiator suplimentar.
sau poate va face fata doar ventilatorul. nu se stie pana nu se testeaza

am un ventilator, de la un ford de 1.6 diesel , nu stiu ce debit de aer are, dar vara cand mergi bara la bara cu oltcitul nici elicea motorului nu se invarte prea repede, cred ca mai repede se invarte un ventilator electric decat elicea motorului de oltcit la 3OOO de ture pe minut . Ai 2 probleme la proiectul asta

1, trebuie sa te gandesti ca racirea la motorul asta nu este neaaparat doar la ulei, trebuie racite si chiulasele si cilindrii. Un ulei la 80 de grade nu inseamna un motor la 80 grade in cazul asta.

2. Ventilatoarele de pe masinile cu racire cu apa sunt facute sa traga aer de pe radiator, iar adaptarea ventilatorului ca sa sufle aerul este cam grea.


Am si eu facut un astfel de proiect, da nu am ajuns inca sa il testez pentru ca nu am inca si un senzor de temperatura pe chiulase, ca sa pot face diferenta de temperatura cu/fara ventilator electric. Dar in curand o sa am 2 senzori si o sa pot testa. Ca adaptare am folosit un ventilator de renault5, care baga destul de sanatos si care este cam cu 20 mm mai mic in diametru decat gaura turbosuflantei. DAR la relanti nu face fata alternatorul SI o termocupla, care sa porneasca ventilatorul la o anumita temperatura si sa il opreasca la o alta temperatura (mai joasa) este pe la 300 lei cu tot cu senzori.

Deci necesar ar fi, pentru ventilacios electric:

1. Un alt alternator
2. Un ventilator facut sa sufle aer nu ca sa il preia si sa il disipe
3. Un radiator suplimentar (de preferat cu modina cu termostat )
4. Termocupla cu reglare temperatura intrare/ iesire. cu care sa te joci daca el e facut sa traga aer, il montezi invers si astfel v-a sufla aer,tragandu-l din exteriorul masinii si bagandu-l in interiorul carenajelor motorului.

senzorul nu se poate folosi cel montat pe radiatorul de dacie? O sa vezi ca ventilatorul ala nu pre sufla el asa de bine intr-o anumita directie, ci disipa prin toate partile aerul, normal ar fi sa il bagi cu "capu" in gaura carenajului, dar daca nu e fix pe fix o sa dea aerul aiurea.
COSMIN* a scris:
am un ventilator, de la un ford de 1.6 diesel , nu stiu ce debit de aer are, dar vara cand mergi bara la bara cu oltcitul nici elicea motorului nu se invarte prea repede, cred ca mai repede se invarte un ventilator electric decat elicea motorului de oltcit la 3OOO de ture pe minut .



1. debitul de aer la ventilatoarele facute pentru racirea radiatoarelor este cert mai mic decat cel al oltcitului (rolul lor e sa raceasca un radiator ... nu un intreg ansamblu , unde mai pui ca temperatura care ajunge in radiator e de maxim 110 grade asta avand in vedere ca folosesti antigel, dar zi-mi si mie cat e temperatura cilindrilor ca si ei trebuie raciti nu numai uleiul si ce volum de aer itzi trebuie)

2. nu cred ca ventilatorul ala al tau se invarte cu 3000 rot/min sau daca se invarte .. oricum nu genereaza debitul de aer corespunzator

3 varianta s-a discutat mai sus si nu este una viabila ...daca era cred ca se punea demult orice metoda ai folosi nu o sa ai rezultatele asteptate ,eu am gandit si incercat unele dar rezultatul a fost sub asteptarile mele [frectie la picior de lemn] ,idei ar fi teoretic dar cand ajungi la punerea in practica te lovesti de mai multe probleme cum ar fi spatiu ,ghidarea fluxului de aer etc. credema eu am incercat cateva dar nu am ajuns la un rezultat . La asa ceva s-a gandit cineva?
Se poate adapta un vascocuplaj (BMW, FORD etc. - costa in jur de 100 lei SH) la fulia de oltcit. Cat timp motoru e rece fulia sta pe loc, cand se incalzeste incepe sa se invarta.


NBT a scris:La asa ceva s-a gandit cineva?
Se poate adapta un vascocuplaj (BMW, FORD etc. - costa in jur de 100 lei SH) la fulia de oltcit. Cat timp motoru e rece fulia sta pe loc, cand se incalzeste incepe sa se invarta.





cam greu cu spatiu si cu prinderea ... itzi trebuie un cuplaj care sa permita strangerea lui pe arbore ... si asta cu o cheie tubulara gen cheia de rac si trebuie sa reziste la o strangere destul de puternica + ca un astfel de dispozitiv impinge ventilatorul in fata ..deci .... trebuie modificat difuzorul de aer sau impins el in fatza si asta nu prea mai ai loc fara modificari ale partii fata ... si totusi ce aveti cu elicea de la motor ? nu cred ca este atat de ucigasa pentru motor.... Elicea de racire antrenata direct de motor are 2 mari dezavantaje:
1. functioneaza si cand motorul este rece, ceea ce este nitel stupid, ingreunand incalzirea motorului
2. este un energofag monstruos, consumand destul de mult din puterea motorului.

Totusi, solutia aia cu vascoculpajul de mai sus, daca se pastreaza elicea aia, nu prea merge, din cauza ca debitul asigurat de elicea aia este infernal de insuficient. Paletele sunt rare, unghiul de atac este mic, diametrul este mare. No good. Cu o elice de Oltcit poate ar merge, ca idee. Totusi, nu sunt ferm ca vascocuplajul ar intra in actiune cand trebuie, la un motor racit cu lichid se afla intre 2 surse de caldura, radiatorul si motorul, in contact direct cu ambele. La Oltcit ar fi pe de o parte un curent de aer rece ce vine din fata, iar in spate, tabla carenajului, abia apoi motorul. Acel vascocuplaj isi face transferul de caldura prin intermediul axului de la pompa de apa din cate stiu eu, nu sunt sigur, fiind singura legatura cu motorul (nu are nicio legatura cu radiatorul), in cazul motorului de oltcit s-ar putea face transferul prin ambielaj , cat despre elice trebuie pastrata cea de oltcit (aia din poza este doar informativ ) Daca ati pornit motor boxer fara ventilator, precis ati observat ca cilindri si chiulasele se infoaca foarte repede... practic miroase a motor supraincalzit in timp ce uleiul, arborele, carterul si restu, sunt reci. Nu m-a interesat prea tare subiectul si nu am studiat problema. Insa, motoarele astea nu cred ca pot fi lasate fara ventilatie nici macar pana la incalzirea lor. Daca montezi senzorul pentru ventilatorul electric pe chiulase/cilindri, cred ca ar porni foarte repede... cu mult inainte ca motorul sa fie considerat cald. In cazul vascocuplei... in momentul in care primeste suficienta caldura prin arbore sa roteasca ventilatorul, chiulasele sunt supraincalzite demult... daca nu mai rau. Cea mai buna metoda e eliminarea radiatorului stock si continuarea circuitului cu o simpla teava. Apoi radiator cat se poate de mare cu termostat montat in spatele ventilatorului fara a obtura gaurile de ventilatie ale carenajului. Simplu si eficient, pret/ proiect 800 lei )
Format forum: Optimizat | LentAfișează mesajele:   
Crează un topic nou, separat de acest topic   Răspunde la mesajele din acest topic    Pagina de start -> Caracteristici, Performante, Tuning Ora este GMT + 2 ore
Pagina 1, 2  Următoare
Pagina 1 din 2
Nu poți crea un topic nou în acest forum
Nu poți răspunde în mesajele din acest forum
Nu poți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu poți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu poți vota în chestionarele din acest forum

 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community